• Anonym (Hjälp)

Vad har det för betydelse var barnen står skrivna?

Håller på att gå igenom en skilsmässa där han driver mig till vansinne. En dag si en dag så. Nu vill han inte att barnen står skrivna i stan hos mig för där bor så många svartingar!!!! De ska gå på den skola de går även om han inte har råd att bo kvar ska han köpa ett billigt hus i den byn. Tilläggas kan att jag då, mamman till barnen kan räknas som en svarting. Jag vill gärna ha dem skrivna hos mig sv. den anledningen att jag alltid tagit hand om dem när de varit sjuka, varit hemma med dem osv. På senaste året har han varit aktiv i fotboll men annars är det alltid jag som fixar till skolan, möten, utflykter, kalas, name it! Jag ser gärna delad vårdnad.

Hjälp mig med ovanstående fråga. För-nackdelar.

• Svar på tråden Vad har det för betydelse var barnen står skrivna?
  • SupersurasunkSara

Delad vårdnad kanske ni redan har, menar du delat boende?

Fördelen man har av att barnen är skrivna hos en är bostadsbidraget och att man garanterat får all info om barnen till sig. Är barnen inte skrivna hos sig så måste man be om infon och vissa, som tex vissa vårdcentraler skickar enbart till barnets folkbokföringsadress.

Kommer man inte överens ska barnen skrivas där de har sin huvudsakliga dygnsvila eller hos den som har närmast till skolan eller den som bor kvar i gamla boendet om någon gör det.

• LillaKissen

Det spelar också roll för vilken skola barnen hamnar i. Det fria skolvalet gäller ju endast OM det finns lediga platser i den önskvärda skolan, men är man däremot skriven i närområdet/upptagningsområdet till den skola man vill ha barnen på så har de garanterad plats.

• Anonym (Hjälp)

Tack för era svar!

• Anonym (happy)

Om barnen inte är skrivna hos dig får du inte barnbidrag underhållsstöd bostadsbidrag....eller dagis mm
    Har själv haft dessa problem men allt  ordnade sig när jag fick enskild vårdnad

• mammalovis

Om ni haft gemensam vårdnad innan skilsmässan, så ändras inte det p g a separationen.

Jag håller med inlägg ett och två om mantalsskrivningen.

Bestäm först var barnet ska tillbringa flest nätter, därefter är det ganska självklart vart barnet blir skrivet om ni inte delar 50/50.

Här har det inte varit några bekymmer då pappan knappt är närvarande i tösens liv.

• SupersurasunkSara
    Anonym (happy) skrev 2014-08-23 21:51:52 följande:

Om barnen inte är skrivna hos dig får du inte barnbidrag underhållsstöd bostadsbidrag....eller dagis mm

Jo, man får visst dagis om man har behov av det. Underhåll får man inte ens om barnet ÄR skrivet hos en om man har barnen lika mycket.
    Barnbidraget betalas ut till den som hade det tidigare om man inte ändrar det själv har jag för mig, men det kan delas om en av dem vill det och man har barnen lika mycket.

Bostadsbidrag däremot kan det bli krångel med samt VAR barnet ska gå på dagis och skola.
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-24 09:35:14 följande:
    Jo, man får visst dagis om man har behov av det. Underhåll får man inte ens om barnet ÄR skrivet hos en om man har barnen lika mycket.
    Barnbidraget betalas ut till den som hade det tidigare om man inte ändrar det själv har jag för mig, men det kan delas om en av dem vill det och man har barnen lika mycket.

Bostadsbidrag däremot kan det bli krångel med samt VAR barnet ska gå på dagis och skola.
    Underhåll kan man dels få från försäkringskassan. Underhållsstöd vid växelvis boende. Det har även nyligen kommit en dom där den ena föräldern blev dömd att betala underhåll trots att barnen bodde vv.

Bostadsbidrag kan man om jag minns rätt få även vid växelvis boende men inte ett "fullt". Och även om barnen är skrivna hos den andra föräldern.
  • Brumma
    Anonym (happy) skrev 2014-08-23 21:51:52 följande:

Efter den nya lagen så får du halva barnbidraget oavsett vad den andra föräldern vill - så länge du har barnen halva tiden... Hela barnbidraget får du om barnet bor hela tiden hos dig och då SKA barnet enligt lag även vara skriven hos dig.
  • Anonym
    Brumma skrev 2014-08-24 10:40:27 följande:
    Underhåll kan man dels få från försäkringskassan. Underhållsstöd vid växelvis boende. Det har även nyligen kommit en dom där den ena föräldern blev dömd att betala underhåll trots att barnen bodde vv.

Bostadsbidrag kan man om jag minns rätt få även vid växelvis boende men inte ett "fullt". Och även om barnen är skrivna hos den andra föräldern.
    Jo jag vet Glömde skriva det och bostadsbidrag kan man som du säger få fast inte fullt utan ett grundbelopp. Jag fick det en tid då mina barns pappa krånglade och då var det max 900 kr men det har nog ändrats nu

Ok, bra att veta att det GÅR att få underhåll även om man har vv. Antar att det var stora skillnader i inkomst då? En väns vän fick underhåll trots varannan v, men där tjänade pappan 6 siffrigt i månaden.
  • Brumma
    Anonym skrev 2014-08-24 11:51:16 följande:
    Jo jag vet smile1.gif Glömde skriva det och bostadsbidrag kan man som du säger få fast inte fullt utan ett grundbelopp. Jag fick det en tid då mina barns pappa krånglade och då var det max 900 kr men det har nog ändrats nu smile1.gif

Ok, bra att veta att det GÅR att få underhåll även om man har vv. Antar att det var stora skillnader i inkomst då? En väns vän fick underhåll trots varannan v, men där tjänade pappan 6 siffrigt i månaden.
    Ja, underhållsbidrag från den andra föräldern kräver nog stora skillnader, jag vet faktiskt ärligt talat inte. Vet bara att det för ett halvårsedan ungefär blev en sådan dom som blev ganska uppmärksammad eftersom det tidigare varit sagt att det vid växelvis boende inte utgår ngt underhåll.

Underhållsstöd däremot kan man få från försäkringskassan oavsett vad den andra föräldern tjänar. Det är nämligen inte ngt som den andra föräldern betalar (som vid fullt underhållsstöd) utan underhållsstöd vid växelvis boende står försäkringskassan för. Man kan max få ett halvt underhållsstöd och självklart så får man inte ha för hög inkomst för att få det.
Svar på tråden Vad har det för betydelse var barnen står skrivna?