JTA skrev 2014-08-22 13:32:21 följande:
Du har alltid varit trevligt att diskutera med Velouria så det var självklart att jag skulle dyka upp.
Men alltså:
- Diskussionen som denna tråd refererar till handlade om huruvida muslimer i allmänhet skulle vilja använda sig av sharia i Sverige.
- Påståendet jag bad om källa på handlar alltså om huruvida muslimer är som vi andra, dvs inte alls intresserade av sharia.
- Jag bad aldrig om källa på påståendet att muslimer har rättigheter som alla andra.
- En trovärdig källa på påståendet skulle kunna vara en undersökning med frågor som konstruerats av personer med kompetens för undersökningar av värderingar, frågorna skulle ställas till ett tvärsnitt av muslimer, och antalet svar skulle vara statistiskt signifikant. Den här tråden lär inte uppfylla någonting av det. Resultatet lär alltså bara kunna bli så kallade anekdotiska bevis. Med erfarenhet av FLs muslimer är också chansen rätt stor att ett antal fundamentalister dyker upp och ger Velouria de svar hon inte vill ha.
Men då kanske även du missförstod mig? Jag ser ju dagligen i det svenska samhället, muslimer som lever i fred och som aldrig bryter mot lagarna. Jag trodde liksom inte att jag behövde genomföra en vetenskaplig undersökning för att kunna bevisa detta.
Men alla muslimer ställer sig självklart bakom vissa olika påbud och förbud i sharia. Det som är viktigt är exakt vilka delar de ställer sig bakom. Vissa ställer sig bakom de delar som är bra och som varken du eller jag skulle ha något emot (som t.ex. zakat) och vissa ställer sig bakom även de delar som innebär misär i samhället. Som jag har sett det så finns det nästan ingen muslim som helt och hållet kan efterleva precis allt som uppmanas och förbjuds i sharia. Det går verkligen inte. Och de vidriga islamisterna som isis och talibanerna kan jag lätt säga är den del som absolut gör extrema tolkningar pga att de är maktsjuka. De tar sig rätten att tvinga folk till en massa saker, annars mördar de folk.
Men de muslimer som hatar islamisterna då? Och som inte alls vill leva såsom islamisterna vill? Varför ska de hamna i samma kategori? De anser inte alls att t.ex. talibaner eller isis är riktiga muslimer då de menar att islam inte alls ska vara ett tvång och att det idag inte går att leva som man gjorde på muhammads tid. Att en normal muslim säger sig vilja se sharia i samhället så innebär det inte att denne vill se ett samhälle såsom talibaner har skapat, utan med det menas att det nog skulle vara bra om de delar som inte är till skada för NÅGON i ett samhälle kunde praktiseras.
För att vända på det hela så det blir mer förståeligt: har du sett någon troende och praktiserande kristen som inte skulle vilja att kristna värderingar rådde i samhället? Och även hos denna grupp finns det olika personligheter. Vi har fanatiker som tar ifrån människors rätt till sina kroppar och integritet, men vi har också de som är mer empatiska och medmänskliga än jag någonsin kan bli.
Jag anser att det är en självklarhet att alla som är troende religiösa naturligtvis hade vid tillfrågan önskat att de delar av religionen som de själva anser är bra, praktiseras i samhället. Om det gör just den människan som vill det till ond eller god, beror ju på VAD denne ställer sig bakom.