• Anonym (Rädd - Mår psykiskt illa)

Gjorde systemåterställning - konstig text i svart skärm

Jag gjorde en systemåterställning på en dator. Sitter på min IPad och skriver.

Allt verkade fungera som det skall. Tills en svart skräm dök upp. Där det står: No bootable Device - insert bort disk and press ny key.

Hjälp, snälla kära användare. Hjälp mig. Trodde systemåterställning skulle bara vara till hjälp. . .
    Spolade TILLBAKS i några månader. Vad är det datorn vill ha egentligen? . .

• Svar på tråden Gjorde systemåterställning - konstig text i svart skärm

Okej. Datan sa att jag skulle göra Hard Disk test. Liksom hård disk test, eller hur?

Den ligger just nu på 00%

När den blir 100 %. Kommer det betyda att jag är klar, och datorn kommer bli sig själv igen?

Vad är det som har blivit för problem? Eller brukar det bli såhär vid användning av systemåterställning, det har jag inget minne av. . .

Anonym (Jag är din padda) skrev 2014-08-21 21:22:54 följande:

Dig. 

Va?

Bill bara ha hjälpande svar, tack har ingen lust med skämt hit och dit för tillfället.

Tack för er förståelse, tack!
    Korpen skrev 2014-08-21 21:28:43 följande:

Varför är du rädd och mår psykiskt illa?

Orolig att datorn har blivit förstörd? Gjorde egentligen inte systemåterställning på min egna datorn, utan det var ens väns dator jag gjorde det. Och så blir det såhär.

Ville endast vara till hjälpande hand. Och så blir det såhär :(

Men nog om mitt psykiska tillstånd.

Hur löser jag problemet?

Vad är det som är problemet?

Datorn säger att man skall göra hård disk test. Varför?

Och när det blir klart, vad innebär då?

Brukar det bli såhär vid systemåterställning?
  • fraxx

"Non bootable device" betyder att datorn inte kan hitta någon disk att starta ifrån. Antingen har hårddisken gått sönder, eller så finns det inget operativsystem (Windows) installerat, eller åtminstonne inte i något fungerande skick.

Märkligt att en systemåterställning skulle orsaka ett så svårt fel.

En möjlighet, kan det sitta någon USB-disk eller USB-sticka i datorn? Ibland om något sådant sitter i försöker datorn starta från någon av dessa, och det går normalt inte. Om det sitter i, dra ut dessa och prova starta datorn igen.

• Anonym (?)

Varför gjorde du systemåterställningen? Var det något fel redan då?
    Återställde du hela systemet, eller bara till "en tidigare tidpunkt när datorn fungerade bra"?

fraxx skrev 2014-08-21 21:34:10 följande:

"Non bootable device" betyder att datorn inte kan hitta någon disk att starta ifrån. Antingen har hårddisken gått sönder, eller så finns det inget operativsystem (Windows) installerat, eller åtminstonne inte i något fungerande skick.

Märkligt att en systemåterställning skulle orsaka ett så svårt fel.

En möjlighet, kan det sitta någon USB-disk eller USB-sticka i datorn? Ibland om något sådant sitter i försöker datorn starta från någon av dessa, och det går normalt inte. Om det sitter i, dra ut dessa och prova starta datorn igen.

I datorn?!

Du menar kapslarna som finns på datorn redan?

Skall jag stänga av datorn. Dra ut alla kapplar. Och strata datorn igen?
  • Anonym

Jag tänkte på om det fanns någon extern disk eller USB-minne. Är det stationär eller bärbar?

Anonym skrev 2014-08-21 21:41:45 följande:

Jag tänkte på om det fanns någon extern disk eller USB-minne. Är det stationär eller bärbar?

Det är en stationär. Och jag vill också ändra på mitt förra svar. Det var inte alls många kapplar på datorn. Utan fanns bara en. Och den är datorns batteri eller något sådant.

Det har förmodligen ingenting med detta att göra.

Hur drar jag ut USB som finns i datorn då?

För got måste väl fixas? För det känns inte som om dator skulle gått sönder på grund av en vanlig systemåterställning. . .
  • Anonym (clueless)
    Anonym (Rädd - Mår psykiskt illa) skrev 2014-08-21 21:39:47 följande:

I datorn?!

Du menar kapslarna som finns på datorn redan?

Skall jag stänga av datorn. Dra ut alla kapplar. Och strata datorn igen?

En dator behöver alltid hjälp att starta (den kan inte starta sig själv). Typ ett litet startprogram. Datorn är installerad av leta efter starthjälpen som kan finnas på olika ställen. Det är också rangordnat så datorn tar alla alternativ i tur och ordning.

Din dator kan (ej troligt) vara installerad för att leta efter starthjälpen från ett usb-minne i första hand. Om det då sitter ett usb-minne (ser ut som en liten pinne) i datorn så är datorn installerad till att försöka starta med hjälp av den. Om usb-minnet sedan innehåller exempelvis porrfilmer eller semesterfoton så funkar det såklart inte. Om du drar ut usb-minnet så hoppar datorn då till nästa alternativ att starta ifrån och det kan gå bättre om du har tur.

Min amatörförklaring.
  • Anonym

Jag vet inte vad "kapplar" betyder, men du ska inte dra ut något inne i själva datorn. En stationär har normalt inte något batteri.

Kan du se vad datorn har för modellbeteckning och märke? T ex HP, Lenovo, Acer, ASUS etc?

• Anonym (?)

Det låter som om du tagit dig lite vatten över huvudet. Du vet inte vad ett USB-minne är, men gör en systemåterställning på din kompis dator?
    Kanske bäst att ligga lågt... inte göra något mer alls, utan låta kompisen lösa problemet nu?

• ArthurDent

Hoppas det löste sig till slut. Men om inte: kolla att det inte sitter en skiva i DVD-läsaren, det kan också ge samma effekt som clueless beskriver i #12.

Svar på tråden Gjorde systemåterställning - konstig text i svart skärm