• Anonym (trött pappa)

stämma boende

Jag är boendeförälder sedan tre år. Barnet har umgänge med sin mamma vart 3:e helg. Orkar inte längre, har egna hälsoproblem och tycker det är dags att mamman börjar ta sitt ansvar igen. Har bett henne ta barnet oftare men hon vägrar.

Kan jag stämma henne så att hon får utökat umgänge?

• Svar på tråden stämma boende
  • Anonym (-)

Nej, det kan du inte.
    Däremot kan du söka stöd hos socialtjänsten i form av exempelvis en helgfamilj till vilken ditt barn kan åka någon helg ibland. En slags avlastningsfamilj.

• Drottningen70

Nix. Man kan inte tvinga en förälder att ta hand om sitt barn. Men det är bedrövligt med föräldrar som bestämmer sug för att det är för jobbigt att ha barn vare sig de är mammor eller pappor. Är man inte beredd på att ta ensamt ansvar för ett barn bör man avstå ifrån föräldrarskapet.

• Anonym (hmm)

Jag tror att du kan lämna in en stämningsansökan, men utan att du betalar in avgiften på 900:- så lär ingenting hända, utgången av din ansökan är ju inte heller särskilt säker. Ring Tingsrätten och fråga, eller en jurist med kunskaper i familjerättsfrågor.
    OM det skulle fungera så är det väl ändå tveksamt om det är det bästa för barnet, om mamman inte är intresserad.
    Försök hellre få en kontaktfamilj så att barnet känner sej mer väkommet när du behöver avlastning.

• Anonym (trött pappa)

Tänkte väl det.

Vill helst hålla mig långt borta från socialtjänsten men tack för tipset.

Funderar på att köra lite "utpressning" mot mamman. Hota med att inte släppa iväg barnet på umgänge om hon inte skärper till sig och tar barnet åtminstone varannan helg. Vad tror ni om det?

• Anonym (trött pappa)
    Anonym (hmm) skrev 2014-08-20 21:49:40 följande:

Jag tror att du kan lämna in en stämningsansökan, men utan att du betalar in avgiften på 900:- så lär ingenting hända, utgången av din ansökan är ju inte heller särskilt säker. Ring Tingsrätten och fråga, eller en jurist med kunskaper i familjerättsfrågor.

OM det skulle fungera så är det väl ändå tveksamt om det är det bästa för barnet, om mamman inte är intresserad.

Försök hellre få en kontaktfamilj så att barnet känner sej mer väkommet när du behöver avlastning.

Ja du. Frågan är vad som är det bästa. Jag är ju inte heller intresserad av att ha barnet så mycket som jag har.

Alltså jag älskar ju barnet men har som sagt hälsoproblem som tär.
  • Drottningen70
    Anonym (trött pappa) skrev 2014-08-20 21:50:50 följande:

Tänkte väl det.

Vill helst hålla mig långt borta från socialtjänsten men tack för tipset.

Funderar på att köra lite "utpressning" mot mamman. Hota med att inte släppa iväg barnet på umgänge om hon inte skärper till sig och tar barnet åtminstone varannan helg. Vad tror ni om det?

Skitbra . Att använda barnet som vapen mot varandra är alltid ett tecken på att man är en toppenförälder. Idiot.
  • Långbenopluto
    Anonym (trött pappa) skrev 2014-08-20 21:53:09 följande:
    Ja du. Frågan är vad som är det bästa. Jag är ju inte heller intresserad av att ha barnet så mycket som jag har.

Alltså jag älskar ju barnet men har som sagt hälsoproblem som tär.
    Stackar barn!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (trött pappa)
    LindaJohanna skrev 2014-08-20 23:55:31 följande:

Hur gammalt är barnet? Vill barnet själv vara mer hos mamman?

Ja barnet saknar sin mamma rätt mycket.
  • Påven Johanna

Vad är det för hälsoproblem du har?

Svar på tråden stämma boende