Bortglömd 6-åring på skolgården
Jag är så arg nu och behöver skriva av mig. Behöver även tips och råd på hur jag ska gå vidare med det här.
Har precis i dagarna skolat in min 6-åring på fritids och i går var det första dagen i skolan där vi fick information av rektorn om vissa förändringar. En av de större förändringarna skulle vara att skolan skulle vara låst fram till 7:50. Jag lämnar mitt barn 7:15 till fritids/frukostomsorg och enligt de nya riktlinjerna ska barnen äta frukost fram till 7:30 och därefter skulle de få vara ute tills skolan öppnar och de blir hämtade av respektive klassföreståndare. De skulle finnas "rastvakter" ute för att ha koll på baren. I morse lämnade jag barnet som vanligt och strax efter att jag kom till jobbet blev jag uppringd av en förälder som hade sett min dotter strax innan 8:00 ensam på gården, inga rastvakter och knappt några barn. Vi bor grannar och barnen känner varandra och oss föräldrar sen förskolan så hon tog med sig mitt barn in till klassrummet och lämnade henne där med fröknarna. Mitt barn är ju ny på skolan. Kunde lika gärna ha varit en främling som hade låtsas vara en lärare som hade kommit fram och fått med sig mitt barn och detta är något som verkligen har skrämt upp mig!!
Jag blir så arg för vad som helst hade kunnat hända!!! Är det rimligt att de små barnen ska ha det så här?? Hur kan man bara låta 300 barn springa runt på gården med knappt några rastvakter och tro att man har koll?? Jag sitter och försöker formulera ett mail till rektorn nu men jag är så arg och upprörd att jag inte finner ord!!
Nu blev detta långt men alla råd och tips tar jag emot mer än väl!! Är det så här på fler skolor???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-22 09:49
Nu har vi pratat både med de ansvariga lärarna samt rektorn på skolan. Efter en del bortförklaringar gällande bristande kontroll och ändrade rutiner visade det sig att många andra föräldrar med fritidsverksamhet har klagat på det nya upplägget vilket kommer föranleda till förändringar. När och hur fick vi inte svar på men en utredning är tillsatt både vad gäller missen att upptäcka att min dotter var borta, att hon lämnades in av en annan mamma utan att det ifrågasattes, att de inte följe de rutiner de själva hade satt upp och de ändrade rutinerna som rektorn nästan erkände att de inte var optimala. Vi kommer ha ett föräldramöte i september och hoppas på att de har då ett positivt beslut. Under tiden som de utreder lämnar jag min dotter kl 8 för att känna att hon är trygg och säker.