• sommarbarnet

lite mjölk?

Undrar ifall jag kan ha för lite mjölk. Har sedan början använt amningsnapp och vet att de kan bli problem med mängden mjölk.
    I ca 3 veckors tid har dottern vart tjurig de flesta gånger vi ska amma. Dock inte på natten och morgonen då går det hur bra som helst. Har prövat att ge henne bröstet innan hon blir hungrig, försökt lugna ner henne och sedan pröva igen, att pappan lugnar henne, sjunga, sitta på olika sätt. Det enda som funkar hyffsat är att stå och 'niga' eller gunga lite fram och tillbaka. Hon är tom tjurig när utdrivningen kommit igång.
    Vet inte vad jag ska göra, känner mig så fruktansvärt dålig som mamma just nu. Vet att det inte är mitt fel, men ett halvtaskigt självförtroende sedan innan i samband med en massa hormoner är inte den bästa kombon.

• Svar på tråden lite mjölk?
  • sommarbarnet
    The Fugly skrev 2014-08-19 23:35:19 följande:

Går hon upp i vikt?

Vägde henne sist för ca 3 veckor sen och då följde hon sin kurva. Ska inte dit igen förrän om lite mer än 1 vecka. Och eftersom det började kring den tiden hon vägdes sist så vet jag inte riktigt. Brösten känns som alltid tomma också, förutom på natten och morgonen oxh det är ju då hon äter utan att gråta, skrika och knorra huvudet och sig själv.
  • Henles slyna

Hur gammal är hon? Det är vanligt att barn brukar börja krångla lite vid matningen när de är 3-4 månader gamla, och det brukar inte ha att göra med hur mycket mjölk man har, utan mer att de är nyfikna på omvärlden och vill kunna se vad som händer och därför inte har tid att ligga vid bröstet och sådana saker. Att hon äter bättre på natten och morgonen kan ha att göra med att hon är tröttare då och inte orkar bry sig om något annat än att äta.

Är du orolig så ring BVC och be om att få komma och väga henne tidigare.

• Alexi

Kan du försöka utan amningsnappen? För den kan helt klart göra att bebisen inte tömmer bröstet lika bra och därmed påverkar mjölkproduktionen negativt. Du har inte för lite mjölk, tro på din amningsförmåga, men bebisen kanske behöver öka den ännu mer.

• sommarbarnet
    Henles slyna skrev 2014-08-20 09:04:31 följande:

Hur gammal är hon? Det är vanligt att barn brukar börja krångla lite vid matningen när de är 3-4 månader gamla, och det brukar inte ha att göra med hur mycket mjölk man har, utan mer att de är nyfikna på omvärlden och vill kunna se vad som händer och därför inte har tid att ligga vid bröstet och sådana saker. Att hon äter bättre på natten och morgonen kan ha att göra med att hon är tröttare då och inte orkar bry sig om något annat än att äta.

Är du orolig så ring BVC och be om att få komma och väga henne tidigare.

Hon är snart 3 månader. Så kan ju vara det att hon är för nyfiken, det är hon hela tiden.
  • sommarbarnet
    Alexi skrev 2014-08-20 10:50:50 följande:

Kan du försöka utan amningsnappen? För den kan helt klart göra att bebisen inte tömmer bröstet lika bra och därmed påverkar mjölkproduktionen negativt. Du har inte för lite mjölk, tro på din amningsförmåga, men bebisen kanske behöver öka den ännu mer.

Försöker ibland utan men hon blir bara arg och när hon försöker så får hon inte rätt tag. Var på amningsmottagning idag och bm sa att hon får den mat hon behöver, dels för att hon växer som hon ska och dels för att hon orkar skrika, gråta och streta emot när vi försökte utan. Hon sa att det skulle hon inte orka ifall hon får för lite mat.

Så nu känns mitt mammahjärta lugnare ;)
  • Anonym
    sommarbarnet skrev 2014-08-20 18:00:58 följande:
    Hon är snart 3 månader. Så kan ju vara det att hon är för nyfiken, det är hon hela tiden.
    mina barn har varit så vid ungefär den åldern. Det enda som fungerade var att amma gåendes samtidigt som man gungade dem, då kom de till ro och kunde amma. 

Väldigt många barn är svårammade i den åldern, saker som kan fungera är vagga, liggamma, gå undan i tyst mörkt rum osv. Är en jobbig period med missnöjd bebis, men det går över.
  • sommarbarnet
    Anonym skrev 2014-08-24 14:49:58 följande:

mina barn har varit så vid ungefär den åldern. Det enda som fungerade var att amma gåendes samtidigt som man gungade dem, då kom de till ro och kunde amma. 

Väldigt många barn är svårammade i den åldern, saker som kan fungera är vagga, liggamma, gå undan i tyst mörkt rum osv. Är en jobbig period med missnöjd bebis, men det går över.

Ja jag brukar oftast gå runt och smågunga lite. Förutom på natten eller när hon är nyvaken då går det oftast bra 'som vanligt'. Har prövat tyst och mörkt rum men de hjälper inte. Skönt att höra att det är fler som haft så, självklart inte kul att måsta ha så men att jag inte är ensam om det.
Svar på tråden lite mjölk?