• Anonym (...)

Hjälp tror jag har problem med alkoholen

Trots att jag gång på gång blir för full, så illa att jag inte kan ta hand om mig själv utan är totalt okontaktbar i princip eller bara extremt "aggressiv" mot mina vänner så fortsätter jag gå ut. Jag var ute i torsdags, jag var ute i fredags, jag var ute i lördags och jag ska ut imorgon. (Jag är 18 så krogen är en rätt stor del för mig och mina kompisar). Jag har inte tänkt på det nu, men tänk om jag har ett alkoholmissbruk? Men har man det så självförnekar man väl det? Det gör ju inte jag? Jag vet ju i det fallet om det själv, bara att jag aldrig skulle säga det till någon i verkligheten. Det är bara det att trots att jag råkar illa ut när jag dricker alkoholen så skulle jag inte kunna sluta, jag mår extremt dåligt dagen efter och har sån ångest och tänker alltid "Det här var sista gången!". Jag slutade inte ens fast jag hamnade på magpumpning, dock har det bara hänt EN gång. 

Jag blev så orolig helt plötsligt för jag tänker på om jag i framtiden kommer förstöra för min familj och mitt liv kommer gå åt helvete! Såna tankar flög i mig nu såhär på kvällskvisten....SkålKräks

• Svar på tråden Hjälp tror jag har problem med alkoholen
  • Anonym (Fia)

"Jag har problem, alltså förnekar jag det inte, alltså har jag inga problem" är precis lika illa som "jag dricker precis som alla andra och har inte några problem över huvud taget". Båda är lika mycket självförnekelse, även om den första kanske är en lite mer sofistikerad variant.

Jag tror att du behöver ta en lång paus i drickandet (och klarar du det inte på egen hand så bör du söka hjälp). Detta betyder inte nödvändigtvis att du är alkoholist, och det innebär inte nödvändigtvis att du aldrig kommer kunna festa och dricka igen, utan det kan mycket väl visa sig att detta bara är en fas i livet, men just nu tror jag verkligen ändå att du behöver ta ett uppehåll.

• Anonym (Nykteralkoholist)

Jättebra att du börjar se ett "farligt" mönster av att vara ute om festa ofta. Du behöver ju inte dricka varje gång eller?

Du kan alltid ringa till 1177!

Ett tecken på att man börjar tappa kontrollen är om det blir negativa konsekvenser av att man dricker.

Du får minnesluckor, du förlorar arbetet och partnern, etc. 

Svar på tråden Hjälp tror jag har problem med alkoholen