• roxylady

Blöder en vecka innan beräknad mens

Hej!

För en vecka sedan imorgon (Onsdag 13/8) har jag nästan varje kväll blödit förutom i 2 dygn som var i Lördag-Söndag. Det började på Onsdagen den 13e med att komma bruna flytningar vilket jag bara brukar få när mensen ska avta. Höll i sig i tre dagar för att sedan gå över helt Lördag till Söndag. På Måndagen, alltså igår så började det blöda rött blod. Men det avtog efter en timme och kom endast lite granna. Ikväll Tisdag kom det jättemkt under en liten stund för att igen sluta. Jag börjar bli lite orolig för jag har aldrig någonsin haft såhär förut.. Vad kan det bero på? Har ca 30-37 dagars cykel.

Vet exakt när jag har ägglossning då jag vet hur kroppen beteer sig samt att jag läser alltid av det med min Clear Blue ÄL-monitor. Men denna månaden märke jag aldrig av någon ägglossning. Hört att en eller två ggr per år kan det hända att den uteblir men man får mens ändå. Tänkte om det var så att jag inte haft någon ägglossning denna månaden och kroppen inte vet riktigt vad som händer? Har alltid 5 dagars mens annars och inga kontigheter. Borde jag uppsöka gynekolog? Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Blöder en vecka innan beräknad mens
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! precis som du skriver är det normalt att vara utan äl någon gång årligen och att det är därför du har lite blödningstrassel. Jag tycker inte att du behöver söka någon hjälp i nuläget men skulle det fortsätta ett par månader till tycker jag att du ska boka en tid. När tog u cellprov senast? Lycka till

• roxylady
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-09-16 15:45:08 följande:

Hej! precis som du skriver är det normalt att vara utan äl någon gång årligen och att det är därför du har lite blödningstrassel. Jag tycker inte att du behöver söka någon hjälp i nuläget men skulle det fortsätta ett par månader till tycker jag att du ska boka en tid. När tog u cellprov senast? Lycka till

Den gjorde jag precis efter sonen kom ut vintern 2012. Är det för längesedan?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Man bör göra cellprov vart tredje år, har man tex blödningar efter samlag eller olaga blödningar under cykel bör man för säkerhets skull ta ett nytt cellprov. Lycka till

Svar på tråden Blöder en vecka innan beräknad mens