• Fridaaaaa

Gått upp mycket i vikt enligt Bm :(

Hej alla!

Jag är i vecka 25 och har enligt bm gått upp "mycket i vikt", ca 12 kg redan. Hon påpekade att det absolut inte handlar om att jag ska börja banta men tänka på att röra på mig mer.
    Nu tänker jag...12 kg behöver väl knappast bara vara som jag lagt på mig? Barnet väger, fostervätska osv? Hur mkt har ni gått upp?

• Svar på tråden Gått upp mycket i vikt enligt Bm :(
  • Anonym (2 barns mamma)

Det låter inte alls extremt på något vis. Vissa lägger på sig mycket vatten under graviditeten...andra går ner i vikt. Det är väldigt olika. Jag tycker inte du ska bry dig så noga om vikten ärligt talat.

Motion däremot (gå promenader osv) är nyttigt inför förlossningen. Om du har bra kondition och stark kropp så underlättar det vid förlossningen. Jag tycker du ska röra på dig för din egen skull så länge du klarar av det. 

• Elinpelin84

Jag gick upp 30kg med första.
    16kg med andra, men då hade jag även 10kg kvar sedan graviditet nr 1.

• Anonym (vet inte)

Jag vet inte vad jag gick upp, valde att inte väga mig för att inte fokusera på vikten utan på att må bra! Inför förlossningen vägde bm mig och skrev in i journalen för att de skulle veta hur mkt medicin tex de skulle ge om det hade behövts. Men jag såg aldrig siffran och ärligt talat så är det väldigt skönt. Vet med mig att jag kan bli lite knäpp av att fokusera på vad jag väger.

• Anonym (C)

Barnets vikt är ju knappt ett kilo :)

Det är rätt mycket att ha gått upp så mycket så tidigt. Båda mina graviditeter gick jag upp mest i slutet, ingenting innan v20... Slutade på +29 och +18. Men det var mitt i högsommaren och mycket vätska.

Det är inte kul att gå upp mer än 15 kg, så börja hålla igen och rör dig mer.

• rere88

Det är ju väldigt olika

första gick jag upp ca 17kg.. föddes 39+4

Andra gick jag upp 12kg.. föddes 32+5

• blomman02

Det är väl ingen jättesiffra egentligen men som tidigare har skrivit så går de flesta upp mer i slutet av graviditeten. Barn+vatten+moderkaka väger Max 1,5-2 kg nu. Du gör som du själv vill och känner. Jag hade inte tyckt det va kul med +20-30 kg men samtidigt är jag överviktig redan och har svårt att gå ner. Ta hand om dig och gör vad som känns bra för dig!

• Anonym (Siri)

Jag gick upp 2 kilo under min graviditet, så 12 kilo så tidigt låter väldigt mycket.

• Fridaaaaa

Tack för svar alla!

Problemet är dock att jag äter mindre nu än innan jag blev gravid ( pga illamående), så vet inte vad det är som gör att jag går upp i vikit :/

• Elinpelin84

Min kompis gick upp mest i början så det är olika för alla.
    Så länge du inte bantar men äter nyttigt borde det inte vara några problem.
    Ligger blodtrycket bra?

• Anonym (Så olika)

Alltså även om barn och moderkaka bara väger 2 kilo så kan ju annat väga också. Som vätska till exempel. Det är såååå individuellt hur mycket man går upp på vågen, hur kroppen tar emot en graviditet. 
    Om du vet med dig att du äter mindre och inte bara onyttigheter så är det väl inget att oroa sig för?

Jag är i vecka 15 och har ärligt talat inte vägt mig alls. Detta på grund av att jag VET att jag äter en helt ok kost, undviker socker och rör på mig. Om jag nu råkar ha lagt på mig 5 kilo så är det inte mitt "fel" utan kroppen som antagligen vill det.

• hurtänktedunu

äh skit i henne jag hade gått upp  minst lika mycket i den veckan. tror jag låg på +14. stannade på +24 och hon sa aldrig något om det. dock hade jag ett bmi på 18 innan grav så det skadade inte men jag vet inte om det spelar någon roll

• Jempan85

Jag gick upp 7 kg innan v 14 och sen ytterligare 4kg till v 27. Nu har jag inte gått upp något mer sen dess, är nu i v 32. Så viktökning är helt individuell och följer inte någon mall. Självklart ska man röra sig så mycket man kan för att må bra. I mitt går det inte pga foglossning och prematura sammandragningar. Men är det någon gång man som kvinna inte ska behöva vikthetsa är det väl som gravid!? Min bm väger inte alls och det tycker jag är underbart! Njut av din nya kropp och det lilla livet i din mage istället! Kram

• Missimissi

jag hade också gått upp 12 kg i v 25 och fick väl någon girling av bm när jag var där (trots att jag innan vägningen hade pratat om att jag var medveten om att jag hade lagt på mig och vi hade diskuterat vad det beror på).

Alla är olika men jag försöker förlika mig med tanken (men det är svårt och girlingar från bm gör det inte enklare) att jag är en sån som av fler anledningar lägger på mig när jag är gravid. Förra gången gick jag upp runt 30 totalt (ca 22 försvann under de första veckorna efter förlossningen och 8 kg fick jag kämpa bort efter amningen men det gick)

Måste även säga att jag när jag inte är gravid har en väldigt låg vikt som jag trivs med och visst att lägga på sig 8-10 kg fett i onödan kanske är dumt men så länge man inte ligger nära en gräns för ohälsosam övervikt förstår jag inte varför man ska skämmas så för det ? Det är ju mitt problem och blir jobbigare för mig att gå ner sen bara (jag är 1,60 lång och väger 49 ogravid och då ca 57-59 när jag ammar och det är ju knappast ohälsosamt även om det är snyggare enligt mig när jag är smalare.

Mina kilon beror på ett par faktorer (tror inte på något sätt att det "automatiskt kommer dit" utan man äter sig till dem):
    1- första 12 veckorna har jag ständigt ångest över mf och ett illamående som bara botas av att äta varm mat (bröd, pasta och dricka mjölk) på det så tröstäter jag lite över oron för mf och att jag mår dåligt då man inte kan "gå ut" utan försöker leva i en bubbla medan man väntar på att kunna berätta för världen

2. Sen när väl illamåendet lagt sig kommer i mtit fall foglossning runt v 12 = noll motion, bye bye promenader.  Har ingen botten när det gäller mat och känner mig aldrig mätt (vilket jag annars i livet blir superfort).

3. sen är man tjock och äter mer för att det syns ju "inte" om magen är full (annars brukar en svullen mage efter någon dags onyttigheter göra att jag håller igen lite dagen efter men den spärren är ju borta).

4. På vinkvällar med vännerna sitter jag där med mitt vattenglas och vill man dricka annat är det antingen onyttigt för bebisen (aspartam och coffein i light-läsk som jag dock dricker rätt mkt men med måtta) eller så är det söt saftaktigt alkoholfritt vin/läsk mm som är alternativen.

5. äter annars aldrig kolhydrater men tror inte sån kost funkar som gravid och mycket mat man äter på sån kost (gravad lax, sashimi, kallskuret, parmaskinka) får man inte äta så när jag väl väljer kolhydrater så är ju det SÅ gott hahaha...

Iallafall -det jag vill säga är att du inte är ensam och att man går upp mycket i vikt behöver inte bero på att man sitter och äter vispad grädde ur en skål eller en massa godis, chips mm. Vi är alla olika och så länge du inte riskerar att bli ohälsosamt fet efter förlossningen skulle jag vara "snäll mot mig själv" om jag var du. Försök att undvika snabbmat och godis, chips annat än till speciella tillfällen (som alltid) så tycker jag att du lägger resten av din energi åt att ta hand om dig själv och bebisen i magen bara!

• Anonym (M)
    Anonym (Siri) skrev 2014-08-19 09:14:54 följande:

Jag gick upp 2 kilo under min graviditet, så 12 kilo så tidigt låter väldigt mycket.

Hur är det ens möjligt? Vad vägde barnet när det kom ut? För bara med barn, moderkaka och vätskan i livmodern borde man gå upp minst 5-6 kg.
  • Jempan85
    Anonym (Siri) skrev 2014-08-19 09:14:54 följande:

Var du inte extremt överviktig så är ju inte 2 kilos viktuppgång att se som något positivt. Är betydligt konstigare än att gått upp 12 kg.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (M) skrev 2014-08-19 12:22:22 följande:

Hur är det ens möjligt? Vad vägde barnet när det kom ut? För bara med barn, moderkaka och vätskan i livmodern borde man gå upp minst 5-6 kg.

Jag åt bra och motionerade . Barnet vägde 3322 gram och inom loppet av tre veckor vägde jag 6 kilo mindre än när jag blev gravid.

Så länge sf kurvan är stabil behöver man faktiskt inte gå upp i vikt.

Både jag och mina syskon gick upp väldigt lite när vi var gravida.
  • Anonym (Siri)
    Jempan85 skrev 2014-08-19 13:37:53 följande:

Var du inte extremt överviktig så är ju inte 2 kilos viktuppgång att se som något positivt. Är betydligt konstigare än att gått upp 12 kg.

Jag var överviktig, men inte extremt. Vägde 81 kilo vid inskrivning och är 172 lång.

Min bm var väldigt nöjd med hur jag skötte min vikt. Hon sa att ingen gravid kvinna behöver gå upp mer än 5-7 kilo.
  • Fjärilslarv

alltså det beror väl på hur grunden ser ut.
    Om du är stor och överviktig a la biggest loser så är väl 12 kg ganska mycket.
    Är du normalviktig så låter 12 kg inte så mycket.

En bekant till mig gick upp 29kg i vatten när hon blev gravid.
    Så länge det inte är en fara för dig eller barnet så gör det väl inget! 
    Du kanske har ett stort barn dessutom, har man en 5 kilos klump så är det väl inte så underligt att man gått upp mer än någon som har en 2,5 kilos klump.

• Anonym (V)

Om du inte äter mer än normalt så  behöver du garanterat inte "oroa" dig. Inte för att du skulle behöva oroa dig över huvudtaget. Kroppen lägger på sig så mycket som den behöver och jag tycker ärligt talat att denna vikthets är helt sjuk! 
    En del går inte upp så mycket oavsett hur mycket de äter och en del går upp i vikt bara av att titta på maten. Varje kropp är individuell. 
    Jag har gått upp närmare 20kg med alla mina barn men har snabbt förlorat mycket efter förlossning och amning, hade jag INTE gått upp dom kilona så hade jag sett hemsk ut efteråt! haha

Så fokusera inte så mycket på vikten, så länge du mår bra, det är det enda viktiga! 

Blir faktiskt lite ledsen över er som skrivit att TS borde hålla igen. 
    Njut av graviditeten istället och låt det komma som det kommer, vikten kan man alltid ta itu med efteråt om man känner ett behov utav det. 

Hoppas ingen tar illa upp, är bara så oerhört less att överallt på forum läsa och se denna vikthets. 
    Inte ens när vi bär på ett helt fantastiskt underverk får vi vara ifred. 

Kram på er alla! 

Svar på tråden Gått upp mycket i vikt enligt Bm :(