jag hade också gått upp 12 kg i v 25 och fick väl någon girling av bm när jag var där (trots att jag innan vägningen hade pratat om att jag var medveten om att jag hade lagt på mig och vi hade diskuterat vad det beror på).
Alla är olika men jag försöker förlika mig med tanken (men det är svårt och girlingar från bm gör det inte enklare) att jag är en sån som av fler anledningar lägger på mig när jag är gravid. Förra gången gick jag upp runt 30 totalt (ca 22 försvann under de första veckorna efter förlossningen och 8 kg fick jag kämpa bort efter amningen men det gick)
Måste även säga att jag när jag inte är gravid har en väldigt låg vikt som jag trivs med och visst att lägga på sig 8-10 kg fett i onödan kanske är dumt men så länge man inte ligger nära en gräns för ohälsosam övervikt förstår jag inte varför man ska skämmas så för det ? Det är ju mitt problem och blir jobbigare för mig att gå ner sen bara (jag är 1,60 lång och väger 49 ogravid och då ca 57-59 när jag ammar och det är ju knappast ohälsosamt även om det är snyggare enligt mig när jag är smalare.
Mina kilon beror på ett par faktorer (tror inte på något sätt att det "automatiskt kommer dit" utan man äter sig till dem):
1- första 12 veckorna har jag ständigt ångest över mf och ett illamående som bara botas av att äta varm mat (bröd, pasta och dricka mjölk) på det så tröstäter jag lite över oron för mf och att jag mår dåligt då man inte kan "gå ut" utan försöker leva i en bubbla medan man väntar på att kunna berätta för världen
2. Sen när väl illamåendet lagt sig kommer i mtit fall foglossning runt v 12 = noll motion, bye bye promenader. Har ingen botten när det gäller mat och känner mig aldrig mätt (vilket jag annars i livet blir superfort).
3. sen är man tjock och äter mer för att det syns ju "inte" om magen är full (annars brukar en svullen mage efter någon dags onyttigheter göra att jag håller igen lite dagen efter men den spärren är ju borta).
4. På vinkvällar med vännerna sitter jag där med mitt vattenglas och vill man dricka annat är det antingen onyttigt för bebisen (aspartam och coffein i light-läsk som jag dock dricker rätt mkt men med måtta) eller så är det söt saftaktigt alkoholfritt vin/läsk mm som är alternativen.
5. äter annars aldrig kolhydrater men tror inte sån kost funkar som gravid och mycket mat man äter på sån kost (gravad lax, sashimi, kallskuret, parmaskinka) får man inte äta så när jag väl väljer kolhydrater så är ju det SÅ gott hahaha...
Iallafall -det jag vill säga är att du inte är ensam och att man går upp mycket i vikt behöver inte bero på att man sitter och äter vispad grädde ur en skål eller en massa godis, chips mm. Vi är alla olika och så länge du inte riskerar att bli ohälsosamt fet efter förlossningen skulle jag vara "snäll mot mig själv" om jag var du. Försök att undvika snabbmat och godis, chips annat än till speciella tillfällen (som alltid) så tycker jag att du lägger resten av din energi åt att ta hand om dig själv och bebisen i magen bara!