• anyword

Jourer och föräldrapenning

Hej!

Jag arbetar som läkare och får en grundlön + extrapengar för jourarbete (jourerna ligger oftast helger/nätter). Jourerna är tunga och stressiga men ger en avsevärd extra summa (jag är underläkare och har inte alls så hög lön att börja med, så det är värt mycket). Jag väntar barn i januari. 

Mot slutet av graviditeten är jag rädd att jag inte kommer orka ta jourerna som vanligt, det är långa skift på 18 timmar, och jobbigt att stanna vaken hela natten. Om jag inte orkar ta jourer kommer jag få en minskning av lönen med ca 30%. 

Hur räknas föräldrapenningen då? Är det från min lön de sista månaderna, en sammanräkning eller från tiden innan jag slutade ta jourer?

Kan jag ordna med detta i förväg på något sätt? Tex få en sjukskrivning på deltid om jag mår för dåligt för att ta jourerna? Eller kan jag skydda min "höga" föräldrapenning på något annat sätt?

Tack!

• Svar på tråden Jourer och föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat minst 6 månader innan det är 6 månader kvar till barnets beräknade födelse (alltså om du har arbetat minst fr.o.m. ett år innan barnets beräknade förlossning) har du rätt att gå ner i tid på ditt arbete utan att det påverkar din SGI fr.o.m. 6 månader innan beräknad förlossning.

Så här står det i Försäkringskassans vägledning om föräldrapenning (vägledning 2002:1):

?En gravid kvinna som avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast

sex månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen

har ett särskilt SGI-skydd (26 kap.14 § SFB).? (s. 69).

För att detta ska kunna gälla krävs att man har arbetat minst 6 månader i följd direkt innan, så att man uppfyller villkoren för en SGI innan man går ner i tid.

Hälsningar

Bushra, handläggare

Svar på tråden Jourer och föräldrapenning