• Minime01

Föräldrarpenning vid halvtid

Jag ska börja studera på halvfart i Januari och ska då ha min son på dagis.
    Kan min son bara vara på dagis max 4 timmar/dag då för att jag ska kunna ta ut halva dagar i ersättning?
    Kan jag ta ut föräldrapenning för lördag och söndag? om det är möjligt vilken nivå på ersättningen kan jag ta ut då, Lägsta nivå eller SGI?

Mvh

• Svar på tråden Föräldrarpenning vid halvtid
  • Försäkringskassan

Hej!

Om barnet ska vara på förskola fyra timmar kan du ansöka om halv föräldrapenning med sjukpenningnivå eller hel lägstanivåbelopp.

Om du studerar med csn kan du ta ut föräldrapenning sjukpenningnivå på lördag  och söndag. Om du inte har csn kan du ansöka om lägstanivåbelopp.

Hälsningar

Ebba, handläggare  

• Minime01

Tack
    Nu har jag tänkt igenom det hela och undrar om jag istället kan göra så här:
    Ha min son på dagis 7/dag mån-tors och för dessa dagar ta ut föräldrapenning på lägsta nivå.
    På fredagar är jag hemma med min son och tar ut föräldrapenning SGI fredag-söndag.
    Är detta möjligt?
    Jag studerar helt utan csn fram tills april ungefär..måste klara en tenta i mars för att kunna få csn igen. När jag sen får min csn igen ska jag inte ta ut föräldrapenning alls.
    Mvh

• Försäkringskassan

Hej!

Om sonen är på förskolan högst 7 timmar per dag så kan du ta ut hel lägstanivå på måndag- torsdag och om du är hemma helt med barnet på fredag så kan du ta ut hel sjukpenningnivå för fredag-söndag.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Föräldrarpenning vid halvtid