• Östlund

Rymde - Dagen innan Avlivning

Hej..

Vi har en gammal gubbkatt Elvis, på 20 år.. för någon vecka sen såg vi en stor varknöl på hans rygg (3e knölen på 1 år) och plötsligt började den att läcka, så vi tog in katten i duschen för att skölja av honom stanken och varen som rann nedför pälsen. Första gången vi åkte med honom för samma problem så tvättade dom honom bara med vatten och alsollösning, så vi gjorde ju detta denna gång också. Funkade jättebra andra gången han fick det också.
    Men nu vart det så illa, att hur mycket vi än tvättade så blottade sig såret ännu mer, visade nästan intill benet, såg ut som ett skotthål.
    Vi försökte hålla det rent tills han slutligen blev riktigt dålig. Hans kropp klarade inte av att läka längre, han blev som helt borta, okontaktbar, obalans.
    Jag fick en tid hos veterinären för avlivning, vilket jag ansåg vara det bästa för honom. Jag hade tiden imorse, men tror ni inte han rymde då?
    Jo, klantiga jag såg inte att den ena dörren på altanen stod öppen, och den dörren hade jag aldrig rört ens.
    Så nu har Elvis varit ute sen tidigt igår kväll. Vi hade altandörren på glänt för att han skulle kunna ta sig in igen. Och eftersom det ösregnade igårkväll så antog vi att han skulle vara där. Men icke.. spårlöst borta. Antagligen har han gått för att självdö. :(

Ni tycker säkert jag är oansvarig och inte tog med honom direkt till veterinären när han fick varknölen, men andra gången han fick det så tvättade vi noggrannt och det läkte fint.
    Men nu är han så pass gammal och kroppen orkar inte längre.
    Vilket fall så kontaktade jag ju veterinär och dom tyckte jag skulle ringa för akut besök ifall han blivit "döende" och knappt kunnat sitta. Men det kunde han ju.

Menmen, jag tror inte han kommer att komma tillbaka någon mer. Jag vet att han är bra på att hålla sig undan när han misstänker något, men inte såhär länge. Han är oftast bara borta några timmar nu.
    Men med tanke på hans tillstånd han var i så kommer han nog inte långt, och så tror jag nog att han valde att dö ensam. Vilket fall hoppas jag att han har fått frid <3
  • Svar på tråden Rymde - Dagen innan Avlivning
  • annaba

Det låter inte otroligt som du säger att han gett sig av för att dö på egen hand, djur brukar ha en grundkänsla för när det är dags. Håll ändå utkik efter honom under en tid framöver för att vara helt säker på att han inte är vid liv och lider.

Själv skulle jag nog prova att ställa ut matskål med favoritmat + vatten och eventuellt en koja för att se om han väljer att komma fram för lite bekvämligheter så att ni kan få honom till veterinären för sprutan.

Har själv 3 katter och kan relatera till hur det skulle kännas. Även om det låter sannolikt att han är döende och att det sker ganska snart, skulle det ändå kännas lättare för hjärtat om det skedde hos veterinär än att veta att katten ligger ensam ute i skogen. Det kan vara en snabb och fridfull död på det sättet, men det kan lika gärna handla om att han ligger och plågas under en tid.

• Östlund

Ja, jag skulle absolut ställa ut mat och vatten, om det bara hade lockat honom. Han har varen ätit, druckit eller gjort ifrån sig sen han blev såhär.. så jag tror inte det kommer fungera :/ han vet ju att hemmet är hans säkerhet och vi har ständig koll, han ligger oftast i buskarna i närheten och vilar, eller så är han hos grannarna,

Så jag hoppas på att han antingen kommer tillbaka/eller någon annan hittar honom, eller att vi hittar honom till slut, död eller ej, så vi vet var han är/varit.

Det är ju behagligt att veta själv om han är vid liv, därför var det jävligt klantigt gjort av mig att inte titta om dörren var stängd.

• Östlund

Nä.. Tyvärr.. Han har varit borta nu sedan söndagskväll.. Jag ser det som att han har gått bort nu..

Vila i frid, kära Elvis <3

• Madmoiselle
    Östlund skrev 2014-08-19 17:29:36 följande:

Nä.. Tyvärr.. Han har varit borta nu sedan söndagskväll.. Jag ser det som att han har gått bort nu..

Vila i frid, kära Elvis <3

Men herregud, hur lite kan en människa bry sig egentligen? Skaffa aldrig någonsin ett husdjur igen, lova det! Ut och leta,sätt upp lappar, 150-200 stycken, annonsera på Blocket, i olika Facebookgrupper (tex Vi längtar hem) prata med brevbäraren, grannar och andra som rör sig i området regelbundet, har han gått bort borde ni hitta kroppen.
  • Östlund

Lite svårt att hitta en katt som gömmer sig fruktansvärt bra? Vi letade som tokar redan dagen efter, alla tänkbara ställen, möjligen att han är hos grannen men då borde dom märkt något?

Och vad ger dig rätten att förbjuda oss att ha djur? Räknas det inte att vi försökte åka med honom till veterinären? Vi känner alla grannar omkring och dom känner mycket väl igen våran katt? Den där katten har aldrig under några omständigheter varit borta såhär länge, inte ens när han blev ormbiten och rymde. Han kom och gick som ingenting. Och eftersom vi vet att han är mycket av en ensamvarg så är det väl självklart att han vill mörklägga sin död. Så sjuk och gammal som han var, finns det ingen chans att han lever än. Han var som helt borta, okontaktbar.

Så du ska fan inte anklaga mig för att vara oansvarig och dålig ägare när jag gjort allt för denna katt.

Du vet INGENTING

• MissZ13

Hoppas innerligt han kommer tillbaka och att du låter en veterinär titta på honom innan du bestämmer dig för att hans liv ska ta slut.

Ber för den fina katten!

• Harvester

Känns väl onödigt att avliva katten för en varböld? Hade ju kanske vart smuget att ge katten veterinärvård innan den blev askass, dock...

• snorkråka

Du skulle naturligtvis åkt till veterinären direkt med bölden istället för att låta honom ligga hemma och självdö? Och nej, det "räknas" inte att ni "försökt" åka till veterinären! Mycket dåligt skött, jag skulle skämmas om jag vore du.

• Madmoiselle
    Östlund skrev 2014-08-21 14:28:55 följande:

Lite svårt att hitta en katt som gömmer sig fruktansvärt bra? Vi letade som tokar redan dagen efter, alla tänkbara ställen, möjligen att han är hos grannen men då borde dom märkt något?

Och vad ger dig rätten att förbjuda oss att ha djur? Räknas det inte att vi försökte åka med honom till veterinären? Vi känner alla grannar omkring och dom känner mycket väl igen våran katt? Den där katten har aldrig under några omständigheter varit borta såhär länge, inte ens när han blev ormbiten och rymde. Han kom och gick som ingenting. Och eftersom vi vet att han är mycket av en ensamvarg så är det väl självklart att han vill mörklägga sin död. Så sjuk och gammal som han var, finns det ingen chans att han lever än. Han var som helt borta, okontaktbar.

Så du ska fan inte anklaga mig för att vara oansvarig och dålig ägare när jag gjort allt för denna katt.

Du vet INGENTING

Jag vet att du fullständigt skiter i att leta efter honom nu. En dag är ju ingenting, det hade varit en sak om ni letat 2-3 månader. Hur kunde han smita om han var helt okontaktbar? Att boka en tid för avlivning säger ingenting nej, det är en självklarhet.
Svar på tråden Rymde - Dagen innan Avlivning