• Anonym (Uppsagd)

SGI

Hej!
    Min fråga gäller SGI. Jag arbetar för närvarande 90% på mitt jobb där jag tjänar ca 25 000 brutto/månad. Har vart anställd 14 månader. Är dock uppsagd from. sista augusti och jobbar därmed min sista dag 31 oktober (2 månaders uppsägningstid). Efter detta kommer jag bli erbjuden timanställning motsvarande ca 30% i månaden (ca 9 000 brutto/månad. Jag har bf 14 april. Min fråga är om min SGI kommer sjunka mycket dessa månader om jag tar timanställningen? Jag vill såklart jobba så långt det går men funderar på om det är värt det då min SGI, om jag förstått det rätt, kommer sjunka rätt mycket?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste arbete för att behålla din SGI.
    Är du inskriven på arbetsförmedlingen och söker jobb då du inte har timmar inbokade skyddar du din SGI.

Skulle du få en tillfällig anställning (kortare än sex månader) under tiden du är arbetssökande ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen den första vardagen efter att anställningen har upphört för att behålla din SGI.

Hälsningar
    Elisabeth, handläggare

Svar på tråden SGI