• DajanaT

Tappar massa hår hjäälp

Nu har det gått 3 1/2 mån ungefär efter förlossning och jag tappar så mycket hår !! Började för några veckor sen så fort jag borstar så blir borsten helt full på en dag , drar fingrarna igenom håret så kommer det 5-8 hårstrån på engång så har det aldrig varit för mig. Har ganska långt hår ner till svanken och har alltid haft det så långt , så tunt det har blivit nu, haft jätte fint hår förr ..... någon mer med samma problem ?? Har köpt vitaminer nu som ska vara för hår och naglar från apoteket verkar inte hjälpa så snabbt..

• Svar på tråden Tappar massa hår hjäälp
  • E2012smamma

Det är väldigt väldigt vanligt!

Som jag förstått så tappar man egentligen inte mer hår.

Utan medans man är gravid tappar man mkt mindre hår och sedan tappar man allt man inte tappat istället

Jag åt priorin och tyckte att det hjälpte bra. Däremot kolla upp innan om du ammar så det inte är något konstigt i.

Det är jobbigt men det kommer växa ut igen!

• Flickan och kråkan

Som ovanstående säger. Jättevanligt. Man tappar oftast lite till ingenting under graviditeten. Ett tag efter förlossningen så börjar hormonnivåerna gå tillbaka till det normala och då tappar man så mycket man "ska" plus allt det där håret man skulle ha tappat under graviditeten men inte gjort. Jag har haft ovanligt tjockt hår under de sista månaderna när jag varit gravid. När mina barn varit sådär 9 månader så har det varit tillbaka till den tjocklek det brukar ha.

• Natulcien

Jag tappade också mängder. Hade, som du, långt tjockt hår ner till svanken. Efter varje dusch stod jag och drog massor av hår som bara lossnade. Lite läskigt, men det går ju över.

• bf2014

Jag har samma problem. min bebis är nu 6 månader och jag började tappa när han var ca 3-4 månader. det är kopiösa mängder hår som lossnar. jag får rensa borsten dagligen, samt plocka upp hår ur brunnen när jag duschat. har börjat äta vitaminer för håret, samt att jag kört en kur med ett speciellt schampoo i hopp om att tappa mindre hår.. men än har jag inte märkt någon skillnad.

• nozpa

Samma här. Tappat massor av hår efter bägge barnen.

• honeydew

Samma här, tappade mycket under en period ett par mån efter förlossning. Eftersom du har så långt hår så känns det kanske som att du tappar ännu mer. 10 hårstrån kan ju bli en halv tuss i handen. Jämfört med 10 hårstrån hos en som har kort page, då blir det inte lika påtagligt.

Svar på tråden Tappar massa hår hjäälp