• Marre15

5månaders vägrar sova i egen säng

Hej! Har en liten flicka på fem månader som sen två veckor tillbaka lite drygt vägrar sova i sin egen säng. Under dom få gånger vi sovit borta så har hon fått sova mellan oss men inte haft några problem att sova i sin säng när vi kommit hem igen. är det någon fas hon går igenom eller vad kan det vara? Det är ju väldigt mysigt att ha den lilla nära men efter två veckor börjar det ta lite på kroppen då jag själv inte sover så bra. Men vet inte vad jag ska göra, försöker lägga ner henne när hon somnat (kan bara somna när man vaggar henne vilket är ett annat problem) men hon vaknar på en gång å gråter direkt. Så finns det någon som kanske har samma "problem" som vet om det är någon fas eller så??

Många tankar som första gångsförälder. Tacksam för alla svar

• Svar på tråden 5månaders vägrar sova i egen säng
  • lövet2

Nja, normalt sett sover inte spädbarn alls bra i egen säng. De är liksom förprogrammerade till att behöva kroppskontakt och närvaro när de sover (antagligen naturens sätt att se till att de har tillräckligt med beskydd). Jag skulle alltså snarare säga att din dotter kommit ur en "fas" och nu beter sig mer normalt.

När du själv inte ska lägga dig ännu, så kan du testa att lägga henne inne i köket/vardagsrummet eller var du då själv har tänkt befinna dig medan hon sover. De brukar sova bättre på det sättet än om man stoppar in dem ensamma i sovrummet.

• NLAL

Har du spjälsängen emot eran säng? Annars är det ett tips, för då kan du lägga handen så hon känner dig iaf. Våran son hade också en liten period då han vägrade somna i sin säng, så han fick somna i våran och sova med oss tills han vaknade och skulle ha flaskan, då kunde jag lägga över honom. Då var han för trött för att ens försöka protestera. :p

• Marre15

jo, jag har sängen bredvid min dock så står ett nattduksbord emellan.. men jag har provat att hålla handen på henne, vagga henne i sängen, smeka hennes huvud men inget funkar.. hon slutar inte gråta eller somnar inte om förns vi plockar upp henne och börjar vagga henne på nytt :( men hon kanske börjar tycka om sin säng igen tids nog..Glad

Svar på tråden 5månaders vägrar sova i egen säng