Ni som haft barn med torticollis och/eller snedplatt huvud - hur gick det sedan?
Hejsan. Min son fick diagnosen torticollis vid tre månader. Det verkade inte så allvarligt, han var lite sned i pannan men inte mycket och jag hade själv inte märkt att han tiltade. Vi gjorde stretchövningar och han fick tillbaka rörligheten. Sjukgymnasten sade också att pannan blivit bra. Det såg jag egentligen att den inte hade, men jag ville så gärna tro det. Hur som helst så slappnade jag av, slutade göra övningarna och bry mig om hur han låg. Nu är han 14 månader och han har fortfarande lite sned panna (buktande på torticollissidan och platt på den andra sidan). Inte platt bak vad jag kan se, det har han aldrig varit. Han har också olika stora ögon och ansiktshalvor och framför allt ena ögonbrynet sitter mycket högre upp. Jag funderar på om någon annan muskel kan vara kort också eller om det är obalansen i halsmusklerna som drar upp och ner ögonbrynen.
Jag har börjat göra övningar igen och ska gå tillbaka till sjukgymnasten. Ni som haft barn med torticollis eller sneda ansikten och pannor - vilka är era erfarenheter? Tror ni att det kan bli bättre fortfarande eller har jag helt schabblat bort detta? De flesta säger ju att pannan inte ändrar sig efter ettårsåldern men helt omtvistat verkar det inte vara.
Tacksam för alla era erfarenheter. Ni som har barn som var sneda i ettårsåldern, hur blev det sedan? Hur ser de ut i dag? Tänker man på det?