• SandraS23

Hur ska jag tänka med amningen?

Vi fick en underbar flicka för 4 veckor sedan och amningen funkade jättebra i början och jag har fått gå till BVC för viktkontroll på egen begäran för att jag vill se att flickan går upp av min modersmjölk och för att jag ska känna mig lugn med att jag har mat till henne. Men nu senaste veckan har jag börjat må dåligt deppig och börjat överväga att ta till ersättning då dottern verkar ha ont i magen också samtidigt som jag får dåligt samvete gentemot min stora tjej som är 2 år när jag ammar. Hur tänker gör ni? Behöver tips och råd.

• Svar på tråden Hur ska jag tänka med amningen?
  • Hoppfull84

När de är mellan 4-5 veckor utvecklas matsmältningssystemet väldigt mycket, nästan alla bebisar får ont i magen då, oavsett om de ammas eller får ersättning. D brukar ha gått över o normaliserats innan 8ceckor

• Nyfiken gul

varför har du dåligt samvete gentemot 2-åringen? 

Får bebis ont i magen av din mjölk kan du ju prova att utesluta saker ur din egen kost - allt du äter går ju ut i mjölken.  Klassiskt är att bebis reagerar på mjölkprodukter. 

prata gärna med BVC också och uteslut så det inte är fråga om att bebis fått kolik tex eller är förstoppad eller liknande. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Hoppfull84 skrev 2014-08-17 09:50:34 följande:

När de är mellan 4-5 veckor utvecklas matsmältningssystemet väldigt mycket, nästan alla bebisar får ont i magen då, oavsett om de ammas eller får ersättning. D brukar ha gått över o normaliserats innan 8ceckor

just precis så ja också. 
  • Alexi

Du ska ju inte ha dåligt samvete gentemot storasyskonet för amningen. Mata bebisen måste du ju göra oavsett amning eller ersättning så det är ju ingen skillnad. Det är en stor skillnad att få barn nr två och man känner sig kluven mellan två barns behov, det är inget konstigt!

• SandraS23

Jag får dåligt samvete gentemot 2 åringen ju st för att jag inte kan komma och vara med henne just då och känns som man sidosätter henne men mat måste ju bebisen ha. Känns som hon är hård i magen eftersom bebisen tar i så och bajsar högst 2 gånger dygnet. Hur vet jag att det räcker med min mat som jag har? Bebis får inget riktigt tag heller hur gör jag?

• SandraS23

Jag får dåligt samvete gentemot 2 åringen ju st för att jag inte kan komma och vara med henne just då och känns som man sidosätter henne men mat måste ju bebisen ha. Känns som hon är hård i magen eftersom bebisen tar i så och bajsar högst 2 gånger dygnet. Hur vet jag att det räcker med min mat som jag har? Bebis får inget riktigt tag heller hur gör jag?

• Nyfiken gul
    SandraS23 skrev 2014-08-17 14:34:25 följande:

sätt dig och amma där 2-åringen befinner sig då.  Sitt och läs saga för henne samtidigt eller sätt på en fillm på tv medan ni sitter o ammar och gosa med 2-åringen samtidigt. 
    Oftast kan det räcka med att man är i samma rum. 
Svar på tråden Hur ska jag tänka med amningen?