• Almina

Kläder till förskolestart

Snart är det dags för vår 1,5-årige son att börja förskolan. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag ska satsa på för kläder! Han är 85 cm lång och storlek 86 är ganska lagom nu, men kanske inte så länge till...? Han har:

Skaljacka stl 86
    Skalbyxor stl 86
    Galonbyxor stl 86/92
    Gummistövlar
    Tygskor
    Vattentäta låga skor (av jympasko-typ)

Till hösten tänker jag att det är bra att komplettera med:
    Fleecejacka och/eller vindfleece ??? (stl 86 eller 92?)
    Fleecebyxor
    Skalvantar
    Tunna vantar
    Tunn mössa
    Kängor/fodrade gummistövlar ???

Till senhösten/vintern:
    Vinteroverall (stl 92?)
    Vintervantar
    Vintermössa
    Vinterkängor/stövlar
    Underställ (merinoull???)

Det jag funderar mest över är det som det står frågetecken efter... Jag har säkert glömt något också...?

Sen funderar jag över vad jag ska köpa för byxor. Kommer han behöva jeans? Eller är det bättre med mjukisbyxor och skalbyxor över? Eller blir det för varmt än så länge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-16 18:27
    En sak till jag kom på: mockasiner, är det bra? Eller strumpor med "anti-halk"?

• Svar på tråden Kläder till förskolestart
  • Pandamamma79

Jag tycker att du är väl förberedd!

Tycker att 86 var en storlek som vår dotter plötsligt växte ifrån. Svårt att planera den övergången. Du kan gott köpa efter hand. Vi brukar kolla vad de andra barnen har. Fröknarna är också bra på att veta vad som kommer att behövas.

Nu vid denna tiden är det bra att ha byxor som är slitstarka. Jeans eller förstärkta på knäna. Vara beredd på att det går åt många par på en vecka. För varmt att ha skalbyxor över nu.

Har fleece till båda under vinteroverall.

Mockasiner eller strumpor med halkskydd är bara smaksak. Bara mer synd ifall ett par fina mockasiner försvinner. Upplever att de ofta inte sitter på hela dagen.

Vår minsta är också 1,5 år och ska börja nu i veckan.

• mammalovis

Fleecejacka borde räcka om skaljackan går över. Jag förutsätter att skaljackan klarar av vätan även om han ramlar i en vattenpöl. Storleken får du helt enkelt prova utifrån hur långa armar han har då det skiljer så mycket i storlekarna och ingen vet hur just ditt barn växer.

Vi kör på vinterkängor vid snö och fodrade stövlar vid blött slask. Sedan finns det säkert dyrare kängor som klarar hopp i vattenpölar med, alternativt ett par raggsockar i ull i ofodrade stövlar.

Underställ beror väl på om han ska gå på en uteförskola eller inte. Mina barn har aldrig ägt ett par och klarat sig utmärkt under förutsättningen att barnet väljer att röra på sig, d v s gärna vant att vara ute.

Vad gäller byxor beror väl på vad barnet känner är lekvänligt. Min 3,5-åring ratar i princip annat än strumpbyxor och leggings, men hade lite blandat som yngre. Huvudsaken är ju att kläderna låter barnet ha full rörelsefrihet. Stuprörsjeans är ren idioti till barn.

Halskrage saknar jag på listan. Sedan är det smart att verkligen prova alla vantar innan man köper dem då felkonstruerade handskar är ett gissel på förskolan då barnen tar av sig dem stup i kvarten. Långa överdragsmuddar i resår KAN vara smart, om de går dra över overallen. SE till att overallen har band att dra under stövlarna och att ärmmuddarna funkar i kombination med vantarna. Aldrig fingervantar till ett litet barn.

Inomhus är halkstrumpor smarta, men utomhus sägs de kyla, dock tror jag aldrig att förskolan har bytt även om ullstrumpor legat på hyllan, så en smaksak helt enkelt. Mockasiner har de haft i perioder.

Lilltjejen var ute i leggings och överdragsbyxor/regnkläder i veckan då det var fuktigt i gräset och sandlådan på förmiddagen.

Vintermössa med knäppning/knytning är svårare att få av på vintern.

• Almina
    Pandamamma79 skrev 2014-08-16 19:12:31 följande:

Jag tycker att du är väl förberedd!

Tycker att 86 var en storlek som vår dotter plötsligt växte ifrån. Svårt att planera den övergången. Du kan gott köpa efter hand. Vi brukar kolla vad de andra barnen har. Fröknarna är också bra på att veta vad som kommer att behövas.

Nu vid denna tiden är det bra att ha byxor som är slitstarka. Jeans eller förstärkta på knäna. Vara beredd på att det går åt många par på en vecka. För varmt att ha skalbyxor över nu.

Har fleece till båda under vinteroverall.

Mockasiner eller strumpor med halkskydd är bara smaksak. Bara mer synd ifall ett par fina mockasiner försvinner. Upplever att de ofta inte sitter på hela dagen.

Vår minsta är också 1,5 år och ska börja nu i veckan.

Tack för ditt svar! Det känns skönt om jag inte är helt fel ute

Ja, jag räknar med att vi får köpa till efter hand, men jag tänkte passa på att shoppa lite nu, när jag har rabattkuponger och Kappahl har köp 3 betala för 2 Men det är ju inte så stor idé att köpa om man köper fel saker, tänkte jag...
  • Mellanmjölkens land

Vi har använt både fleecetröja och vindfleece, tycker de har olika användningsområden. Speciellt vintertid har vår äldsta i stort sett bott i sina fleecekläder.

Jag skulle nog satsa på allvädersstövlar till hösten och sen vinterkängor.

Underställ har vi haft en bunt av. Både ull och syntet. Det vi undvikit har varit bomull.

92 är nog en bra storlek på overallen. Vi köpte 86 till äldsta när hon var 16 mån men den var urvuxen vid jul...

• Almina
    mammalovis skrev 2014-08-16 19:16:37 följande:

Fleecejacka borde räcka om skaljackan går över. Jag förutsätter att skaljackan klarar av vätan även om han ramlar i en vattenpöl. Storleken får du helt enkelt prova utifrån hur långa armar han har då det skiljer så mycket i storlekarna och ingen vet hur just ditt barn växer.

Vi kör på vinterkängor vid snö och fodrade stövlar vid blött slask. Sedan finns det säkert dyrare kängor som klarar hopp i vattenpölar med, alternativt ett par raggsockar i ull i ofodrade stövlar.

Underställ beror väl på om han ska gå på en uteförskola eller inte. Mina barn har aldrig ägt ett par och klarat sig utmärkt under förutsättningen att barnet väljer att röra på sig, d v s gärna vant att vara ute.

Vad gäller byxor beror väl på vad barnet känner är lekvänligt. Min 3,5-åring ratar i princip annat än strumpbyxor och leggings, men hade lite blandat som yngre. Huvudsaken är ju att kläderna låter barnet ha full rörelsefrihet. Stuprörsjeans är ren idioti till barn.

Halskrage saknar jag på listan. Sedan är det smart att verkligen prova alla vantar innan man köper dem då felkonstruerade handskar är ett gissel på förskolan då barnen tar av sig dem stup i kvarten. Långa överdragsmuddar i resår KAN vara smart, om de går dra över overallen. SE till att overallen har band att dra under stövlarna och att ärmmuddarna funkar i kombination med vantarna. Aldrig fingervantar till ett litet barn.

Inomhus är halkstrumpor smarta, men utomhus sägs de kyla, dock tror jag aldrig att förskolan har bytt även om ullstrumpor legat på hyllan, så en smaksak helt enkelt. Mockasiner har de haft i perioder.

Lilltjejen var ute i leggings och överdragsbyxor/regnkläder i veckan då det var fuktigt i gräset och sandlådan på förmiddagen.

Vintermössa med knäppning/knytning är svårare att få av på vintern.

Tack för tipsen!

Vi köpte skaljackan i våras, men har inte varit ute i jättemycket väta. Så om den inte håller tillräckligt torrt så får vi skaffa nåt mer.

Det är ingen direkt uteförskola, men de är ute ganska mycket. Jag tänker att underställ är bra just för aktiva barn eftersom svetten då transporteras ut från kroppen.

Sonen har hittills inte brytt sig om vilka kläder man tar på honom (förutom vid själva påklädningen ibland....). Men vi har iofs inte testat stuprörsjeans heller utan han har på sig mjuka och sköna kläder. Men vi får väl se om han kommer med mer önskemål så småningom...

Halskrage har han! Det glömde jag skriva.
  • Almina
    Mellanmjölkens land skrev 2014-08-16 19:22:36 följande:

Vi har använt både fleecetröja och vindfleece, tycker de har olika användningsområden. Speciellt vintertid har vår äldsta i stort sett bott i sina fleecekläder.

Jag skulle nog satsa på allvädersstövlar till hösten och sen vinterkängor.

Underställ har vi haft en bunt av. Både ull och syntet. Det vi undvikit har varit bomull.

92 är nog en bra storlek på overallen. Vi köpte 86 till äldsta när hon var 16 mån men den var urvuxen vid jul...

Ja, jag tänker också att både vindfleece och fleecetröja kan vara bra! Det får nog bli båda.

Storleken är verkligen svår, men ja, vinteroveraller får nog bli storlek 92. Vindfleecen och andra kläder får jag prova nu och ev köpa storlek 92, om de inte känns väldigt stora... Det är så svårt eftersom man inte vill att han ska behöva springa runt i för stora kläder, samtidigt som det ju blir väldigt dyrt att köpa nya (speciellt ytterkläder) flera gånger under en säsong...
  • Anonym (Clothes)

Det jag kommer att lämna på förskolan är:

Sonens fodrade regnställ

Ett par extra gummistövlar

En extra mössa

En extra halsduk

Ett par extra galonvantar

En drös med tygvantar

En tjocktröja

Ett par mjukisbyxor

Ett underställ

En drös med t-shirts

Några extra par byxor

Några par kalsonger

Några par strumpor

Mokasiner

• glassen

Låter som du funderat igenom vad du behöver. Och det går alltid att komplettera om det är något du saknar längre fram eller om han får ett växtryck.
    Angående byxor så har jag tyckt att mjukisbyxor varit bäst i den åldern. Mjuka jeans går väl också bra, men viktigt att det inte är hårda stela kläder och omöjliga knappar.
    Mockasiner har jag köpt till barnen- och skänkt oanvända. Antihalksockar är mycket bättre, i alla fall har mina barn vägrat mockasiner.

• mammalovis

En smart idé är ju att prata med förskolan om vad de rekommenderar i förhållande till hur mycket de är ute. Det går ju inte att räkna med att de hinner byta ett underställ under dagens lopp mer än om det bli smutsigt, då det kanske är 13 barn till.

Sedan finns det oftast bra barnklädesloppisar framåt höstkanten. Extra fleecekläder till förskolan har jag ofta fyndat där då de sällan ser så slitna ut.

Vad gäller overallens storlek ska man kunna ta ett ordentligt tag i grenen för att den ska kunna räcka säsongen ut, sedan finns det undantag som växer extremt. Min dotter har följt genomsnittskurvan, så vi har hållit oss till den mindre tänkta storleken och det har fungerat, men då är hon decemberbarn. Förhoppningsvis funkar det att lillasyster född i juni 13 kan ha storlek 86 i vinter, annars behöver vi en ny, då 92 är det som saknas. Det svåra för hennes del är mösstorlek då storasyrran nog fortfarande har en del 48-50 och 52-54 är för stort och lillsyrran ligger en kurva över i huvudstorlek. Trist att köpa extra mössor för en vinter ...

• Grävling 75

Kan verkligen rekommendera Ellos fleecefodrade regnoverall till barn i den åldern. Funkar jättebra mellan 2-12 plusgrader. Vår yngsta hade sin mellan 1,5-3 år och förskolefröknarna älskade den!

• Bling1975

Några av våra favoriter för olika väder under första året på förskolan har varit:

Tidig höst:
    Mjuka jeans, promenadskor/gympaskor och vindfleece vid torrt väder.
    Galonbyxor, ofodrade gummistövlar och skaljacka vid regn.

Sen höst/vinter innan snön:
    Fodrade galonbyxor, fodrade gummistövlar, tunn fleece och skaljacka nästan oavsett väder för det var alltid pölar på gården under hösten.

Vinter
    Fodrad overall och gore tex vinterkängor. Vid slask så samma som på sen höst.
    Jag tyckte att polarns overall var bäst på små barn för att den hade mudd i ärmarna (mjukt) och resår i benen. Hade även molo och didriksons men de var inte lika sköna.

När det gäller mössor så är de som går ner extra över öronen toppen. Vanliga tenderar att åka upp på så små barn. Även där tyckte jag polarns var jättebra och det fanns både en för höst och en för vinter.

Halskrage och massor med olika sorters vantar är bra. Vantar försvinner lätt, framförallt de små tunna höstvantarna, eftersom barnen kan dra av sig dem ute på gården. Tänk på att inte ha fingervantar till små barn, tar en evighet för pedagogerna att få på och de har ju inte ett barn att hjälpa.

Svar på tråden Kläder till förskolestart