mammalovis skrev 2014-08-16 19:16:37 följande:
Fleecejacka borde räcka om skaljackan går över. Jag förutsätter att skaljackan klarar av vätan även om han ramlar i en vattenpöl. Storleken får du helt enkelt prova utifrån hur långa armar han har då det skiljer så mycket i storlekarna och ingen vet hur just ditt barn växer.
Vi kör på vinterkängor vid snö och fodrade stövlar vid blött slask. Sedan finns det säkert dyrare kängor som klarar hopp i vattenpölar med, alternativt ett par raggsockar i ull i ofodrade stövlar.
Underställ beror väl på om han ska gå på en uteförskola eller inte. Mina barn har aldrig ägt ett par och klarat sig utmärkt under förutsättningen att barnet väljer att röra på sig, d v s gärna vant att vara ute.
Vad gäller byxor beror väl på vad barnet känner är lekvänligt. Min 3,5-åring ratar i princip annat än strumpbyxor och leggings, men hade lite blandat som yngre. Huvudsaken är ju att kläderna låter barnet ha full rörelsefrihet. Stuprörsjeans är ren idioti till barn.
Halskrage saknar jag på listan. Sedan är det smart att verkligen prova alla vantar innan man köper dem då felkonstruerade handskar är ett gissel på förskolan då barnen tar av sig dem stup i kvarten. Långa överdragsmuddar i resår KAN vara smart, om de går dra över overallen. SE till att overallen har band att dra under stövlarna och att ärmmuddarna funkar i kombination med vantarna. Aldrig fingervantar till ett litet barn.
Inomhus är halkstrumpor smarta, men utomhus sägs de kyla, dock tror jag aldrig att förskolan har bytt även om ullstrumpor legat på hyllan, så en smaksak helt enkelt. Mockasiner har de haft i perioder.
Lilltjejen var ute i leggings och överdragsbyxor/regnkläder i veckan då det var fuktigt i gräset och sandlådan på förmiddagen.
Vintermössa med knäppning/knytning är svårare att få av på vintern.
Tack för tipsen!
Vi köpte skaljackan i våras, men har inte varit ute i jättemycket väta. Så om den inte håller tillräckligt torrt så får vi skaffa nåt mer.
Det är ingen direkt uteförskola, men de är ute ganska mycket. Jag tänker att underställ är bra just för aktiva barn eftersom svetten då transporteras ut från kroppen.
Sonen har hittills inte brytt sig om vilka kläder man tar på honom (förutom vid själva påklädningen ibland....). Men vi har iofs inte testat stuprörsjeans heller

utan han har på sig mjuka och sköna kläder. Men vi får väl se om han kommer med mer önskemål så småningom...
Halskrage har han! Det glömde jag skriva.