• op10

    Naturlig förlossning, erfarenheter?

    Jag har önskemål om att vilja ha en naturlig förlossning, utan bedövning och lustgas. Jag har hört fler som tyckt att massage/TNS och varmt bad har varit bra för dem. 
    Vad har ni tyckt har varit bra för er? Hur har bemötandet varit vid förlossningen? Har ni skrivit era önskemål i förlossningsbrevet eller har ni talat om det på plats?

  • Svar på tråden Naturlig förlossning, erfarenheter?
  • lövet2

    Jag har inte skrivit förlossningsbrev eller något. Jag lärde mig helt enkelt psykoprofylax i förväg, och sedan såg väl BM att jag klarade mig bra utan något annat. Vid en förlossning skulle en överentusiastisk BM sticka akupunkturnålar i fötterna på mig, men jag hann hejda henne i tid. Annars har personalen mest verkat vara nöjda med att jag inte varit till något större besvär.

  • MxMeNow

    Jag födde helt utan "hjälpmedel", unget bad, ingen Tns. För mig var nyckeln andningen och att lyssna på kroppen. Helt ärligt ett fantastiskt sätt att föda barn på och något jag är extremt stolt över att jag klarade. Jag höll koll på värkarna och hade som mantra att varje värk jag klarat var en värk mindre. Sen gick jag mycket och stod upp mest hela tiden. Helt otroligt vad kroppen klarar.

  • op10
    lövet2 skrev 2014-08-15 14:09:59 följande:

    Jag har inte skrivit förlossningsbrev eller något. Jag lärde mig helt enkelt psykoprofylax i förväg, och sedan såg väl BM att jag klarade mig bra utan något annat. Vid en förlossning skulle en överentusiastisk BM sticka akupunkturnålar i fötterna på mig, men jag hann hejda henne i tid. Annars har personalen mest verkat vara nöjda med att jag inte varit till något större besvär.


    Haha, låter lite skrämmande att personalen skulle sticka dig i fötterna. Det är väl en sak om man har bett om akupunktur, men inte annars?! 
    MxMeNow skrev 2014-08-15 14:15:05 följande:

    Jag födde helt utan "hjälpmedel", unget bad, ingen Tns. För mig var nyckeln andningen och att lyssna på kroppen. Helt ärligt ett fantastiskt sätt att föda barn på och något jag är extremt stolt över att jag klarade. Jag höll koll på värkarna och hade som mantra att varje värk jag klarat var en värk mindre. Sen gick jag mycket och stod upp mest hela tiden. Helt otroligt vad kroppen klarar.


    Det är väl så jag ser det framför mig. Jag tror att jag kan - och vill - klara det själv. Men jag har hört så många som inte fått ett bra bemötande vid förlossningen. Men jag tror på min kropp och vill ge den en chans att klara det själv. Dessutom är ag övertygad om att barnet mår bäst av det.
  • MxMeNow
    op10 skrev 2014-08-15 16:01:56 följande:

    Haha, låter lite skrämmande att personalen skulle sticka dig i fötterna. Det är väl en sak om man har bett om akupunktur, men inte annars?! Det är väl så jag ser det framför mig. Jag tror att jag kan - och vill - klara det själv. Men jag har hört så många som inte fått ett bra bemötande vid förlossningen. Men jag tror på min kropp och vill ge den en chans att klara det själv. Dessutom är ag övertygad om att barnet mår bäst av det.


    När jag sa att jag ville klara det själv fick jag bara uppmuntran. Jag blev igångsatt alla gånger utom första (då snittades jag i v. 23), dom andra tre gångerna blev jag igångsatt i v.36+1, och det gick jättebra. Känner man sig trygg och stark mentalt och psykiskt och kommer ihåg att smärtan tar garanterat slut, då går det bra. Om det inte uppstår komplikationer såklart.

    Jag sa att jag ville prova själv men att bm skulle säga till när det började bli försent för epiduralen, så jag kunde omvärdera situationen.
  • Annsiss

    Har fött två barn utan medicinsk smärtlindring, har dock gått profylaxkurs inför förlossningarna och övat endel. Det hjälper mkt att vara mentalt förbered. Hade dock otur vid senaste fl och hamnade inte på det sjukhus där det var tänkt, där jag hamnade var bm mkt oförstående till min önskan och stod bredvid och tjatade om lustgas vilket störde min koncentration enormt.

  • elilin

    Mitt första födda ja helt utan smärtlindring, väntar nu mitt andra och siktar på samma. Inget jag var helt inställd på innan utan hade skrivit i mitt brev att jag ville ha så naturligt som möjligt å kunde tänka mig att prova lustgas, men de behövdes aldrig. Men jag är såå glad över att jag inte andvände nått utan enbart andvände andning och avslappningsövningar.. helt sjukt vad ens kropp klarar av å så fantasiskt att vara så med hela tiden samt minnas allt :)

    Min förlossning gick rätt snabbt från första värken hemma tills han är ute tog 3 timmar.

    34 min hann vi vara på fl:)

  • op10

    Spännande att höra era erfarenheter! Jag blir liksom lite tryggare i mina tankar när jag hör om andra kvinnor som redan klarat det. Det gör hela förlossningsbiten lite mer trygg tycker jag!

  • Sceffli

    Tycker också det är fint att se att så många klarar det bra naturligt. Lite oroväckande med konstiga barnmorskor som ska sticka i fötterna och sälja på en lustgas...
    Har ni behövt säga åt barnmorskor att backa lite och lämna er ifred osv? Har det respekterats? 

  • Skitstövel
    op10 skrev 2014-08-17 14:13:34 följande:

    Spännande att höra era erfarenheter! Jag blir liksom lite tryggare i mina tankar när jag hör om andra kvinnor som redan klarat det. Det gör hela förlossningsbiten lite mer trygg tycker jag!


    Jag kan också intyga att det är andra kvinnor innan dig som överlevt en förlossning. 
  • Räkan77

    Råder dig att träna väldigt mycket på andningen. Jag gjorde det inte inför första förlossningen och blev förvånad att jag inte kunde slappna av. Inför andra förlossningen gick jag kurs och tränade mycket hemma, blev en otrolig skillnad. 

    Körde sterila kvaddlar under andra förlossningen i två omgångar. Tyckte inte att det gjorde så ont att få men gav bra effekt. 

  • MagganTop

    Har fött mina två barn utan bedövning. Endast fokuserat på oxytocin genom andning och avslappning. (Lustgas var inget för mig) Vid första förlossningen använde jag badkar. första låg vi inne i 8h, när jag öppnat mig 10 cm var bebis ute på 20 min. Andra barnet var vi inne 45 min, hann inte bada då 😅 har skrivit det i mitt förlossningsbrev, och sagt det vid inskrivningen på förlossningen för det är inte alltid dom hinner läsa breven. men jag är oxå öppen för vad situationen kräver.

  • MagganTop

    Jag förberedde mig genom att läsa ?att föda? av gudrun abascal, ?föda utan rädsla? samt gå en 
    kurs som heter magplasket där det var vattengympa för gravida och avslappningsövningar och prat efteråt, rekommenderar verkligen om det finns på din ort

Svar på tråden Naturlig förlossning, erfarenheter?