• Kejo

Nojjar över plockmat

Varför ska det vara så nervöst att låta dottern plocka och äta själv?
    Ja, det är första barnet så jag har ju ingen erfarenhet av detta.

Hon är 10 månader och plockar gladeligen i sig allt jag lägger fram. So far so good. MEN - jag blir inte klok på vilka konsistenser och "former" jag ska lägga fram (stavar, bitar, stort el smått).
    Hör olika råd hela tiden och då magkänslan saknas blir jag inte klok på vad jag ska ge henne.
    Exempel:
    Kokta ärtor: Bra träning att greppa och lätt att svälja? Eller livsfarligt eftersom den lätt fastnar i halsen?

Kokta morotsstavar: Bra att kunna bita av storlek själv? Eller risk att för stora bitar av staven fastnar?

Även om dottern gärna stoppar i sig all mat så kväljs hon av vissa konsistenser (små bananbitar tex) - dock, att kväljas - är det relaterat till att det har fastnat/irriterat i halsen? Eller är kväljningen egentligen bara en olustkänsla?

Hon äter gärna pureer med lite större bitar i så mat får hon i sig men jag vill ju gärna att hon ska börja plocka själv också.

Eller handlar det bara om att börja med mikroskopiska bitar så att de rimligen inte kan kväva henne om de skulle fastna?

Vore toppen om jag kunde få en spark i baken så att jag inte drar ut på detta i onödan. Dottern vill ju hellre plocka än att matas så det är ju jag som är stoppklossen.

• Svar på tråden Nojjar över plockmat
  • isolande

Känner igen det där. Efter två barn har jag dock sansat mig lite och fattat att de faktiskt inte vill svälja stora hela bitar som fastnar. Därför kväljer de om de så att säga provar och känner att det inte funkar.

Ärtor är ju rätt mjuka, så så länge hon maler med käkarna så mosas det hon har i munnen och slinker ner. Samma med mjukt kokta morotsstavar, potatis (egna pommes var en favorit här, enkelt att hålla i och gott om kalorier för vår lilla spinkis.) och liknande.

Är hon däremot en sådan som bara öser in och försöker svälja direkt, typ en hel jordgubbe eller liknande, måste du vara med och dela den innan eller kanske mosa oxå.

Det är nervöst med mat till de små, men försök slappna av och låt henne prova, men var med om det är så att du behöver hjälpa till. De små har reflexer, typ kvälja, hosta samtidigt som de lutar sig framåt osv om de sätter i halsen. Så även om det någon gång händer så går det oftast jättebra ändå Glad.

• Kejo

Isolande - Tack för att du konkretiserar hela situationen, precis vad jag behöver höra
    I teorin förstår jag ju vad jag kan ge men det är just det - hur hanterar barnen maten. Och du har rätt, barnen försöker nog mala ner maten till hanterbara bitar men de är ju nybörjare de med... så klart att de nån gång råkar få i sig för stora bitar.
    Jag antar att jag bara får stålsätta mig och våga prova lite nya saker. Så trist att bara ge henne smörgåsar hela tiden, hon behöver ju få plocka med riktig mat också.
    Och jag HAR ju gått första hjälpenkurs för barn så egentligen borde jag känna mig trygg i att jag kan hjälpa henne om något skulle fastna i halsen.

Det är ju bara den där känslan av att mitt hjärta stannar när jag ser att hon kväljs och så tänker jag att NU är det kört. Jösses, jag inser att jag är en drama queen

Hon har inte fått några tänder ännu, gör det skillnad? Använder de tänderna så snart de har kommit eller fortsätter de att mosa uppe i gommen ytterligare ett tag?

• isolande
    Kejo skrev 2014-08-15 11:59:41 följande:

Isolande - Tack för att du konkretiserar hela situationen, precis vad jag behöver höra
    I teorin förstår jag ju vad jag kan ge men det är just det - hur hanterar barnen maten. Och du har rätt, barnen försöker nog mala ner maten till hanterbara bitar men de är ju nybörjare de med... så klart att de nån gång råkar få i sig för stora bitar.
    Jag antar att jag bara får stålsätta mig och våga prova lite nya saker. Så trist att bara ge henne smörgåsar hela tiden, hon behöver ju få plocka med riktig mat också.
    Och jag HAR ju gått första hjälpenkurs för barn så egentligen borde jag känna mig trygg i att jag kan hjälpa henne om något skulle fastna i halsen.

Det är ju bara den där känslan av att mitt hjärta stannar när jag ser att hon kväljs och så tänker jag att NU är det kört. Jösses, jag inser att jag är en drama queen

Hon har inte fått några tänder ännu, gör det skillnad? Använder de tänderna så snart de har kommit eller fortsätter de att mosa uppe i gommen ytterligare ett tag?

Min yngsta är 1½ och har bara 6 tänder: 4 nere och två framtänder. Jag upplever att han tuggar maten "där bak" ändå men att gnagande på typ ett äpple sköts med tänderna.

Man får vara lite smart när det gäller mat- kött t.ex är det mycket svårare för dem att hantera och finfördela än typ korv/fisk/ris med sås. Så köttbitar skär jag fortfarande supersmått, men fiskbitar får han ta själv och kladda sönder.

Samma sak med pasta. Det är svårare att hantera al dente kokt pastaskruvar än överkokt spaghetti som man skär smått. Ge potatis istället, eller bulgur och couscous.

Lite tips bara Glad

• nozpa

Hej.
    Jag är en av dom som gett plockmat redan ganska tidigt. Runt 6 månader har mina 2 plockat i sig själva. Ärtor, makaroner, ägg, köttbullar, morotsstavar, potatis, fisk, smörgås har vi gett som den är, det var den typen av mat vi började med.Ja det mesta har vi faktiskt låtit dom äta själva sedan också. Det enda jag matat har varit gröt och kladdig mat. Tycker inte om kladd. Så det är därför.

Min första satte aldrig i halsen. Aldrig någonsin. Men min andra var lite glupskare av sig och tryckte in ganska mycket, så hon har hostat till ibland. Nu är det inte farligt att dom hostar ska jag tillägga. Hon lärde sig snabbt hur mycket hon kunde ha i munnen.

Man ska inte ge för små bitar. Det är bättre att ge större bitar så dom känner av hur mycket dom ska bita av. Skippa vissa saker så som råa morötter, bananpengar, äpple och hela vindruvor t ex.

• fluu

Hej! Vi körde BLW med vår dotter eftersom hon vägrade bli skedmatad. Stora bitar är faktiskt rätt bra. För det första är det lätt att greppa en stor matbit(gärna mat med "handtag", typ broccoli) och barn är faktiskt rätt duktiga på att helt enkelt spotta ut mat de inte kan svälja.

Jag upplevde att småbitar som ärtor och ris var bättre först när dottern fått kläm på ätandet och motoriken i munnen.
    Att småbarn lätt kväljs av maten behöver inte vara något konstigt. Det är ju nya smaker och konsistenser hela tiden. Upplever du däremot att ditt barn lätt sätter i halsen, hostar, kräks osv så kanske du skulle kolla med bvc om hon har extra trångt svalg.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kejo

Isolande:
    Ja DÄR sätter du huvudet på spiken; att man måste vara smart! Haha, det är svårt.
    Tror att jag blivit så itutad av BVC att dottern kan äta och smaka av allt vi äter själva och den maten är inte alltid smart...BVC menar ju bara väl, att det ska vara enkelt men jag tyckte inte att fläskfile var ngt vidare för dottern, haha.

Nej skämt åsido, jag är inte dum, jag begriper ju vilken mat hon INTE bör börja med. Problemet är nog att jag söker för mycket trygghet i burkmaten (som också innehåller bitar av varierande storlek, så visst får hon träning) men jag ska försöka släppa det nu och laga ihop lite fina måltider till henne. Fisk som du tipsade om är ju suveränt, träning både för fingrar och gom.

• Kejo

Nozpa:
    Oj, att ge mat så tidigt hade jag aldrig vågat - men jag har heller inget emot kladd
    Men kul att höra att det ändå gått så pass bra. Har du lagt fram alla bitar på en och samma gång eller har du portionerat ut dem?
    Intressant det du säger att man inte ska ge för små bitar... Det är lite där jag står och tvekar...Jag är ju så rädd att de inte ska ha någon "storleksspärr" och bita av för stora bitar som de inte kan hantera.
    Nej lite hostande är ju inte farligt, det inser jag. Och antagligen är kväljningen inte ett kvävningstecken heller, eller? Maten har kanske redan passerat när kväljningen kommer? Ser bara så otäckt ut och eftersom jag uppenbarligen är lite hönsig så drar jag de värsta slutsatserna.

• Kejo

Fluu: ja det är många som säger det, att mat med "handtag" är det bästa... men  det var då det där med att kunna bita av rätt storlek. Men Brockoli är ju smart på så vis, lätt att hålla i och egentligen omöjligt att bita av själva stammen. Det skulle jag kunna testa.

Du har nog helt rätt, att barnen själva faktiskt spottar ut om det blir för stort... Antar att jag underskattar dottern, för inte tror jag att hon har större problem än någon annan. Hon har väl egentligen inga problem alls, det är ju jag som bekymrar mig för mycket.

Nej jag måste våga släppa barnmatsburkarna och laga ihop något eget till henne.
    Tack alla för tips, råd och pepp!

• nozpa
    Kejo skrev 2014-08-17 09:57:09 följande:

Nozpa:
    Oj, att ge mat så tidigt hade jag aldrig vågat - men jag har heller inget emot kladd
    Men kul att höra att det ändå gått så pass bra. Har du lagt fram alla bitar på en och samma gång eller har du portionerat ut dem?
    Intressant det du säger att man inte ska ge för små bitar... Det är lite där jag står och tvekar...Jag är ju så rädd att de inte ska ha någon "storleksspärr" och bita av för stora bitar som de inte kan hantera.
    Nej lite hostande är ju inte farligt, det inser jag. Och antagligen är kväljningen inte ett kvävningstecken heller, eller? Maten har kanske redan passerat när kväljningen kommer? Ser bara så otäckt ut och eftersom jag uppenbarligen är lite hönsig så drar jag de värsta slutsatserna.

Jag la fram lite olika alternativ. T ex några pastaskruvar, ett par kokta morotsstavar, några ärtor och lite fisk. Så dom har fått ta av det dom ville smaka på.

• fluu
    Kejo skrev 2014-08-17 10:01:15 följande:
    Fluu: ja det är många som säger det, att mat med "handtag" är det bästa... men  det var då det där med att kunna bita av rätt storlek. Men Brockoli är ju smart på så vis, lätt att hålla i och egentligen omöjligt att bita av själva stammen. Det skulle jag kunna testa.

Du har nog helt rätt, att barnen själva faktiskt spottar ut om det blir för stort... Antar att jag underskattar dottern, för inte tror jag att hon har större problem än någon annan. Hon har väl egentligen inga problem alls, det är ju jag som bekymrar mig för mycket.

Nej jag måste våga släppa barnmatsburkarna och laga ihop något eget till henne.
    Tack alla för tips, råd och pepp!

smile1.gif
    Gäller det grönsaker så kan du ju alltid "överkoka" dem lite så är bitarna väldigt mjuka i vilket fall.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Nojjar över plockmat