• Regnbågsdröm

Första kontakten vid inseminering?

Hej.
    Vi är två kvinnor som planerar att skaffa barn genom insemination (vi testar via landstinget i Sverige först)

Vi tycker att den första kontakten med landstinget känns svår och jobbig. Hur har ni andra känt? Och hur har ni gått tillväga? Kan man till exempel skicka en egenremiss för att beskriva sin situation skriftligen för att sedan bli kontaktad? Om inte - vem ska man börja ta kontakt med och vad säger man? Som ni förstår känns just den första kontakten svårast.

Hur har sedan den första tiden fortlöpt för er andra? Alltså efter den första "hej vi vill skaffa barn"-kontakten?

Tacksam för svar och andras erfarenheter Glad

• Svar på tråden Första kontakten vid inseminering?
  • hjalmis

Hej!
    Vi ringde till fertiliteten i Örebro. Jag som ringde var jätte nervös men det gick bra.
    Jag sa bara att jag och min sambo namn .... skulle vilja ha hjälp att skaffa barn.
    Då fick jag lite information genom telefon och så skickade hon hem papper till oss som vi skulle fylla i om levnadsvanor sjukdomar mm. Jag har nästan glömt bort hur det gick till.
    Efter ca 3 mån fick vi hem ett brev med en tid till en läkare. Hos läkaren fick ta blodprover och göra gynundersökning på den som ska vara bärande.
    Sen var det väntetid till kuratorsamtalet som ska avgöra om man är lämplig som förälder, det var inte så farligt som det kanske låter.
    När man är godkänd där fick vi göra en äggledar undersökning för att se att det inte är något stopp i någon av äggledarna. För oss såg det bra ut så vi har gjort en inseminering och väntar spänt på om det har tagit sig eller inte Tyst.
    Lycka till!!!

• Regnbågsdröm
    hjalmis skrev 2014-08-17 15:54:43 följande:

Hej!
    Vi ringde till fertiliteten i Örebro. Jag som ringde var jätte nervös men det gick bra.
    Jag sa bara att jag och min sambo namn .... skulle vilja ha hjälp att skaffa barn.
    Då fick jag lite information genom telefon och så skickade hon hem papper till oss som vi skulle fylla i om levnadsvanor sjukdomar mm. Jag har nästan glömt bort hur det gick till.
    Efter ca 3 mån fick vi hem ett brev med en tid till en läkare. Hos läkaren fick ta blodprover och göra gynundersökning på den som ska vara bärande.
    Sen var det väntetid till kuratorsamtalet som ska avgöra om man är lämplig som förälder, det var inte så farligt som det kanske låter.
    När man är godkänd där fick vi göra en äggledar undersökning för att se att det inte är något stopp i någon av äggledarna. För oss såg det bra ut så vi har gjort en inseminering och väntar spänt på om det har tagit sig eller inte Tyst.
    Lycka till!!!

Tack snälla för ditt svar! Och vad vi håller tummarna för er nu!

Landstinget i Kronoberg har dessvärre ingen sådan klinik, utan vi kommer senare att skickas vidare till Malmö. Det vi har gjort nu är att vi har kontaktat länets vårdrådgivning via mejl för att förhoppningsvis få svar där vem vi ska vända oss till (och då förhoppningsvis kunna skicka en egenremiss)

Hur lång tid har det tagit från ert första möte tills idag? Är spännande att höra! Stort lycka till och vi håller som sagt tummarna!
  • hjalmis

Hej igen och tack!
    Från sjukvårdens håll tycker jag ändå att det har gått rätt så snabbt. Första träffen hade vi i januari, och i mars så var vi klara med allt och hade egentligen kunnat starta med insemineringarna då.
    Men just den månaden så hade vi annat som kom i mellan så vi hoppade över den gången. Sen hade vi sån otur att två månader i rad så inföll sig ägglossningen på dom dagarna som man inte kan komma dit och det är om ägglossningen inträffar fre kväll eller på lördagenGråter.
    Sen vart det sommarstängt. Första insemineringen blev det inget och nu har vi gjort våran andra. Och blir det inget den här gången heller så ska vi gå över till IVF.
     Kram

• Regnbågsdröm

Hjalmis, tack för svar igen. Hoppas att det gick bra för er nu på ert andra försök?

Vi har precis kommit igång med första kontakten nu. Fick veta idag att vi kommer bli uppringda av sjuksköterska om cirka 4-5 månader, sen kommer vi påbörja processen och samtidigt som vi träffar läkare i vårt eget län så kommer vi också att skrivas upp på väntelistan till Malmö. Känns fantastiskt att ha tagit det första steget

• Doppiavu

Vi har också varit på fertiliteten i Örebro. Tycker att dom har varit himla bra och trevliga! :D 

• hjalmis

Den gick bra! Glad Vi är nu gravida i vecka 15.
    Hoppas allt går bra för er också!!

• Doppiavu

Åh vad kul! Grattis! Ja jag blev gravid på första försöket, är i vecka 5 nu :D

• hjalmis

När ska ni få komma på det första ultraljudet? Jag tror att vi var där i v 7-8 någonting jag minns inte riktigt.
    Är ni från Örebro?

• Doppiavu

Ja 18 dec är det dags för första ultraljudet! :D japp, vi är från örebro!

• Regnbågsdröm

Åh vad härligt! Stort grattis till er!

Vi väntar fortfarande på att de där "4-5 månaderna" ska ha gått.

Svar på tråden Första kontakten vid inseminering?