Vad gäller vid vab och delvis f-ledighet=
Hej!
Snart ska jag börja jobba 75 procent efter att ha varit både helt och halvt föräldraledig sedan min son föddes. Hittills har jag jobbat hela dagar och följaktligen även varit föräldraledig hela dagar.
Nu är dock tanken att jag ska jobba sextimmarsdagar och sedan vara föräldraledig två timmar varje dag (de två sista timmarna på dagen.) Min sambo kommer att jobba heltid, åttatimmarsdagar.
Frågan jag nu har är vad som gäller om min sambo ska vabba? Får han i så fall bara vabba sex timmar eftersom jag ju formellt sett är föräldraledig två timmar? (Kommer jag hem och "byter av" honom antar jag för övrigt att jag kan ändra mina två föräldraledighetstimmar till vab? Eller går inte det heller, eftersom jag ändå skulle ha varit hemma de timmarna? Får jag, vid vab, bara ta sex timmars vab och två timmars fl? )
Anledningen till att jag undrar är ju att det i så fall blir oerhört krångligt, vilket i förlängningen kommer leda till det ojämställda faktum att jag med stor sannolikhet kommer att ta all vab. (Inte så roligt för min sambo att vara hemma i sex timmar, sedan vänta på att jag kommer hem för att kunna åka och jobba i två timmar. Dessutom är det inte alltid möjligt att dela upp sitt arbete på det sättet.)
Eller finns det någon annan lösning som jag inte har tänkt på?
Med vänliga hälsningar,
K