• Anonym (Undrande)

Vad gäller vid vab och delvis f-ledighet=

Hej!

Snart ska jag börja jobba 75 procent efter att ha varit både helt och halvt föräldraledig sedan min son föddes. Hittills har jag jobbat hela dagar och följaktligen även varit föräldraledig hela dagar.
    Nu är dock tanken att jag ska jobba sextimmarsdagar och sedan vara föräldraledig två timmar varje dag (de två sista timmarna på dagen.) Min sambo kommer att jobba heltid, åttatimmarsdagar.

Frågan jag nu har är vad som gäller om min sambo ska vabba? Får han i så fall bara vabba sex timmar eftersom jag ju formellt sett är föräldraledig två timmar? (Kommer jag hem och "byter av" honom antar jag för övrigt att jag kan ändra mina två föräldraledighetstimmar till vab? Eller går inte det heller, eftersom jag ändå skulle ha varit hemma de timmarna? Får jag, vid vab, bara ta sex timmars vab och två timmars fl? )

Anledningen till att jag undrar är ju att det i så fall blir oerhört krångligt, vilket i förlängningen kommer leda till det ojämställda faktum att jag med stor sannolikhet kommer att ta all vab. (Inte så roligt för min sambo att vara hemma i sex timmar, sedan vänta på att jag kommer hem för att kunna åka och jobba i två timmar. Dessutom är det inte alltid möjligt att dela upp sitt arbete på det sättet.)

Eller finns det någon annan lösning som jag inte har tänkt på?

Med vänliga hälsningar,

K

• Svar på tråden Vad gäller vid vab och delvis f-ledighet=
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer din sambo inte kan vabba mer än 3/4 dag om du har föräldrapenning 1/4 dag. Du kan heller inte byta ut den del av dagen du är föräldraledig till vab annat än om barnet skulle bli inlagt på sjukhus. Det innebär att om du är hemma och vabbar så kan du söka ersättning för vab 3/4 samt att du har föräldrapennign 1/4.

Ett exempel på hur ni skulle kunna göra då dom dagar din sambo vabbar och om det nu fungerar för ditt arbete är att du istället för att vara föräldraledig 2 timmar arbetar heltid och tar bort din föräldrapenning dom aktuella dagarna.

Ovanstående har också att göra med vilken nivå på dagar du tänkt söka. Är det lägstanivådagar du tänkt söka för dom 25 % du inte arbetar så skulle du kunna lägga dessa på dina ordinarie lediga dagar. T.ex. om du arbetar 6 timmar/dag måndag-fredag skulle du kunna lägga en 1/1 lägstanivådag på lördagen och 1/4 lägstanivådag på söndagen. Är det däremot sjukpenningnivådagar du tänkt söka så kan du inte göra på detta sätt eftersom du inte enbart kan söka sjukpenningnivådagar på lediga dagar.

Har du ytterligare frågor kring detta rekommenderar jag att du ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Undrande)

Hej!

Tack för ditt svar! Jag testar att skriva ytterligare en fråga här och ser om jag får svar, annars får jag starta en ny tråd igen! :)

Jo, innebär detta alltså att jag tex kan jobba sextimmarsdagar måndag och tisdag och fylla upp dessa dagar med 1/4 dels SGI-dag per dag. Om min son sedan blir sjuk onsdag och torsdag, och jag då vabbar, kan jag välja att lägga de fyra timmar jag då förlorar i form av en halv lägstanivådag på lördagen? Och sedan på fredagen göra som jag gjorde på måndag och tisdag, om jag då inte vabbar?

Kan jag alltså blanda dagar och ersättningsnivå allt efter vad som passar med tanke på vab? I så fall blir det nog inga större bekymmer då jag har många lägstanivådagar kvar och inte är så förskräckligt fattig trots allt! :)

Med vänliga hälsningar,

K

• Anonym (Undrande)

Nu blev det så klart fel i mitt förra inlägg (skyller på sömnbrist och allmän förvirring.)

Vad jag EGENTLIGEN ville fråga om var  om sambon alltså kan ta heldagar med vabb även om jag bara jobbar sex timmar - om jag i så fall lägger de två timmarna i form av lägstanivådagar på helgen istället? Stämmer det? 

I så fall är det självklart så vi kommer att välja att göra vid ev vabb.

• Försäkringskassan

Hej!

Nej, den andre föräldern kan inte ansöka om vabb den tiden du är hemma.
    Arbetar du 6 timmar så kan han inte ansöka om den fjärdedelen du är hemma även om du inte tar ut föräldrapenning.
    Arbetar du 8 timmar den dagen så kan han ansöka om hel dag.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Vad gäller vid vab och delvis f-ledighet=