Vad är ett "troll"?
Har varit medlem rätt länge nu. Titt som tätt dyker ord som "troll" och trolljägare" upp i olika trådar, men jag har inte riktigt fattat vad som menas med detta...
Någon som vet o vill förklara för en nyfiken undrande?
Har varit medlem rätt länge nu. Titt som tätt dyker ord som "troll" och trolljägare" upp i olika trådar, men jag har inte riktigt fattat vad som menas med detta...
Någon som vet o vill förklara för en nyfiken undrande?
Troll är såna som är ute efter å förstöra för andra på FL tror jag?
troll = någon som hittar på saker och ting...som skapar oreda och taskig stämning och är otrevlig......troll kan också vara en sån som hittar på ett helt liv och "lever" det livet här på FL fast hon/han lever ett helt annat liv IRL.
aha....
var väl ungefär det jag gissade, men ville ändå fråga för man vet ju aldrig.
Nu känner jag mig upplyst
tack så mkt!
Jag är ett litet troll
Troll kommer ifrån Trolling, en typ av fiske där man släpar runt ett levande bete efter fiskebåten så att vad man nu vill fånga dras dit och snärjs av näten.
Den är typen av fiske är vanligt i USA där man bland annat använder metoden för att fånga svärdfisk (Merlins).
Ett Internettroll agerar igenom att göra kontroversiella uttalande med baktanken att skapa en oftast hetsig debatt om ett ämne där det finns många motstridiga åsikter.
Han bedriver alltså Trolling med sin provokativa åsikt istället för att använda betesfisk och skrattar sedan gott åt debatten som följer.
En del troll tar själva del i debatten och trollar alltså för att själva få vräka ur sig sina åsikter medan andra troll bara njuter av att dra i gång en tråd.
De sistnämnda trollen blir extra nöjda om någon annan deltagare provoseras till att överila sig så att denne och inte trollet blir bannad av någon mindre receptiv Moderator.
Troll finns i hela skalan, allt ifrån rent destruktiva till relativt konstruktiva och därmed användbara verktyg för den vaksamme Modertorn.
Troll bor i skogen och har svans