Kan jag bli boendeförälder även om jag flyttar?
Jag och min sambo skall separera på mitt initiativ. Den hyreslägenhet som vi bor i nu flyttade jag in i själv för många år sedan, d.v.s. det var min lägenhet från början. Vi har ett barn som är yngre än 3 år.
Jag väljer att flytta från lägenheten för att han inte tog några initiativ när det gällde att flytta, trots att jag bad honom att flytta. Hade jag drivit frågan hårdare och anlitat en bodelningsförättare, hade jag antagligen fått lägenheten eftersom jag bodde där själv innan samt lämnar på förskolan (arbetar deltid pga detta, medan han arbetar heltid och vägrar lämna på morgonen). Men jag kände att jag inte orkade driva frågan och gick och fixade en egen bostad (ca 3-4 km från nuv lägenheten), detta för att inte behöva bo ihop med honom en längre tid eftersom jag tycker att det är slitsamt.
Nu är jag orolig att jag inte kommer att kunna bli boendeförälder eftersom jag lämnar bostaden som barnet är folkbokförd på. Vi har pratat om att barnet ska sova mest hos mig, så där har jag en fördel. Men i framtiden (om ca ett halvår) skulle jag vilja flytta barnet till en förskola närmare min nya bostad, för att underlätta vardagen. Det är ju fortfarande jag som kommer att lämna varje morgon och i förlängningen blir det bökigare för mig att behålla nuv förskola.
Vad gör jag om han vägrar låta mig bli boendeförälder? Vi ska på samarbetssamtal nästa vecka på familjerätten.