• Erfdgt

Förslag på psalm till dop som inte är så dyster?

Det drar ihop sig och är snart dags för dop för våra döttrar och därmed hög tid att välja psalmer. En psalm är redan klar, den har jag velat ha på mina barns dop sedan jag själv var 15år. 

Men, vi behöver ju en till.

Jag har lyssnat lite på doppsalmer, men jag tycker att dom flesta låter ganska dystra. Jag vill ju att dopet ska kännas glatt och lättsamt.

Är det någon som har förslag på psalmer passande ett dop som inte låter så dystra? Det behöver ju inte vara just en doppsalm, men eftersom dopet är 30 augusti, så passar ju inte riktigt "Den blomstertid nu kommer" heller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-15 14:26

Tack för alla förslag.

Vi har nu valt två psalmer :)

• Svar på tråden Förslag på psalm till dop som inte är så dyster?
  • Hillena

Måne och sol, vet inte vilket nummer den har men har alltid gillat den. Har haft den på båda barnens dop.

• Rani

Jag håller med! Måne och sol är den vackraste!

• Linastrumpan

Det gungar så fint, psalm 606 tycker jag är fin och Du vet väl om att du är värdefull, psalm 791

Måne o sol psalm 21 brukar mina barn gå o sjunga ( de har varit med i kyrkans kör)

• Erfdgt

Du vet väl om att du är värdefull är den psalm vi redan bestämt oss för :) Jag tycker dock den är lite "dyster" också ;) haha

Jag har visserligen bara lyssnar på dopguiden, men både måne och sol och det gungar så fint känns lite.. dystra :P Fina ja, men.. lite tråkiga hehe

Det kanske inte blir bättre än så dock :)

• lövet2
    Tryggare kan ingen vara har vi kört med, och så Jag lyfter ögat mot himmelen. Ingen av dem är dyster, tycker jag i alla fall.
  • LykkeLo

Psalm 723, "När du ser en droppe glittra". Jättefin text och absolut inte dyster. Borde finnas på dopguiden.se kanske att lyssna på?

• Erfdgt
    LykkeLo skrev 2014-08-13 23:14:46 följande:

Psalm 723, "När du ser en droppe glittra". Jättefin text och absolut inte dyster. Borde finnas på dopguiden.se kanske att lyssna på?

Lyssnade på den, igen, och den är inte alls så tokig. Tack! :)
  • Rani

Glömde skriva att jag tycker du ska välja psalmer som folk kan melodin på. Om de inte kan det så spelar det ingen roll hur fina de är eftersom ingen sjunger.

• mammalovis

Jag tror vi hade Dansa med änglarna som handlar om ett barns perspektiv på att se löv som virvlar runt mm.

• Erfdgt
    Rani skrev 2014-08-14 13:27:07 följande:

Glömde skriva att jag tycker du ska välja psalmer som folk kan melodin på. Om de inte kan det så spelar det ingen roll hur fina de är eftersom ingen sjunger.

Om jag känner våra gäster rätt, så är det ingen av dom som har någon koll på någon annan psalm än Den blomstertid nu kommer ändå :P Så det spelar nog inte så stor roll.

Dom flesta har ju dock hört Du vet väl om att du är värdefull någon gång, men den andra har inte ens jag hört förut. Det spelar dock ingen roll, för jag tar hellre en psalm som jag tycker är fin och som ingen sjunger med i, än en psalm som jag inte är så förtjust i och som ingen sjunger med i ändå :P hehe
Svar på tråden Förslag på psalm till dop som inte är så dyster?