nemo1 skrev 2014-08-14 10:17:53 följande:
Fisk är högallergent för katter så det kan vara dumt. Blötmat måste du sakta fasa in annars blir det ofta dåliga magar.
Att du tycker det är äckligt med blötmat får man ta för man ger väl sin katt det som är bäst för dem?
Till och med Agria har nu skrivit på sin hemsida att blötmat är att föredra.
Blötmaten ser till så det ständigt spolas igenom i urinvägar och blåsa för att på så sätt minska risken för urinvägsbesvär.
Tja jag själv tog reda på det, direkt efter jag såg ditt inlägg, och ja du har rätt (där fick
jag lära om mig), att fisk, är inte så vettigt för katt nej..
Dock så hittade jag ingen information (hur jag än letade, även på veterinärssidor) om att fisk skulle vara "högallergent" för katten. Däremot hittade jag information om att fisk kan innehålla för höga miniralvärden så att det kan ge kristaller i urinen (så som torrfoder kan ge), och KAN ge parasiter (rå fisk) som bandmask, och att det skulle innehålla för lite e-vitamin.
Detta har inget med allergi att göra.. Utan bara att för mycket fiisk kan ge problem för katten.
Så du får mycket gärna länka till adekvat sida som säger att katter i högre utsträckning drabbas av allergi (högallergent) av fisk.