sjukskriven 50%
Hej!
Jag har blivit sjukskriven på 50% av min läkare. Får jag då ut ca 80% av 50% på min lön från försäkringskassan och 50% av min vanliga lön som vanligt från mitt jobb? Jag har alltså en heltidsanställning.
Hej!
Jag har blivit sjukskriven på 50% av min läkare. Får jag då ut ca 80% av 50% på min lön från försäkringskassan och 50% av min vanliga lön som vanligt från mitt jobb? Jag har alltså en heltidsanställning.
Hej.
Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Huvudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid.
Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjligheter att förlägga arbetstiden på annat sätt om det är medicinskt bättre för dig. Du ska i så fall kontakta din handläggare.
Vi betalar sjukpenning för den del du är sjukskriven, är du sjukskriven på 50% får du 50% av din ersättning per dag.
Din arbetsgivare betalar lön enligt avtal på den del du jobbar, alltså 50%.
Hälsningar
Elisabeth, handläggare