Mens..nä, nu ger jag upp
Ledsen för lång uppsats, men jag behöver verkligen all input jag kan få!
Min kropp och jag har aldrig varit överens, när det kommer till blödningar.
Klassades med psos när jag var 15år. Mitt enda problem med detta är att jag har extremt oregelbunden cykel, annars är jag 168cm, 58 kg, hår "där det ska vara" = normal ;)
Jag är 37år, har två underbara kids som vi mot förmodan klarat av själva :)
Jag har ätit Mercilon under många år (18år-33år) och varit supernöjd. Mellan barnen Cerazette, men mensen börjar alltid "hatta" så började igen med Mercilon så snart jag kunde. Efter sista barnet när jag skulle förnya receptet fick jag frågan om migrän:
"ja, det har väl hänt"
Barnmorskan; "Med aura?"
"Ja, ngn enstaka gång"
Och just i det svaret, där rök min "happiness".
Inga fler Mercilon (samma svar från gynläkare). Det som hittills varit min enda räddning för regelbunden blödning.
Fick Cerazette, igen. Blödningarna fungerade så där, inte särskilt bra, och, NADA sexlust. Vet inte hur många "for the team" jag ställde upp på. Insåg efter ett år... "Hmm...kan det bero på tabletterna...?" Just det. ATT det gjorde! Efter att inte ätit dem på en vecka kom sexlusten åter som ett brev på posten! :) Det var ju iaf kul säg! ;)
Bad om alternativ, för kids har vi ju redan. Fick Exlutena. Sådär för sexlivet - skit för blödningarna. Plus i kanten för småplitar i ansiktet också! I vuxen ålder! (Massa ironi)
Så kom jag till min slutsats - om jag nu inte får äta komb. P-piller, det enda hittills som kunnat styra mina blödningar, då kan jag lika gärna sterilisera mig = slippa hormoner och tja, blödningarna jävlas ju ändå med mig.
(Spontan reaktion från många: det kan han göra pga enklare ingrepp, men nej. Jag har inte sen jag fick min första blödning fått vara med och bestämma över min kropp. Läkare har bestämt vad som passar in bäst. Sterilisera mig skulle vara mitt val. Who knows, tänk om vi inte är "för alltid" och han träffar någon yngre? Ska man förstöra ev. ny lycka? Förresten, VI vill inte ha fler barn och igen, det är min önskan.)
Iaf, det tyckte inte gynekologen om. "Du ska ha hormonspiral, Mirena." (O det var inte den första läkare som sa detta)
Efter argumentation (som kändes som att jag inte överhuvudtaget får en chans att bestämma över min kropp, trots 37 års ålder) så sattes den in. Vilket BTW inte alls var någon särskilt trevlig upplevelse. Det här var i april 2014.
Och nu, tja, nu är det augusti. Life's a bitch är ett bra uttryck. På denna tid har jag haft en (1) blödningsfri vecka. Ironin i det hela - jag har kvar sexlusten!! Haha! Slå den kombon! ;)
Så efter denna uppsats, till min fråga, på ren svenska; vad in i h-vete är mina alternativ för att kunna få normala/inga blödningar utan inverkan på mitt normala liv samt sexliv?
För just nu är jag vansinnigt ledsen, uppgiven och sjukt trött på att vare sig få äta det jag vet FUNKAR och att blöda! På riktigt, det är 2014 - någonstans borde väl medicin och kvinnors hälsa finna råd på detta! Eller...? Hjälp... :(
Mvh
Karingo