• snartsnart

När blir man "normal" efter att man slutat amma?

Min son är över 10 månader och jag har nu bestämt mig för att sluta amma. Han äter fint och jag ammar honom endast morgon och kväll. Jag vill sluta amma eftersom jag vill ha tillbaka sexlusten och att mina ärr efter stygnen ska mjukna upp och inte spänna lika mycket. Någon som vet hur lång tid det tar innan kroppen återhämtat sig från amningshormonen?

• Svar på tråden När blir man "normal" efter att man slutat amma?
  • Masken84

För mig försvann mjölken på en gång. Slutade tvärt att amma och det var inga problem med att ge flaska och ersättning!

• isolande

För min del tog det kanske två veckor innan all mjölk var borta och brösten typ....tomma. Exakt en månad senare fick jag mens och sexlust igen. SÅ härligt att vara sig själv igen efter det kan jag säga Glad

• snartsnart
    isolande skrev 2014-08-13 10:39:58 följande:

För min del tog det kanske två veckor innan all mjölk var borta och brösten typ....tomma. Exakt en månad senare fick jag mens och sexlust igen. SÅ härligt att vara sig själv igen efter det kan jag säga Glad

Tack, bra att veta! Ammade i morse, orkade inte gå upp och göra välling och hade så himla ont i brösten... Skäms Men i helgen ska jag flytta ut från sovrummet och avsluta morgonamningen.
  • isolande
    snartsnart skrev 2014-08-14 08:54:55 följande:
    Tack, bra att veta! Ammade i morse, orkade inte gå upp och göra välling och hade så himla ont i brösten... Skäms Men i helgen ska jag flytta ut från sovrummet och avsluta morgonamningen.
    Försök att stå ut även om det gör ont och brösten blir knöliga. Om de inte får någon stimulans en och massera ut det allra värsta bara. Ett annat tips är att kyla bröstet efter att du masserat ut lite mjölk, typ med en påse ärtor från frysen eller en iskall vetekudde. Det minskar produktionen av mjölk och lindrar smärtan.

Lycka till!
  • isolande

Vad skumt det blev. Såhär menade jag: Om brösten inte stimuleras minskar produktionen. Om du inte står ut, ställ dig i duschen och massera bara ut det allra värsta, pumpa eller handmjölka inte.

Svar på tråden När blir man "normal" efter att man slutat amma?