• Glinda

Brio Happy - vilka hjul?

Jag håller på och letar efter en Brio Happy på blocket men kan inte bestämma mig för vilka hjul jag vill ha, kan någon ge råd? 

Jag är gravid med andra barnet som kommer i november, och har en treåring sen innan. Jag vill främst ha vagnen för att hämta på förskolan i vinter i snö och slask. Har en vagn med snurrhjul och ergonomisk sits sen innan, tanken är att nu ha en stor rymlig vagn som rullar fint i snön, då kan jag dels ha en mjuklift i till bebisen, eller ha bebisen i sele och sätta treåringen i vagnen och det skulle vara bättre. 

Men jag kan inte bestämma mig för om det är bättre med lufthjul som rullar bättre i snön, eller EVA-hjul som inte får punktering titt som tätt.. Har ingen lust att stå med två barn och punktering ute i skogen någonstans..

Någon som har denna vagn som kan tipsa? Är det bra gung även med EVA-hjulen? Och främst - rullar även dessa fram bra i snön eller fastnar det snö i dem? 

Sen en helt annan fråga - kan man ha en teutonia mjuklift i en brio happy, någon som vet? Tycker de har så fina färger och ser mindre ut, tänker att då kanske den får plats under vagnen om jag tar bebisen i sele, eller vad tror ni? 

• Svar på tråden Brio Happy - vilka hjul?
  • RöttÄrSött

Absolut lufthjul!

Jag har haft båda hjulen och Eva-hjulen är så mjuka att det fastar MASSOR med grus i dem. Varje vecka fick jag peta ut gruskornen hela våren och hösten, det efterlämnade stora hål på vissa ställen. Dessutom knäpper det av gruset inomhus så det lät massor varje gång man gick från grusad väg till köpcentrum osv.

Barnvagnsblogg.se (tror jag det är) står det lite om penkteringsfria vs lufthjul, mycket bra läsning!

Risken för punktering är ganska liten (jag får sällan punktering på cykeln heller) för att stå ut med dagligt underhåll av hjulen. Det enda negativa är att man måste komma ihåg att pumpa

Vet inte om liftarna funkar tyvärr men det borde gå att kolla i butik

• RöttÄrSött

Men gunget tyckte jag var i princip samma och inte så mycket snö heller utan det var gruset som störde.

• Glinda

Tack för svar!

Vad konstigt att det är sånt problem med grus, jag har kört en emmaljunga ozone med plasthjul i tre år utan några problem alls med grus, men det kanske är olika slags hjul då!?

Men då blir det nog en med lufthjul, letar efter en från 2011-2012, någon som vet om det är något speciellt att tänka på med vagnar från tidigare år? Har läst att compact chassit inte var någon höjdare..

• Glinda

Ingen som vet om man kan ha en teutonia mjuklift i en brio happy?

Svar på tråden Brio Happy - vilka hjul?