• Eza

Lära katt gå i koppel

Hej! Jag har köpt en liten ragdollhona som jag ska hämta om två veckor. Hon är då 12 veckor.. Denna kisse kommer bo med mig i en lägenhet och kommer vara innekatt. Jag har dock tänkt lära henne att gå i koppel så att hon kan få komma ut med mig ibland.

Hur gammal ska katten vara innan man börjar träna henne? Hur har ni gjort för att lära era katter att gå i koppel? Något speciellt man bör tänka på?

Funderar även på hur man vänjer en katt vid bilresor?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Lära katt gå i koppel
  • firhilwen

Börja redan från början med sele och koppel, ju förr katten känner sig bekväm i det desto bättre, och det blir lättare att göra det till en regelbunden vana. 
    Samma sak med bilresor, om katten inte blir åksjuk så är det bara att ta med den, endera om det funkar att ha den lös i bilen eller i en bur.
    Introducera det du vill och skapa vana/regelbundenhet, det är nästan som att träna en hund bara att katterna brukar ha lite mer egen vilja...

Ska tillägga att jag har haft katter förr som promenerat med mig som hundar och även åkt bil liggande på mina axlar... Har även katter nu som går i koppel hjälpligt och klarar att åka bil även om det inte är det roligaste de vet...

• nemo1

Rekommenderar dig att först ta katten i bur när du går ut, för att sedan när du kommer ut släppa ut henne så att hon inte associerar dörren med utgång.. Risken är annars stor att hon sitter och skriker vid dörren i tid och otid när hon vill gå ut.

Svar på tråden Lära katt gå i koppel