• Jossephinee

Gravid med pergotime

Hej,
    Finns här någon här inne som blivit gravid, eller bara har erfarenhet av pergotime?
    Jag och pojkvännen försöker bli gravida och fått hjälp nu (äntligen!). Någon som har åsikter/upplevelser (vilket som) av just dessa tabletter och sätt att bli gravida på? Tydligen är det vanligt att man dessutom blir gravid med tvillingar (eller fler..).

Någon med erfarenheter?

Pergotime
  • Svar på tråden Gravid med pergotime
  • Bella 89

Blev gravid på första försöket, enkeldos, med pergotime. Risken för flerbörd är ungefär 1/10 istället för 1/100 utan det. Rekommenderar därför att man gör vul vid ägglossningen för att se hur många ägg man släpper, i värsta fall kan det hända att man får sexförbud. Hoppas det kommer gå bra för er!

• Pandamamma79

Här har du en. Har två barn efter pergotime. Tyvärr ett ma också.

Vanligt är det inte med tvillingar men det är större risk/chans med Pergotime. De säger var tionde får tvillingar. Tvivlar på den siffran då jag aldrig hört att någon som tagit pergotime fått tvillingar.

Vi hade sex varannan dag från det att min mens var slut...varje cykel. Jobbigt men värt det.

• Jossephinee

Jag är helt grön på detta område. Vad är VUL? Och är det vanliga test man köper på Apoteket? När vet man att man ska ta ägglossningstestet?

Bella 89 skrev 2014-08-11 20:15:27 följande:

Blev gravid på första försöket, enkeldos, med pergotime. Risken för flerbörd är ungefär 1/10 istället för 1/100 utan det. Rekommenderar därför att man gör vul vid ägglossningen för att se hur många ägg man släpper, i värsta fall kan det hända att man får sexförbud. Hoppas det kommer gå bra för er!

• Bella 89
    Jossephinee skrev 2014-08-11 21:02:19 följande:

Jag är helt grön på detta område. Vad är VUL? Och är det vanliga test man köper på Apoteket? När vet man att man ska ta ägglossningstestet?

VUL är ett ultraljud fast vaginalt då man ser mycket tydligare än ovanpå magen. Man köper ägglossningstest på apoteket ja, det finns både med streck och digitala, då man tar pergotime dag 5-9 i menscykeln kan det vara en bra ide att börja testa på dag 10 och fram tills dess att det visar positivt. 
  • Jossephinee

Vad härligt och roligt att det blivit två barn för dig med pergotime. Vad menar du med 'tyvärr ett ma också'?

Jag är helt grön med detta så vet inte något känns det som. Känns som man hamnat k en ny värld där man varken kan språket eller de sociala regler.. Haha sex varannan dag? Då kan jag lugna pojkvännen och säga att vi inte behöver ha det varje dag utan att det räcker med varannan dag . Jag läste att det fanns störst möjlighet att bli gravid ca 10 dagar efter man slutat med pergotimen, att det är då ägglossningen sker?

Pandamamma79 skrev 2014-08-11 20:17:26 följande:

Här har du en. Har två barn efter pergotime. Tyvärr ett ma också.

Vanligt är det inte med tvillingar men det är större risk/chans med Pergotime. De säger var tionde får tvillingar. Tvivlar på den siffran då jag aldrig hört att någon som tagit pergotime fått tvillingar.

Vi hade sex varannan dag från det att min mens var slut...varje cykel. Jobbigt men värt det.

• Pandamamma79

Fick ett missfall (MA, Missed Abortion) också. Så blivit gravid tre gånger med hjälp av pergotime.

Alla har ju inte ägglossning samtidigt. Det är olika. Därför kan det vara bra med ägglossningstest. Jag tröttnade på att testa så därför vi hade sex varannan dag.

• NLAL

Blev gravid efter första enkeldosen. Hade innan det haft tjorv med ägglossningen efter missfall och försökt i 15 månader. Så 16:e försöket fick jag pergotime.

• tjocksockan

Ja, jag blev gravid med hjälp av trippeldos pergo efter att även ha gjort en äggledar"spolning" (eg. en undersökning där man sprutar in en vätska i äggledarna för att kolla att det inte är något stopp där. )

• Jossephinee
    tjocksockan skrev 2014-08-12 00:37:47 följande:

Ja, jag blev gravid med hjälp av trippeldos pergo efter att även ha gjort en äggledar"spolning" (eg. en undersökning där man sprutar in en vätska i äggledarna för att kolla att det inte är något stopp där. )

Både jag och min pojkvän fick genomgå massor av olika tester och undersökningar i ett led till att komma så långt vi kommit idag. Vi har försökt i 1,5år med att bli gravida. Jag har också fått göra en sådan sköljning/rensning (bland annat) av äggstockarna och han har fått genomgå prostata och spermakontroller. Resultatet av mina undersökningar var att jag hade för mycket testosteronbuldbing i kroppen vilket resulterar i att jag så sällan får mens och då heller ingen ÄL. Så nu hoppas vi att detta ska ge resultat. Helst redan första försöket.

Har du tagit ÄLtester också?
  • Pandamamma79
    Jossephinee skrev 2014-08-12 22:10:54 följande:
    Både jag och min pojkvän fick genomgå massor av olika tester och undersökningar i ett led till att komma så långt vi kommit idag. Vi har försökt i 1,5år med att bli gravida. Jag har också fått göra en sådan sköljning/rensning (bland annat) av äggstockarna och han har fått genomgå prostata och spermakontroller. Resultatet av mina undersökningar var att jag hade för mycket testosteronbuldbing i kroppen vilket resulterar i att jag så sällan får mens och då heller ingen ÄL. Så nu hoppas vi att detta ska ge resultat. Helst redan första försöket.

Har du tagit ÄLtester också?
    Du har alltså pco/pcos. Förstår att du vill att det ska gå på första försöket! Tänk på att när du väl får äl har du lika stor chans att bli gravid som vem som helst med äl.

Menar bara att man får vara beredd på att det kan ta tid ändå.
Svar på tråden Gravid med pergotime