• Anonym (?)

Får jag flytta 50 mil?

Hej!

Jag bor i en stad som ligger cirka två biltimmar ifrån barnets pappas stad.
    Barnet bor med mig på heltid.

Till en början så bodde jag i en stad som låg hela fyra biltimmar ifrån pappans stad, men valde att flytta så nära pappans stad jag kunde (ekonomin fick avgöra den biten).

Nu har jag fått jobb i en stad som ligger cirka 50 mil ifrån pappans stad.
    Jag måste ta denna chansen, så är det bara.

Pappan vill dock inte att jag flyttar (eller rättare sagt; han vill inte att _barnet_ flyttar).
    Jag har ensam vårdnad - men skit i det.
    Jag sa till pappan att jag måste få ta denna chansen. Antingen följer barnet med mig, eller så får barnet flytta till pappan på heltid, så får jag bli umgängesförälder istället.

Pappan går inte med på något av dessa förslag. Så, ja, hur gör vi nu!?

Nu har jag förvisso ensam vårdnad. Men låt säga att jag INTE hade haft det, - visst är det väl ändå så att _jag_ har rätt att flytta vart _jag_ vill, - men jag har inte rätt att ta med mig barnet om pappan säger nej?
    Dvs. jag får inte flytta på vårt barn hur jag vill, - utan pappans godkännande, - men jag får flytta på mig själv bäst jag vill. Ellerhur?

Så om pappan säger nej till att ta barnet på heltid, så borde ju jag ha all rätt på min sida att flytta och ta barnet med mig, inte sant?

• Svar på tråden Får jag flytta 50 mil?
  • Nyfiken gul

det är vårdnaden som avgör. 

Juridiskt har han ingenting att säga till om eftersom du är ensam vårdnadshavare, men dock får du ju inte försvåra umgänget för honom utan där måste ni samarbeta. 

Så ja du kan ta barnet och flytta 50 mil. Han måste inte godkänna flytten. 

och du som ensam vårdnadshavare kan å andra sidan inte ensam bestämma att han ska bli boendeförälder och vårdnadshavare. Vill han inte det så kan du inte tvinga honom. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (?)
    Nyfiken gul skrev 2014-08-10 22:33:58 följande:

det är vårdnaden som avgör. 

Juridiskt har han ingenting att säga till om eftersom du är ensam vårdnadshavare, men dock får du ju inte försvåra umgänget för honom utan där måste ni samarbeta. 

Så ja du kan ta barnet och flytta 50 mil. Han måste inte godkänna flytten. 

och du som ensam vårdnadshavare kan å andra sidan inte ensam bestämma att han ska bli boendeförälder och vårdnadshavare. Vill han inte det så kan du inte tvinga honom. 

Nej, givetvis kan jag inte tvinga honom till det. Men han kan ju åandra sidan inte neka _mig_ att flytta. Jag måste ju få göra vad jag vill med mitt liv. Är inte han villig att ta fullt ansvar för vårt barn, så har ju han gjort sitt val. Således faller ansvarslotten på mig. Han kan ju inte använda vårt barn som en "fotboja" på mig.
  • Anonym (helt korrekt)
    Anonym (?) skrev 2014-08-10 22:40:03 följande:

Nej, givetvis kan jag inte tvinga honom till det. Men han kan ju åandra sidan inte neka _mig_ att flytta. Jag måste ju få göra vad jag vill med mitt liv. Är inte han villig att ta fullt ansvar för vårt barn, så har ju han gjort sitt val. Således faller ansvarslotten på mig. Han kan ju inte använda vårt barn som en "fotboja" på mig.

Helt rätt.

Du är vårdnadshavare och därmed ensam ansvarig för barnets väl och ve. Du är såklart fri att flytta vart du vill om. Men som vårdnadshavare har du skyldigheter och kan inte bara lämna ditt barn i rännstenen när du drar. Du gör därmed helt rätt om du tar med dig barnet när pappan inte vill ha honom.
  • Anonym (?)
    Anonym (helt korrekt) skrev 2014-08-10 22:47:56 följande:

Helt rätt.

Du är vårdnadshavare och därmed ensam ansvarig för barnets väl och ve. Du är såklart fri att flytta vart du vill om. Men som vårdnadshavare har du skyldigheter och kan inte bara lämna ditt barn i rännstenen när du drar. Du gör därmed helt rätt om du tar med dig barnet när pappan inte vill ha honom.

Låt säga att vi hade haft gemensam vårdnad, hur hade läget sett ut då?

Hade _jag_ haft rätten att flytta då (med barnet om pappan vägrade ta barnet på heltid)?
  • Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2014-08-10 22:51:05 följande:

Hade _jag_ haft rätten att flytta då (med barnet om pappan vägrade ta barnet på heltid)?
    om ni vid gemensam vårdnad står vid status quo att han inte godkänner flytt och han inte vill ha barnet på heltid. 

Så kan du ändå flytta med barnet eftersom barnet folkbokförs där det anses ha sin huvudsakliga dygnsvila - dvs hos dig.   Barnet tvångsflyttas alltså mot den andra förälderns vilja. 

ett barn kan inte bli "hemlöst" utan måste vara skriven någonstans.  Så det kan också bli den pikanta detaljen att vid gemensam vårdnad kan du lämpa av barnet hos fadern och sen dra . Barnet måste då bli kvarskrivet på pappans adress även fast han de facto inte vill men han måste för att han är vårdnadshavare och har skyldigheter gentemot barnet. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (helt korrekt)
    Anonym (?) skrev 2014-08-10 22:51:05 följande:

Rätten och rätten.

Som den fria människan som du är så flyttar du långt bort. Då uppstår frågan var barnet ska bo. Eftersom det rör sig om ett stort avstånd kan barnet inte bo växelvis utan måste vara bofast hos en förälder. Om en av föräldrarna då inte vill ha barnet heltid så är det rätt självklart att barnet måste flyttar till den andra föräldern. För barnet kan ju inte bo i rännstenen varannan vecka för att den ena föräldern inte pallar heltid. Och det spelar ingen roll vem som har vårdnaden. Det enda som räknas är att barnet har ett hem hela tiden och inte bara ibland.
  • Anonym (?)

Supertack för era svar!

Svar på tråden Får jag flytta 50 mil?