• Anonym (undrar13)

Fundersam!?

Hejsan!

Jag har lite funderingar som jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna tänkas hjälpa mig med och lugna mina nerver.

Jag tar det från början:

När jag var 18 år bantade jag snabbt ner mig 30 kg, fick i samband med detta lite ätstörningar, har aldrig kräkts, men bara uteslöt makronutrienterna i omgångar och tränade massvis. Under 12 år hade jag ingen mens, i april förra året kom denna tillbaka, helt fantastiskt för man har ju börjat längta efter barn! Vi (min sambo och jag) har kört på aktivt sen i början av året med bebisverkstaden. Mensen är fortfarande lite oregelbunden.

Jag tränar rätt mycket än. Den 1/7 kontaktade jag en PT/kostrådgivare som gav mig ett kost- och träningsschema jag ska följa augusti ut. Kostschemat ändras med jämna mellanrum, först var det bara ris (som största kolhydratkällan) men efter några veckor lades även potatis in. I den svängen tyckte jag att magen började krångla, jag relaterade det till kolhydraterna som min mage inte alls är van vid, tänkte IBS, nu har jag börjat med quinoa istället.

Hade mens den 24-30/6, enligt äl-stickorna samt att jag känner av min äl rätt väl så hade jag äl 15-16/7...vi körde på varannan dag under denna vecka. Det var i denna veva magen började krångla, molvärk och gasig. Den 22/7 fick jag en blödning som varade i ca 1,5 dag, sen var det bara mindre blodblandade röd/bruna fläckar på tampongerna (ursäkta detaljerna) t.o.m 29/7. Jag hade hunnit bli så pass orolig för molandet och magen så jag hade en tid till BM 1/8 för undersökning samt cellprov (som visade sig vara helt normalt).

Måndagen (4/8) efter cellprovet fick jag till en början bruna flytningar som sedan övergick till lite blod samt rosaaktigt. Detta slutade men återkom på natten 6/8 (höll på till 8/8). Då blev jag riktigt fundersam men kom på den briljanta idén att ta ett gravtest, detta visade till min stora förvåning, och lycka, positivt. Testade igen med ett annat som också det var positivt. Var till BM dagen efter och även där var det positivt.

Har nu molvärk i nedre delen av magen, liksom hugger och sticker. Är orolig att blödningen jag fick 22/7 var ett missfall och att de positiva gravtesten jag gjort bara är att hormonerna ligger kvar i kroppen. Clearblue Digital visade i morse "Gravid 1-2", hålller HCG:t på att sjunka eller kan detta stämma? Tycker inte att strecken på stickorna blir nå starkare, det borde de väl bli? Fick nu ikväll återigen brunaktiga flytningar.

Hur länge håller molandet i sig ifall det var ett missfall jag hade? De enda symptomen jag känner förövrigt är trötthet och att jag får springa på toa ofta. Molandet blir värre till kvällen.

Tacksam för svar!!

// M.V.H En orolig själ
  • Svar på tråden Fundersam!?
  • Aleksandra Barnmorska

På din beskrivning låter det som att blödningen du hade den 22/7 är var en nidblödning. dvs när ägget fäster i livmodern. Testerna du tar påverkas av urinkoncentrationen och är inte tillförlitliga. Jag tycker att du inte ska ta mer tester då de inte gör till eller från. Det du kan göra är att vänta ett par veckor och ta ett nytt test.

Movärken du beskriver är helt normal och är vad man kan kalla för växtvärk nu när livmodern växer. Livmodern är en muskel.

Oroa dig inte.

Svar på tråden Fundersam!?