• Anonym (Kvinna)

Flytt med barn

Hej.

Vi tänkte ge det en chans att flytta upp till min sambos hemtrakter, ungefär 60 mil bort. Tänkte då börja med en så kallad "testperiod" och då endast ha tillfällig adressändring. 
    Är det någon som vet hur det ligger till om man hade velat flytta tillbaka igen efter denna perioden, om min sambo då inte skulle ge sitt samtycke till det? Jag tänker på barnen förstås. 
    Jag har hört att man måste ha den andra förälderns godkännande om man vill flytta med barnen en längre bit, men jag vet inte hur det ligger till när man endast har tillfällig adressändring? 
    Vi har pratat om detta och han säger att det inte är några problem om jag inte trivs och vill flytta ner igen. Men jag känner trots detta att jag vill vara på den säkra sidan. 
    Kan man skriva något sorts kontrakt på att det är ok att flytta ner igen, eller det är ändå hans ord som gäller, om han skulle ändra sig efter kontraktet är påskrivet?
    Vet någon annars vart man kan vända sig angående detta?

• Svar på tråden Flytt med barn
  • Anonym (qwe)

Ni kan inte avtala om sånt på förhand. En av anledningarna är juridisk. En annan att er skyldighet som vårdnadshavare är att fatta beslut gällande barnen som är för deras bästa. Och ingen av er kan på förhand veta vad som är för barnens bästa i någon gång framtiden.

Jag förstår din oro och dina tankar. Men samtidigt är de egoistiska (även om de är normala) och utgår från ditt bästa och inte barnens. För tänk om barnen rotar sig fint där och trivs. Då är det inte alls självklart att det är deras bästa att flytta tillbaka med dig.

• Anonym (Zz)

Har ni gemensam vårdnad så får barnen inte flytta in i grannlägenheten utan båda föräldrarnas godkännande

• Kerubmamman

Tillfällig adressändring handlar väl enbart om eftersändning av post (max 6 månader)? Folkbokföringen ändras inte, så ni/barnen har inte rätt till barnomsorg/skola under "testperioden". 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Flytt med barn