• Sannas Mamma

1 månads bebis som står upp stabilt och tar steg?

Hej! Har barn sen tidigare men har inte vart med om detta förut.
    Vår 1månads bebis är helt stadig i nacken, och älskar att stå upp. Man behöver bara hålla fingrarna löst under armarna på honom så han får lite extra balans, så kan han stå ganska långa stunder. Häromdagen när han stod på min mans mage så började han gå upp över magen, höger vänster höger vänster precis som man ska. Vi trodde bara det var en slump. Men sen dess så går han direkt man ställer honom på en plan yta. Är detta verkligen normalt för en så liten bebis? Det är inte så att han bara "sprätter" med benen eller så, han tar riktiga steg. :O

Nån som upplevt liknande??

• Svar på tråden 1 månads bebis som står upp stabilt och tar steg?
  • tobbe01
    Sannas Mamma skrev 2014-08-10 11:45:03 följande:

Hej! Har barn sen tidigare men har inte vart med om detta förut.
    Vår 1månads bebis är helt stadig i nacken, och älskar att stå upp. Man behöver bara hålla fingrarna löst under armarna på honom så han får lite extra balans, så kan han stå ganska långa stunder. Häromdagen när han stod på min mans mage så började han gå upp över magen, höger vänster höger vänster precis som man ska. Vi trodde bara det var en slump. Men sen dess så går han direkt man ställer honom på en plan yta. Är detta verkligen normalt för en så liten bebis? Det är inte så att han bara "sprätter" med benen eller så, han tar riktiga steg. :O

Nån som upplevt liknande??

Har aldrig hört talas om ngt liknande. Mitt tips är att hålla i den lilla bebisen ordentligt.
  • sasso78

Han tar inte steg utan det är en reflex. Det kan ju se ut som de "går" men de gör de inte. 

• pluvdo

Som redan nämnts så är det en reflex. Som försvinner efter ett par månader eller så.

• Mimmi77

Trodden alla bebisar kunde stå så???? Alla jag träffat har gjort så. På engelska kallas det att "Weigh bear" de spänner benen typ.Att han tar steg kallas som sagt gåreflexen och det har de från födseln.

• tobbe01
    Mimmi77 skrev 2014-08-10 12:38:28 följande:

Trodden alla bebisar kunde stå så???? Alla jag träffat har gjort så. På engelska kallas det att "Weigh bear" de spänner benen typ.Att han tar steg kallas som sagt gåreflexen och det har de från födseln.

Men den här enmånadsbebisen är också "stadig i nacken"!
  • Annelie 76

De flesta bebisar brukar väl vara hyfsat stadiga när de är upprätta däremot kan de inte lyfta huvudet för att nacken är för svag och därför behöver man hålla i när man lyfter.

• Mimmi77
    tobbe01 skrev 2014-08-10 16:11:40 följande:
    Mina var stadiga i den åldern! Fick upp huvudet och kollade runt redan på bb.....
  • Mellanmjölkens land
    tobbe01 skrev 2014-08-10 16:11:40 följande:
    Bägge våra har varit rätt stadiga i nacken vid 1 mån och yngsta började lyfta huvudet själv när hon bara var ett par dagar gammal. Äldsta vägrade vara på golvet så där vet jag inte men nog var hon stadig när hon bars i sjal i den åldern.
  • tobbe01
    Mellanmjölkens land skrev 2014-08-10 18:47:45 följande:
    Bägge våra har varit rätt stadiga i nacken vid 1 mån och yngsta började lyfta huvudet själv när hon bara var ett par dagar gammal. Äldsta vägrade vara på golvet så där vet jag inte men nog var hon stadig när hon bars i sjal i den åldern.
    Men nog är det väl en bra idé att stödja ett så litet barns huvud oavsett om de verkar stadiga? 
  • enanna

Kom ihåg att det tar på kroppen att vara i den ställningen, öva inte för mycket även om reflexen är verkligt spännande och rolig att följa med, särskilt när den är extra framträdande! Men en baby borde inte belasta benen på det viset onödigt mycket.

• Mellanmjölkens land

I upprätt läge och när de varit vakna har jag behövt stötta huvudet i den åldern, det har de fixat själva. Yngsta tog i stort sett hela tyngden av huvudet själv när vi var på BB (åkte hem efter <1dygn) även när vi inte höll i helt upprätt ställning. Jag blev rätt chockad över att knappt behöva ta nån vikt när jag stödde nacken!

Svar på tråden 1 månads bebis som står upp stabilt och tar steg?