• Anonym (Ts)

framfall?

Jag födde mitt tredje barn för fyra veckor sedan. En störtförlossning och ut kom en bebis på 3400 gram. Jag är 28 år.

Förra veckan tog jag en kik på mitt underliv och såg något som jag inte vet om det fanns där tidigare.
    Om man tänker sig slidöppningen som en klocka så är detta klockan 12.
    Det är som en knöl, stor som en mindre vindruva, eller kanske som en fingertopp.
    Framfall tänkte jag med en gång och började knipa för brinnande livet.

Tog en ny titt idag och kände även lite. Knölen är liksom väldigt hård, och går upp mot själva livmodertappen. Känns nästan som att det är ett ben under slemhinnan eller huden eller vad man ska kalla det.
    Det går inte att flytta på eller liksom peta upp. Den täcker ju absolut inte hela hålet utan är bara som en liten räfflad utbuktnad...

Jag har nästan inga besvär. Vid några tillfällen har det känts som om jag har en full tampong som är på väg ut. Detta har gått över efter en stund. Kanske att jag har lite lite svårare att börja kissa, att jag ibland får trycka lite hårdare än vanligt för att börja kissa.

Vad tror du? Visst låter det som ett framfall?
    Finns det en chans att det går tillbaka om jag kniper? Kan jag ha sex?

Jag har inte efterkontroll förräns om åtta veckor. Borde jag ringa min bm för att bli undersökt tidigare?

• Svar på tråden framfall?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Det är svårt att avgöra om du har ett framfall eller inte. Spontant tycker jag inte att det låter som det. Det är jättebra att du gör knipövningar. Jag tycker inte att man behöver göra en undersökning innan efterkontrollen då det brukar gå tillbaka av sig själv.
    Lycka till

Svar på tråden framfall?