• LindaMari

Gravid med rester efter missfall

Jag har en fundering. Jag har det här året haft 2 missfall. Första missfallet var i v 5+4 och det kändes absolut ingenting, utan det var bara som en vanlig mens ungefär. Mensen efter det varade bara 1,5 dag med väldigt lätta blödningar, behövde inte ens använda tampong. Blev gravid ägglossningen efter det, och fick missfall igen i v 5+4 och då gjorde det FRUKTANSVÄRT ont, jag kunde knappt andas eller sitta/stå/ligga. Jag funderade flera gånger på att ringa ambulans för så ont gjorde det. Jag blödde i kanske 1 vecka med klumpar, varvat med bruna flytningar sen kraftig blödning igen. Mensen efter det missfallet var dock kraftig, nästan störtblödningar och jag blödde cirka 1 vecka med varierande mängd. 

Nu undrar jag om det kan vara så att jag hade rester kvar efter förra missfallet som gjorde att det gjorde så fruktansvärt ont med det sista missfallet? Eftersom att jag knappt hade nån mens efter det första missfallet. Är det större risk för missfall om man har rester kvar efter ett tidigare missfall?

• Svar på tråden Gravid med rester efter missfall
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Hade du haft rester kvar hade sannolikheten att du kunde bli gravid varit extremt liten. Det kan ha varit så att du hade mer ont pga två missfall så tätt inpå.

• LindaMari
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-08-10 13:34:27 följande:

Hej! Hade du haft rester kvar hade sannolikheten att du kunde bli gravid varit extremt liten. Det kan ha varit så att du hade mer ont pga två missfall så tätt inpå.

Ok. Men är det verkligen normalt att bara blöda några droppar i 1,5 dygn första mensen efteråt? Jag berättade det för läkaren på kk och då sa han att "du kan inte ha varit gravid för så lite blöder man inte då" men jag hade 7 starka positiva gravtest.
  • LindaMari

Ok! Jag har en sista fråga. Vid utomkveds, är det vanligt att man blöder mörkbrunt/rostfärgat/kopparfärgat blod blandat med flagor och klumpar 2-3 stycken? Ibland lite färskt blod blandat med det andra. Fick även ut som en hinna, såg ut ungefär i storleken av en frimärke. Det var platt och inte slemmigt.

Svar på tråden Gravid med rester efter missfall