• ems86

Hjälp en rookie - bröstmjölk

Hej!
    Hoppas någon sitter på lite kunskap. Jag växlar amning och flaskmatning till min 10 dagars bebis. Pumpar så det är alltså bröstmjölk i flaskan. Till min fråga, ibland tar flaskmatningen så lång tid, i morse nästan 2h för han somnar ifrån i mellan åt. Bröstmjölken pumpades ut i natt och värmdes i vattenbad strax innan matning. Frågan är om mjölken håller sig ok i flaska, i rumstemp i två timmar? Om inte, är det riktigt skadligt för bebisen att dricka den? Tycker inte den luktade surt.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp en rookie - bröstmjölk
  • yodi

jag hade nog inte vågat ge det med tanke på att det är rötmånad.

• ems86
    Sassan1 skrev 2014-08-09 09:30:30 följande:

Om bäbis inte druckit av mjölken går det bra, men om bäbis druckit ur flaskan hade jag hällt ut den överblivna mjölken.

Så här står det på Amningshjälpen

www.amningshjalpen.se/29-har-far-du-hjalp/tillmata-relaktation/104-brostmjolkshantering

Okej! Jo han drack ju ur flaskan, somnade ifrån, drack igen osv. Du tror alltså den skulle hunnit bli gammal under de två timmarna?
    I länken står det ju att bröstmjölken håller i 6h i rumstemp, men det kanske inte gäller om den varit kyld och värmts upp?
  • Nyfiken gul

om det tar för lång tid med matningen kan du försöka hålla honom vaken, tex att kläa av honom i bara blöjan, kittla under fötter, peta på händer. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ems86
    Nyfiken gul skrev 2014-08-09 10:03:26 följande:

om det tar för lång tid med matningen kan du försöka hålla honom vaken, tex att kläa av honom i bara blöjan, kittla under fötter, peta på händer. 

Tack för tipset!
    Hur oroad bör man vara att han fått i sig dålig mjölk? :/
  • Kaktus
    ems86 skrev 2014-08-09 10:27:32 följande:
    Tack för tipset!
    Hur oroad bör man vara att han fått i sig dålig mjölk? :/
    Om den inte lutade surt så tror jag inte du behöver vara så orolig. O om den nu hunnit bli lite tråkig så lär det nog inte bli värre än lite ont i magen o räserbajs. Det hinner säkert ordna upp sig till kvällen i så fall.
  • Nyfiken gul

den här gången gick det nog bra. 

Men ta för vana hädanefter att värma en mindre mängd mjölk. bättre är att bebisen hinner suga slut på mjölken i flaskan under den stunden du matar än att den ska somna ifrån och riskera få dålig mjölk. 

Värm hellre mjölk i omgångar så du vet säkert att det är fräsch mjölk hela tiden. 

• ems86
    Kaktus skrev 2014-08-09 10:31:15 följande:
    Om den inte lutade surt så tror jag inte du behöver vara så orolig. O om den nu hunnit bli lite tråkig så lär det nog inte bli värre än lite ont i magen o räserbajs. Det hinner säkert ordna upp sig till kvällen i så fall.
    Nyfiken gul skrev 2014-08-09 10:34:41 följande:

Men ta för vana hädanefter att värma en mindre mängd mjölk. bättre är att bebisen hinner suga slut på mjölken i flaskan under den stunden du matar än att den ska somna ifrån och riskera få dålig mjölk. 

Värm hellre mjölk i omgångar så du vet säkert att det är fräsch mjölk hela tiden. 

Tack snälla för input, ska absolut tänka så framöver.
    Vi pratar alltså dålig mage inte livshotande tillstånd om mjölken surnat?

• KaeJ

Detta stod på den lapp vi fick med oss hem från Neo ang bröstmjölk.

"Hållbarhet i rumstemp ca 1h

Värm endast den mängd du tror kommer gå åt i varmt vattenbad. Uppvärmd bröstmjölk ska inte sparas"

• Kaktus
    ems86 skrev 2014-08-09 10:37:13 följande:

Nä jag har svårt att tro att det blir livshotande. Och skulle det, mot förmodan, bli något värre än kinkig mage så lär ju inte bebisen dö knall och fall. Sannolikt scenario är att hen får ont i magen (o det märker du ju), får illaluktande bajs i mängder (o det märker du ju). Händer detta o inte blir bättre på ett par dagar eller om bebis blir slö/kissar mindre så är det dags att söka vård.

Fortsätter hen bara äta som hen brukar så kommer den där mjölken passera systemet ganska snabbt. 
  • Nyfiken gul
    ems86 skrev 2014-08-09 10:37:13 följande:

nej bebis dör inte av surnad bröstmjölk, det som kan hända är ju kanske ont i magen, löst bajs och kanske nån extra kräkning.  
Svar på tråden Hjälp en rookie - bröstmjölk