• Anonym (Sarah)

Avdrag på underhåll

Mitt barns pappa och jag är separerade och jag är boendeförälder. Han har barnet varannan helg och umgänge ibland på vardagar några timmar efter jobbet. Han vägrade att betala underhållsbidrag när vi gick isär så vi får underhållsstöd från F-Kassan. Nu ska jag börja jobba och han ska ta ut föräldraledighet i två veckor för att skola in barnet på dagis. Jag lämnar barnet till honom på morgonen när jag går till jobbet och hämtar igen när jag kommer hem. Har han rät att ta avdrag på underhållsstödet eller gäller avdrag endast dygn/fem dygn i sträck/mer än sex dygn per månad?

• Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Anonym (Självklart)

Klart han med det har rätt att göra avdrag

• Anonym (nej)

Formellt nej eftersom barnet fortfarande sover och bor hemma hos dig under den tiden.

• Hobbyarkitekt

Du lämnar morgon och hämtar kväll - dvs barnet äter frukost och middag hos dig, samt lunch och mellis på förskolan?

Nej, då finns inget behov av avdrag då pappan inte får några extrautgifter.

• Anonym (tomat)

man brukar utgå från dygnsvila
    Så TS barnet har sin dygnsvila hos dig, för att du lämnar till honom på morgonen

Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..

Pappan tar ut 2veckor ledighet som ger mindre ersättning och kanske har diverse omkostnader för barnet som du annars skulle haft. Så det kan kanske vara skäligt av dig ändå att bidra med något.. o inte köra tand för tand och öga för öga.
    Det kanske gynnar barnet.. Samt er framtida relation runt barnet..

Nu menade jag inte relation som ni skulle bli par eller nåt.. ni har band med varandra för att ni har barn...

• Anonym (Z)

Får man vara föräldraledig när man skolar in barnet? Men svar på frågan, nej, för att ha rätt till avdrag så ska väl barnet sova där om jag inte minns fel.

• Anonym (nej)
    Anonym (tomat) skrev 2014-08-09 09:27:49 följande:

Så TS barnet har sin dygnsvila hos dig, för att du lämnar till honom på morgonen

Pappan tar ut 2veckor ledighet som ger mindre ersättning och kanske har diverse omkostnader för barnet som du annars skulle haft. Så det kan kanske vara skäligt av dig ändå att bidra med något.. o inte köra tand för tand och öga för öga.

Nu menade jag inte relation som ni skulle bli par eller nåt.. ni har band med varandra för att ni har barn...

Jag hade en en massa extrakostnader och inkomstsänkning när jag var föräldraledig 1,5 år. Pappan ville inte betala för det. Inte heller finns det något lagstöd för att kräva det så jag släppte det i alla fall. Två veckor är ju en kort tid dessutom.
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (tomat) skrev 2014-08-09 09:27:49 följande:

Anonym (nej) skrev 2014-08-09 09:31:17 följande:

Jag hade en en massa extrakostnader och inkomstsänkning när jag var föräldraledig 1,5 år. Pappan ville inte betala för det. Inte heller finns det något lagstöd för att kräva det så jag släppte det i alla fall. Två veckor är ju en kort tid dessutom.

Men ELLERHUR!? Hur mycket inkomstbortfall har inte mamman haft!?

Seriöst.
  • Anonym (tomat)
    Anonym (nej) skrev 2014-08-09 09:31:17 följande:
    Det var väl ungefär det jag skrev... bara för att man har rätt.. måste man inte hålla på sin rätt alltid..

För att jag har barn stadigvarande(är pappa) så håller inte jag på min rätt för att något som har varigt.. det blir bara ett ge igen tänk...

Men min, din eller TS situation är såklart olika..  Ibland kan faktiskt bästa metoden vara att släppa det förgånga och blicka framåt För barnets skull..

Jag skulle mycket väl kunna knäcka mitt ex(mamman) ekonomiskt om jag ville.. men skulle det gynna barnen och så fall hur?
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (tomat) skrev 2014-08-09 09:47:45 följande:

Det var väl ungefär det jag skrev... bara för att man har rätt.. måste man inte hålla på sin rätt alltid..

För att jag har barn stadigvarande(är pappa) så håller inte jag på min rätt för att något som har varigt.. det blir bara ett ge igen tänk...

Men min, din eller TS situation är såklart olika..  Ibland kan faktiskt bästa metoden vara att släppa det förgånga och blicka framåt För barnets skull..

Jag skulle mycket väl kunna knäcka mitt ex(mamman) ekonomiskt om jag ville.. men skulle det gynna barnen och så fall hur?

Pappans ekonomi lär inte knäckas under två veckors betald föräldraledighet. Särskilt inte om han inte ens har några extrautgifter (lämnad morgon (efter frukost) hämtas kväll (innan middag) - lunch och mellis på förskolan.
  • Anonym (tomat)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-09 09:50:51 följande:
    Pappans ekonomi lär inte knäckas under två veckors betald föräldraledighet. Särskilt inte om han inte ens har några extrautgifter (lämnad morgon (efter frukost) hämtas kväll (innan middag) - lunch och mellis på förskolan.
    Det är möjligt.. men frågan är... måste man hålla på sin rätt i alla väder..

Mitt EX betalar inte en enda krona i underhåll.. Jag tar alla VAB..
    EX(mamman) tar tandläkarbesök och doktorbesök för att jag har lite rädsla för dem och det har inte EX och för att inte föra över min rädsla på barnen så....

Pengamässigt räknat i kronor o i ören... så förlorar jag mest...
    Men jag kan kräva om jag vill och sätta EX på pottkanten riktigt illa.. Men skulle det gynna barnen.. För fanken mitt EX har lånat pengar av mig till mat när hon skulle ha barnen... Men för gammal skit så är inte jag beredd på att sänka någon..

Sen skrev jag.. Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..
    i
    samband med att man brukar utgå från dygnsvilan

Sen kanske du har problem på ett annat sätt med EX, för det behöver man inte föra över sitt krig hos någon annan...

Jag tror att TS fattar.. Hon har rätt och fattar också att hon inte behöver.. Att hon har HELA helhetsynen och det är hennes beslut... Ingen kan klandra henne för det ena eller det andra beslutet...
  • Anonym (Sarah)

Tack för era svar!

Pappan har ett välbetalt jobb och ville direkt efter separationen ha delat boende (barnet var då 6 månader och jag ammade fortfarande och han hade inte varit så delaktig eller engagerad i barnet) för att han inte ville betala underhåll. Sa att han inte ville föra över några pengar till mitt konto men att han kunde köpa ett paket blöjor om jag behövde. Vi går på samarbetssamtal hos Familjerätten för att vi inte kan prata med varandra, speciellt inte om pengar. Han förstår fortfarande inte "grejen" med underhåll/försörja sitt barn. Vilke senare ta ut föräldradagar varannan helg då barnet är hos honom.

Eftersom han för det mesta är hos sina föräldrar med vårat barn kommer han inte ha så mkt utgifter under inskolningstiden, men det är ju bara en privat parantes.

Jag går på knäna rent ekonomiskt och behöver varenda krona till mig och barnet.

• ventilera mera
    Anonym (Sarah) skrev 2014-08-09 10:36:18 följande:

Tack för era svar!

Pappan har ett välbetalt jobb och ville direkt efter separationen ha delat boende (barnet var då 6 månader och jag ammade fortfarande och han hade inte varit så delaktig eller engagerad i barnet) för att han inte ville betala underhåll. Sa att han inte ville föra över några pengar till mitt konto men att han kunde köpa ett paket blöjor om jag behövde. Vi går på samarbetssamtal hos Familjerätten för att vi inte kan prata med varandra, speciellt inte om pengar. Han förstår fortfarande inte "grejen" med underhåll/försörja sitt barn. Vilke senare ta ut föräldradagar varannan helg då barnet är hos honom.

Eftersom han för det mesta är hos sina föräldrar med vårat barn kommer han inte ha så mkt utgifter under inskolningstiden, men det är ju bara en privat parantes.

Han vill inte betala underhåll för sitt barn, han har inte varit föräldraledig innan och han åker hem till sina föräldrar med barnet när han har henne/honom?
    Nej, självklart har han inte rätt att göra avdrag. Inte enligt reglerna, men inte rent moraliskt sett heller skulle jag säga.
  • Anonym (MrsC)

Tack för era svar!

I ditt fall skulle jag föreslå pappan att vi kollar med Försäkringskassan vad de säger och sedan följer deras regler. Det är ett korrekt sätt att hantera situationen (och så får han höra från FK istället för från dig att han inte har någon rätt att göra avdrag på underhållet).
  • Anonym (nej)

Tack för era svar!

Du verkar vara en mycket vettig mor. Men betala inte en spänn mer än vad du behöver. Och se till att pappan betalar underhåll som han ska.

Håller med föregående skribent om att det vettigaste är att ni (du) håller koll på vad lagen säger och att ni sedan följer det till punkt och pricka. Tror att det är bästa sättet att se till att hålla konflikten nere samtidigt som ingen blir utnyttjad eller blåst ekonomiskt.
  • Anonym (Lea)

Nej, han får inte göra umgängesavdrag då barnet alltjämt har sin dygnsvila hos dig.

Svar på tråden Avdrag på underhåll