• Appletini

Drack ett glas vin och ammar 3 månaders baby

Sambon blev skogstokig på mig och anser att jag är pinsam och provokativ. Han anser att jag inte får bestämma själv utan får snällt stå över alkohol tills hela amningstiden är över. Ska det verkligen inte vara jag som bestämmer hur jag väljer att göra. Är praktiskt taget nykterist i vanliga fall och detta var ett mkt spec tillfälle där jag ville unna mig ETT glas vin. Men nu är jag tydligen ego och dålig mor :( Amningen har hela tiden varit hans vilja och han insisterar åå att jag ska forts amma när jag börjar jobba.... han ska komma till jobbet med bebis och jag ska amma på rasterna. .... hur låter detta i era öron? Jag är inte positiv utan vill pumpa ur och ge flaska - men han vägrar! Hjälp vad ska jag göra??

• Svar på tråden Drack ett glas vin och ammar 3 månaders baby
  • Lena

Gör som du själv vill det är din kropp. Livsmedelsverket säger okej till små mängder alkohol när man ammar.

• Barbamama08

Det är ok med ett glas vin om man ammar. Hälsa honom det. Hälsa honom också att han inte bestämmer över dig.

• Appletini

Tack för ert stöd! Känns logiskt att jag som kvinna bör bestämma kring amningen men detta är tyvärr inte självklart för honom.

• Lena

Många män kan lära sig att amma. Han får väl göra det om amning är så viktigt för honom

• Voodoodoll

Enligt barnmorskor är ett glas vin ok när man ammar. De vet nog bättre än din pojkvän, som väl inte är utbildad i området..

Angående amningen så kan jag förstå om han tycker att det är fördelaktigt om hans barn ammas. Nu är det ju dock din kropp mjölken kommer ur och vill inte du amma, kan han inte tvinga dig.

• Natulcien

Be din pojkvän läsa på lite om alkohol och amning. Det är ingen som helst fara att ta ett glas vin någon gång. Han är okunnig (och verkar dessutom väldigt oempatisk..).

• linkita

Som alla andra skriver. Ta ett glas vin o njut. Ingen fara alls. Sedan undrar jag, hur mår du? Han värkar inte vara speciellt empatisk människa som ger sig på dig på detta sätt. Kram o ta hand om dig.

• Leola

Är din sambo snäll och förstående mot dig i övrigt?

Be honom läsa rekommendationerna ang amning och alkohol så kan han vara tyst om de där sen.

Svar på tråden Drack ett glas vin och ammar 3 månaders baby