• Lillajag86

    Oregelbunden mens -utredning

    Det är första gången jag skriver en egen tråd här på familjeliv så jag hoppas att den hamnar i rätt tråd.

    Jag är en tjej på 28 år. I början av maj började jag och min sambo att "på allvar" försöka skaffa barn. Slutade med p-piller och sen dess har jag inte fått min mens (fick en sista pillermens men ingen efter det). Jag hade också väldigt oregelbunden mens innan jag började med p-piller (då var jag 20år). Det kunde gå mer än två från en mens till en annan.

    Har i veckan varit i kontakt med gyn. så har fått en tid i nästa vecka. Tänkte höra om någon här har varit i samma situation. Vad ska jag tänka på inför mötet med gyn? Hur kommer mötet att gå till?

    Ni får gärna dela med er av egna erfarenheter och hur det gått för er efter påbörjad utredning?

  • Svar på tråden Oregelbunden mens -utredning
  • TessanTess

    Följer gärna, för jag ska kontakta gyn nästa vecka angående min oregelbundna mens. Jag kan bli gravid (1 missfall och 1 MA) men när jag inte har någon aning om när mensen eller ÄL kommer nästa gång är det svårt att pricka in :/

  • LillaVanilla

    Jag har oxå väldigt oregelbunden mens och fick höra att det var något som kallas PCO. Man har då sällan eller aldrig ägglossning. Jag fick ta tabletter både för att få igång mensen och sen trigga igång en ägglossning.

  • TessanTess

    Jag misstänker att det kan vara något sådant (PCO/PCOS) som spökar hos mig, har lite symtom som tyder på det. Men får se vad gyn säger när jag väl får kontakt med dom, går inte så bra än så länge...

    Lillajag86; Får jag fråga om hur länge du får vänta på din tid hos gyn (dvs när du bokade, hur många veckors väntetid var det?) och vart du bor? Jag bor i Gbg, och vet inte hur lång väntetid det kan vara, skulle helst velat ha en tid igår :/

  • FrenchPear

    Hej på er! Jag sökte för utebliven mens i början av 2014. Då hade jag varit utan piller i ca 8 månader utan någon som helst blödning. Jag fick komma till gyn relativt snabbt och där gjordes ultraljud. De hittade de berömda pärlbanden på mina äggstockar och konstaterade pco direkt. Fick även ta blodprover som även dem tyder på pco. Blev egentligen hemskickad med förslaget att googla på PCO. Läkaren sa även att det bara är att höra av sig när vi vill bli gravida för hjälp finns att få och att jag inte skulle se detta som något hinder. Han poängterade dock att OM jag blir gravid av mig själv är det en gåva som jag borde ta till vara på och inte göra abort.

    Nu har jag kontaktat dem igen och ska dit på tisdag 12 aug för att få pergotime utskrivet. Ägglossningsstimulerande tabletter. Så det är inte något konstigt det här med pco. 20 procent av alla kvinnor har det.

    Kram!

  • Lillajag86

    TessanTess, tråkigt att höra om dina MF. Har aldrig vart med om något själv men förstår att det är en väldigt jobbig sak att gå igenom.

    Lite skönt att höra att det är fler som har samma problem med mensen och som befinner sig på ungefär samma stadie (eller vad man nu ska kalla det). Och det är jättefrusterande att inte få någon mens och då inte heller kunna planera för när man ska försöka bli gravid.
    Jag bor i Katrineholm (kommer dock från Göteborg). Försökte kontakta gyn. i juli men då hade de semesterstängt. Så förra måndagen ringde jag gyn. på sjukhuset här. Fick till svar att de inte har några läkare för det på sjukhuset här. Fick numret till två privata mottagningar (med vårdavtal med landstinget här). På det första numret svarade ingen. På det andra numret svarade en kvinna och hon sa "vi har bara en läkare här och han jobbar bara deltid. Han har inte tänkt hålla på i så många år till så därför tar  han helst inte emot nya patienter. Men jag ska prata med honom och ringer upp dig." Här hann jag bli ganska frustrerad, arg och ledsen. Men senare blev jag uppringd och hon sa att han kunde ta emot mig och jag fick en tid nästa torsdag. Så för att svara på din fråga så fick jag bara vänta 1,5 veckor. Vet inte om det beror på att det är en privat läkare eller om det går rätt snabbt att komma till gyn. Om jag förstått det rätt så är det om man skulle ha svårt att bli gravid sen och det behövs ytterligare utredningar som det kan ta tid att få hjälp.

    Får man fråga hur gammal du är TessaTess?

    Ber om ursäkt för långt svar.

  • Lillajag86
    FrenchPear skrev 2014-08-09 01:06:45 följande:

    Hej på er! Jag sökte för utebliven mens i början av 2014. Då hade jag varit utan piller i ca 8 månader utan någon som helst blödning. Jag fick komma till gyn relativt snabbt och där gjordes ultraljud. De hittade de berömda pärlbanden på mina äggstockar och konstaterade pco direkt. Fick även ta blodprover som även dem tyder på pco. Blev egentligen hemskickad med förslaget att googla på PCO. Läkaren sa även att det bara är att höra av sig när vi vill bli gravida för hjälp finns att få och att jag inte skulle se detta som något hinder. Han poängterade dock att OM jag blir gravid av mig själv är det en gåva som jag borde ta till vara på och inte göra abort.

    Nu har jag kontaktat dem igen och ska dit på tisdag 12 aug för att få pergotime utskrivet. Ägglossningsstimulerande tabletter. Så det är inte något konstigt det här med pco. 20 procent av alla kvinnor har det.

    Kram!


    Gjorde de bara ultraljud eller gjorde de någon vaginal undersökning? Tycker att det är jättebra att det finns hjälp att få. Men känns lite deppigt att behöva gå till gyn så fort man ska försöka bli gravid.
  • TessanTess

    När jag fick första missfallet visste jag knappt att jag var gravid, men det andra var värre. Jag var i vecka 9, men fostret hade dött i vecka 7.

    Jag har i alla fall lyckats skicka in en förfrågan via kontaktformuläret på klinikens hemsida, enligt hemsidan ska de ringa upp senast nästa vardag så förhoppningsvis ringer de på måndag och att jag får en tid ganska fort. Dock har jag problemet att jag inte kan söka hjälp för att jag inte kan bli gravid eftersom det är för kort tid sedan jag var gravid senast (MA:t var i mars). Men har jag riktigt tur så kan jag få en utredning för min oregelbundna mens, och långa cykler, ganska fort så jag sedan förhoppningsvis få hjälp med ägglossningen.

    Fick mensen här i veckan (på cykeldag 50) och då började jag med rosenrot och bidrottninggele. När jag blev gravid i januari hade jag ätit rosenrot sedan första mensdagen, och den månaden var första och hittills enda gången jag fått positivt på ÄL - test.

    Men skönt ändå att du slapp vänta så länge på att få tid. Du får gärna berätta hur besöket gick, och hur utredningen går till.

    Jag är 25 år, så jag är fortfarande ung. Men jag och min man har försökt sedan januari 2013, och alla mina vänner utan två stycken har barn eller är höggravida, och det minskar inte önskan att vi får ett eget ...

  • Lillajag86
    TessanTess skrev 2014-08-09 17:44:03 följande:

    När jag fick första missfallet visste jag knappt att jag var gravid, men det andra var värre. Jag var i vecka 9, men fostret hade dött i vecka 7.

    Jag har i alla fall lyckats skicka in en förfrågan via kontaktformuläret på klinikens hemsida, enligt hemsidan ska de ringa upp senast nästa vardag så förhoppningsvis ringer de på måndag och att jag får en tid ganska fort. Dock har jag problemet att jag inte kan söka hjälp för att jag inte kan bli gravid eftersom det är för kort tid sedan jag var gravid senast (MA:t var i mars). Men har jag riktigt tur så kan jag få en utredning för min oregelbundna mens, och långa cykler, ganska fort så jag sedan förhoppningsvis få hjälp med ägglossningen.

    Fick mensen här i veckan (på cykeldag 50) och då började jag med rosenrot och bidrottninggele. När jag blev gravid i januari hade jag ätit rosenrot sedan första mensdagen, och den månaden var första och hittills enda gången jag fått positivt på ÄL - test.

    Men skönt ändå att du slapp vänta så länge på att få tid. Du får gärna berätta hur besöket gick, och hur utredningen går till.

    Jag är 25 år, så jag är fortfarande ung. Men jag och min man har försökt sedan januari 2013, och alla mina vänner utan två stycken har barn eller är höggravida, och det minskar inte önskan att vi får ett eget ...


    Tror att du kan få en tid ganska fort, hoppas på det =) Jag och min sambo har inte försökt att få barn i ett år än så vi kan inte heller ska för att inte få barn. Men att söka för oregelbunden mens tror jag kan skynda på processen och som du skriver då kan man ju få hjälp med ägglossningen.

    Absolut, skriver efter jag har varit där. Längtar tills på torsdag, vill ha det gjort. Men samtidigt är det ganska skrämmande. Kan ju vara något allvarligt fel :/

    Ja, du är ung. Men jag förstår att du blir frustrerad och ledsen. Speciellt när alla runtomkring blir gravida. Känner exakt samma sak. Känns som att alla är inne på sitt andra eller tredje barn runtomkring. Ännu jobbigare börjar det bli med alla runtomkring som börjar fråga om när man ska skaffa barn. Vet inte vad jag ska svara :(

  • TessanTess

    Jag hoppas också på tid fort. Och på ett sätt vill jag ha en "diagnos", en förklaring till varför mensen är som den är, för då kan det vara lättare att få hjälp. Jag är lite överviktig, men har jag PCO/PCOS kan det vara en förklaring på övervikten också.

    Förstår att du är nervös :/ Men som sagt, för att få hjälp måste man söka den :/

    Det är tufft att behöva bortförklara frågan; "Vi har inte bråttom", "Vi vill resa lite först" osv. Men i princip alla mina vänner vet om missfallen, och då vet jag att de inte kommer att fråga mera. Min man är 30 år, och eftersom han är lite äldre så känns det mer "bråttom" för mig att bli gravid, men jag vet ju innerst inne att vi fortfarande är unga.

    Är din sambo lika gammal som dig?

  • Lillajag86
    TessanTess skrev 2014-08-09 21:19:05 följande:

    Jag hoppas också på tid fort. Och på ett sätt vill jag ha en "diagnos", en förklaring till varför mensen är som den är, för då kan det vara lättare att få hjälp. Jag är lite överviktig, men har jag PCO/PCOS kan det vara en förklaring på övervikten också.

    Förstår att du är nervös :/ Men som sagt, för att få hjälp måste man söka den :/

    Det är tufft att behöva bortförklara frågan; "Vi har inte bråttom", "Vi vill resa lite först" osv. Men i princip alla mina vänner vet om missfallen, och då vet jag att de inte kommer att fråga mera. Min man är 30 år, och eftersom han är lite äldre så känns det mer "bråttom" för mig att bli gravid, men jag vet ju innerst inne att vi fortfarande är unga.

    Är din sambo lika gammal som dig?


    Ja, det är jättetufft. Jag brukar svara att "det kommer när det kommer" men känns dumt att svara så hela tiden också.

    Min sambo är 31, blir 32 i december. Så vi är inte jätteunga.
Svar på tråden Oregelbunden mens -utredning