• Erfdgt

Dekorationer till dop?

Nu är det snart dags för våra barn att döpas. Vi ska, som så många andra, ha fika i församlingshemmet efter dopgudstjänsten. Det är ett alldeles vanligt, och tråkigt, församlingshem.

Ni som har döpt era barn, eller planerar dop just nu, har ni tänkt dekorera lokalen något? Hur isåfall? 

Hur har ni valt att duka? I lokalen vi ska vara, så är det mestadels runda bord. Jag ska dit och kika på ifall man kan ställa in vanliga, avlånga, för det finns såna också. Jag vet dock inte vad som blir bättre.. Små bord utspridda i lokalen? Långbord? 

• Svar på tråden Dekorationer till dop?
  • BCH52

Jag skulle välja små runda bord, det blir trevligare för gästerna. Man ser fler och kan lättare samtala med andra än dem vid det egna bordet.

Vid ett långbord blir man lätt sittande vid sin plats och pratar bara med dem närmast intill. Man ser inte riktigt de andra.

• mammalovis

Vi gjorde två långbord med pappersduk på och dekorerade med ljus och små blommor (höstglöd) i Galej ljusstakar från IKEA. Sedan stansade vi ut fjärilar och blommor och spred på bordet. Sedan hade vi en hemmagjord vimpellänga som vi hängde upp liksom en tipspromenad om barnet. Då vi hade många skolbarn med satte vi in ett kartongark i en ram som de fick måla till barnet som döptes.

Med första barnet hade jag utöver höstglöden satt små skott av en suckulent, så varje familj fick med en kruka hem.

• Erfdgt

Tack för svar :)

Jag har än så länge girlang med barnens namn, girlang med vimplar, pom poms och har tänkt ha vaser med rosor och något grönt i. Vi hade tänkt ha en liten låda där gästerna kan lämna ett brev med en liten hälsning till barnen, istället för gästbok. Ja, och fiskdamm till barnen. Ljus tänkte vi nog strunta i, då det är mitt på dagen och ljust ute.

Jag är så kluven om det där med borden, då jag tror det ryms 6 personer vid varje bord. Jag är lite rädd att det ska bli så att vissa bara kommer sitta vid sitt bord. Vi har några familjer som inte känner någon annan än oss där, som är tre personer, och att dom då kommer sitta ensamma vid ett bord hela tiden. Vi har också familjer som är fler än platserna vid bordet, så en eller två personer måste sitta vid ett annat bord. Vi kommer ha dryga 50 gäster.

Men å andra sidan, så kan det mkt väl bli så att man blir mer låst vid långbord. Hm.. Jag vet inte.

Varken jag eller maken har varit på något dop, någonsin, så vi vet inte riktigt hur det "ska" vara :P

• BCH52

Det är väl med dop som med bröllop, det kan arrangeras väldigt olika. Omtänksamt av er att tänka till för att alla ska känna sig välkomna.

Är det möjligt för er att ha någon "värd" som lotsar gästerna så att alla kommer med i en gemenskap. Det kanske räcker att någon av er säger några ord när ni kommer till lokalen om att ni hoppas att gästerna försöker sitta blandat så att de ska lära känna varandra, eller nåt liknande med samma uppmaning. Flera kommer att följa uppmaningen, inte alla, men tillräckligt många.

Svar på tråden Dekorationer till dop?