• Anonym (Fundersam)

Förvärkar/sammandragningar?

Hej!
    Jag väntar mitt första barn och är i v. 34+1 idag. Jag har sedan några veckor tillbaka Braxton-Hicks-sammandragningar och till och från har jag känt lite molvärk i magen i samband med dessa, inget värre dock. Igår kände jag mig lite orolig i magen och bebisen for på som en tok därinne. Jag började må illa och fick ordentliga sammandragningar som gjorde med ont än tidigare. Jag lyckades ändå somna vid midnatt bara för att vakna igen vid halv 2 inatt pga. kraftigt smärtande sammandragningar. De kom tätt (upp emot 4-5st på 10min) och började i ryggen för att sedan gå som i en våg runt till magen. De flesta höll i sig mellan 30 & 120 sekunder men de var aldrig regelbundna. Jag tog en dusch (som inte hjälpte alls) och sammandragningarna fortsatte att bli allt starkare fram emot fem/halv sextiden när de sedan plötsligt avtog i styrka igen. Jag somnade om och vaknade åter av en kraftig sammandragning vid kvart över åtta men efter det har det varit lugnt. Jag har fortfarande sammandragningar och de gör ont men inte lika ont som tidigare. Jag mår ordentligt illa, vilket jag gjort hela natten. Trycket neråt finns kvar men är inte lika uttalat som inatt när jag kände det som att jag ville gå på toa och göra nr. 2. Jag har inte haft någon vattenavgång och jag har mig veterligen inte heller sett någon slempropp lossna. Bebisen är fortsatt väldigt aktiv i magen.
    Det jag undrar nu (efter denna fantastiskt långa utläggning) är om det var förvärkar jag hade inatt och att det skulle betyda att det är på G eller om det bara var sammandragningar som blivit starkare? Skulle ringa min egen barnmorska på MVC och fråga men de hade inga telefontider lediga idag tydligen så jag skulle vara tacksam för hjälp här istället!

• Svar på tråden Förvärkar/sammandragningar?
  • Anonym (Fundersam)

Jag skulle verkligen vilja ha svar på min fråga så om någon snäll barnmorska kunde ta sig tid till detta vore jag evinnerligt tacksam! Har varit lugnt över dagen nu med bara någon enstaka smärtsam sammandragning (och flertalet osmärtsamma precis som vanligt) men jag skulle ändå vilja veta om det kan vara på G eller ej.

• Aleksandra Barnmorska

hej! Jag tycker att du ska ringa in till förlossningen i och med att du har täta onda sammandragningar. tycker att du bör åka in på kontroll i och med att du bara är i vecka 34

• Anonym (Fundersam)

Hej!

Tack så mycket för svaret. Jag undrar bara om det fortfarande är aktuellt att ringa in. Sammandragningarna kommer ju inte lika ofta nu utan det släppte efter där på morgonen i fredags och sedan dess har jag bara mått illa och haft molvärk i mage & rygg samt enstaka kraftiga sammandragningar.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag är av den åsikten att det är bättre att ringa in en gång för mycket än en gång för lite. Ring in och se vad de säger. lycka till

• Anonym (Fundersam)

Ok, tack! Då ska jag göra det.

Svar på tråden Förvärkar/sammandragningar?