• Anonym (:()

Pappan försöker blåsa mig på min föräldrapenning

Vi var under socutredning, under vilken jag genomgående mådde pissdåligt, så dåligt att jag blev utskriven från utredningshemmet/behandlingshemmet jag, pappan och barnet var på.

Det bestämdes att pappan skulle bo i familjehem med barnet men han fick igenom att flytta hem till sig.

Han började då ta ut föräldrapenning retroaktivt 7 dagar i veckan, och dessa är nu slut.

Nu till saken, han försökte tvinga på mig att skriva på ett papper om att avstå dagar till honom. Något jag självklart inte gått med på. Barnet är nu ett år och vi hade faktiskt planerat inskolning då han tyckte att det var såå tråkigt att sitta hemma med barnet. Dessutom är barnet väldigt socialt och utåtriktat så vi ville ge det en chans.Tilläggas bör är att jag inte får ha barnet hos mig just nu, soc påstår att barnet kan ta allvarlig skada av mitt mående.
    Och om han vill stanna hemma med barnet finns det ju inget hinder för att ansöka om vårdnadsbidrag. Dessutom har han gott om pengar.
    Nu när jag kollade på Försäkringskassans hemsida är det tydligt att han har skickat in pappret med falsk namnteckning. Det står under "min föräldrapenning" att pappan har YTTERLIGARE 180 dagar.

Kan han förvänta sig en påföljd för detta?

• Svar på tråden Pappan försöker blåsa mig på min föräldrapenning
  • Anonym (***)
    Evm skrev 2014-08-07 22:31:09 följande:

Men varför vill du inte ge honom dagar??

För att när hon mår bättre så vill hon spendera tid med sitt barn kanske? Han har ju inget akut behov av dem.

Till ts:
    Du ska ringa Fk och säga till om dagarna och dessutom ska du polisanmäla. Det går att bevisa att underteckningen är förfalskad. Du har naturligtvis rätt till dina dagar, ingen ska få stjäla dem av dig.
    Evm skrev 2014-08-07 22:31:09 följande:

Men varför vill du inte ge honom dagar??

Det har inget med trådens frågeställning att göra.
    Anonym (***) skrev 2014-08-07 22:37:27 följande:

För att när hon mår bättre så vill hon spendera tid med sitt barn kanske? Han har ju inget akut behov av dem.

Till ts:

Du ska ringa Fk och säga till om dagarna och dessutom ska du polisanmäla. Det går att bevisa att underteckningen är förfalskad. Du har naturligtvis rätt till dina dagar, ingen ska få stjäla dem av dig.

Precis! Jag behöver dem för att reparera den saboterade anknytningen!

Dessutom hade vi kommit överens om att ta ut 30 dubbeldagar förra året, det sket han i när han skickade in sin ansökan om föräldrapenning.

Han försökte tvinga mig att skriva på med hot om att annars ansöka om ensam vårdnad... Joooo allt skulle bli mycket lättare om han fick bestämma allt själv och slapp diskutera med mig...
  • FIame

Ok så han har spenderat sina dagar och nu vill han ha dina också? (har jag förstått detta rätt?)

Ring direkt till FK imorgon och berätta att du aldrig skrivit på något papper!

• Anonym (Mumin)

Har han förfalskat din namnteckning är det ett brott och det ska du polisanmäla. Kontakta även FK och säg att du vill ha dina dagar. Du har rätt att ta tillbaka dem oavsett så länge ni har gemensam vårdnad.

Sen kan man diskutera om det inte kan vara i barnets intresse att dagarna tas ut när det är litet och att den förälder som har möjlighet att ta ut dem gör det, men som jag förstår är det inget du har lust att diskutera så det kan vi släppa.

FIame skrev 2014-08-07 22:46:18 följande:

Ok så han har spenderat sina dagar och nu vill han ha dina också? (har jag förstått detta rätt?)

Ring direkt till FK imorgon och berätta att du aldrig skrivit på något papper!

Jag ringde faktiskt dem tidigare i veckan och förvarnade dem om det, och förklarade hur det låg till. De bad mig återkomma om jag misstänkte något. Kommer FK se allvarligt på det här och vilken påföljd får pappan? Kan han bli av med vårdnaden? Tilläggas bör är att han nu även hindrar barnet från att träffa mig.
  • Anonym (hm)

FK polisanmäler garanterat en förfalskad namnteckning som urkundsförfalskning.

• Anonym (***)
    Anonym (:() skrev 2014-08-07 23:01:09 följande:
    Jag ringde faktiskt dem tidigare i veckan och förvarnade dem om det, och förklarade hur det låg till. De bad mig återkomma om jag misstänkte något. Kommer FK se allvarligt på det här och vilken påföljd får pappan? Kan han bli av med vårdnaden? Tilläggas bör är att han nu även hindrar barnet från att träffa mig.
    Ja, Fk kommer att se allvarligt på saken och de kommer också att polisanmäla. Urkundsförfalskning är ett ganska grovt brott.

Nej, antagligen blir han inte av med vårdnaden.

Om han hindrar er från att ses ska du anmäla det till familjerätten. Om du har regelbundet umgänge alltså.
  • Anonym

En ettåring är väldigt liten och har inget utbyte av förskola. De flesta barn börjar inte förrän 1,5-2 år. Och att ensam försörja ett barn på 3000kr/mån (vårdnadsbidrag) är omöjligt. Helt ärligt agerar du egoistiskt TS och det är fullt förståeligt att du inte får träffa barnet eftersom du uppenbarligen skiter i vad som är bäst för din stackars ettåring. Urkundsförfalskning är så klart inte ok, men att du inte skriver över dagar i detta läget är vidrigt.

Svar på tråden Pappan försöker blåsa mig på min föräldrapenning