• Aspie

Fundering kring knipsa-korg från IKEA som stinker

När jag förra oktober flyttade in i min nya lägenhet köpte jag bl.a. korgen knipsa från IKEA och placerade i min bokhylla. Snygg och riktigt praktisk i min mening.

Men nu när det har varit varmt och fuktigt så stinker det i halva lägenheten p.g.a. den. Är det någon annan som upplever det här problemet? Vid i alla fall 4 tillfällen i sommar har jag undvikit min favorithalva av lägenheten för att det luktar så konstigt.

Det står att den är gjord av sjögräs, kan det vara det som gör att den luktar? Obestämd

KNIPSA Korg IKEA Perfekt för tidningar, foton eller andra minnessaker. Sjögräs har naturliga färgvariationer som gör varje korg unik.

• Svar på tråden Fundering kring knipsa-korg från IKEA som stinker
  • Aspie
    E2012smamma skrev 2014-08-07 20:14:26 följande:
    Våra stinker också. Hö typ! Eller häst.
    Men precis så! Äckligt hö. Hö luktar ju sött har jag för mig, men det påminner absolut om det.

Luktar dina på avstånd? När det är "bra" temperatur och luftfuktighet så luktar min bara om jag sätter ansiktet framför och sniffar på den. Men nu när det är varmt och fuktigt så luktar det ungefär 2-3 meter omkring med! Har mitt skrivbord med dator 1 meter ifrån dess plats i bokhyllan, så det är sådär lagom kul att sitta här just nu. Funderar på att spraya den med spraydeo, men då kommer den väl säkert lukta blandat och konstigt. Obestämd
  • E2012smamma
    Aspie skrev 2014-08-07 22:05:41 följande:
    Men precis så! Äckligt hö. Hö luktar ju sött har jag för mig, men det påminner absolut om det.

Luktar dina på avstånd? När det är "bra" temperatur och luftfuktighet så luktar min bara om jag sätter ansiktet framför och sniffar på den. Men nu när det är varmt och fuktigt så luktar det ungefär 2-3 meter omkring med! Har mitt skrivbord med dator 1 meter ifrån dess plats i bokhyllan, så det är sådär lagom kul att sitta här just nu. Funderar på att spraya den med spraydeo, men då kommer den väl säkert lukta blandat och konstigt. Obestämd
    Vi har två i hallen. Vet inte. Men nu när du säger det så kanske det har m temperatur att göra? Haha fyfan.

Köpte en annan hallmöbel som det ska vara såna där korgar i. Köpte andra istället hahaha..
  • Aspie
    E2012smamma skrev 2014-08-07 22:15:20 följande:
    Vi har två i hallen. Vet inte. Men nu när du säger det så kanske det har m temperatur att göra? Haha fyfan.
    Köpte en annan hallmöbel som det ska vara såna där korgar i. Köpte andra istället hahaha..
    Du kan ju testa att sniffa i hallen när du går omkring där då! Flört

Åh. Man kan ju bli så lurad. Minns inte alls att de luktade i affären, men när jag kom hem var det en annan femma. Har tagit över min systers gigantiska IKEA-bokhylla som skulle ha plats för 25 st såna där korgar, men har gudskelov bara en. Funderar på att köpa en annan korg, men jag tycker den här var så snygg och behändig med det där "hålet" i mitten så korgen är lätt att dra ur hyllan. Har tänkt stå ut till nästa sommar och se om det har med temperaturen att göra, i så fall kan jag ju köpa en annan korg och byta till under sommarhalvåret. Bor rätt trångt, men skulle kunna dumpa stinkiskorgen nere i förrådet under några månader istället, haha.
  • replica

Finns ju sprayer att köpa som tar bort dålig lukt t.ex. Yocoair, har det själv hemma och det funkar kanon tycker jag! Glad

"Practise makes perfect"
  • SimonHalvarsson

Du råkar inte ha någon gammal fläskfilé som ligger i korgen och stinker?

• Aspie
    Aspie skrev 2014-08-07 23:05:08 följande:
    Du kan ju testa att sniffa i hallen när du går omkring där då! Flört

Åh. Man kan ju bli så lurad. Minns inte alls att de luktade i affären, men när jag kom hem var det en annan femma. Har tagit över min systers gigantiska IKEA-bokhylla som skulle ha plats för 25 st såna där korgar, men har gudskelov bara en. Funderar på att köpa en annan korg, men jag tycker den här var så snygg och behändig med det där "hålet" i mitten så korgen är lätt att dra ur hyllan. Har tänkt stå ut till nästa sommar och se om det har med temperaturen att göra, i så fall kan jag ju köpa en annan korg och byta till under sommarhalvåret. smile1.gif Bor rätt trångt, men skulle kunna dumpa stinkiskorgen nere i förrådet under några månader istället, haha.
    ... Eller helt byta ut stinkiskorgen mot den här branäs-korgen, den såg i alla fall okej ut. Tycker de flesta andra utav IKEAS korgar är riktigt fula. :-|

BRANÄS Korg IKEA Perfekt för tidningar, foton eller andra minnessaker. Enkel att dra ut och lyfta eftersom korgen har handtag.
    Den här kottebo-korgen får mig t.ex. att tänka på någon slags mördare som flår sina offer och syr ihop dem till en dräkt... eller en lampskärm eller en korg! Usch.
    KOTTEBO Korg IKEA Perfekt för tidningar, foton eller andra minnessaker. Enkel att dra ut och lyfta eftersom lådan har handtag.
  • Aspie
    replica skrev 2014-08-07 23:07:21 följande:
    Finns ju sprayer att köpa som tar bort dålig lukt t.ex. Yocoair, har det själv hemma och det funkar kanon tycker jag! Glad
    Detta kände jag inte till! Tack för tipset!
    SimonHalvarsson skrev 2014-08-07 23:08:15 följande:
    Du råkar inte ha någon gammal fläskfilé som ligger i korgen och stinker?
    Nä. Jag har papperstallrikar, servetter och andra torra saker där.
  • E2012smamma

Vi har dom Branäs eller vad dom herrens vitt i hallen.

Dock kostade dom nog 149:- st så det blir ju lite pengar.

Åhléns har i tyg. Tror Ikea börjat med det också! 49:- typ. Köp såna istället :)

Svar på tråden Fundering kring knipsa-korg från IKEA som stinker