• Evig kärlek

7 månaders sover så otroligt dåligt på natten

Börjar bli lite smått tokig här hemma och energin är på noll för det mesta för vi sover så dåligt på nätterna.

Vår son är 7½ månad och har sedan ca 2 månader sovit väldigt dåligt. Från nyfödd till 2 månader sov han jättebra. Somnade vid 22tiden på kvällen och sov till 7tiden nästa dag med ca 2-3 uppvak för mat.

Nu är det HELT annorlunda. Han brukar bli trött vid 19tiden. Det märker vi eftersom han börjar bli lite kinkig och gnuggar ögonen. Då brukar jag amma honom och ofta blir han då dåsig och halvsover. Men så fort vi lägger ner honom i hans/vår säng vaknar han. Inget hjälper. Vi buffar, smeker, vyssar, ligger nära, ge napp. Men inget hjälper som sagt. Hans gråt går från gnäll till höga skrik och han lugnar inte ner sig förrän vi lyfter upp honom ur sängen, då klarvaken igen. Sedan är han superkinkig och trött, gnäller "mamma" om och om igen men är varken nöjd i famnen, soffan, på golvet eller någonstans och han vägrar att somna trots att ögonen går i kors.

De senaste nätterna har han inte kommit till ro förrän vid 23tiden då vi gått en kort promenad med honom i vagnen. Då har han inte sovit sedan kl 15 på dagen, alltså han har varit vaken i 8 h i sträck.

Sedan börjar då natten. Han vaknar 1,2,3,4,5 säkert 6 gånger fram till morgonkvisten vid 7tiden. Ibland hjälper det att bara ändra ställning på honom eller ge nappen, men ofta kommer han inte till ro igen om han inte får amma. Så vi ammar en hel del gånger på natten, där emellan bökas och stökas det. Grabben KAN INTE ligga still. han gnuggar huvudet u kudden, sparkar, fäktar och rullar. För mig är det omöjligt att sova eftersom han ligger i vår säng. Försöker jag lyfta tillbaka honom eftersom exempelvis amning så vaknar han till och blir inte lugn förrän han får komma tillbaka till vår säng.

Jag blir tokig. VAD ska vi göra för att få honom att sova bättre, i sin säng, utan att vilja äta hela tiden och inte vara orolig?

Kan tilläggas att han äter i princip bara vanlig mat om dagarna, frukostgröt, hemlagat/burkmat lunch och middag + kvällsgröt vid 18.30tiden. Ibland äter han mellanmål i form av smoothie eller amning.

• Svar på tråden 7 månaders sover så otroligt dåligt på natten
  • Felinne

Vi har också haft en hel del svårigheter med att få våran nu 7,5 månaders att sova bra de senaste två månaderna. Nu under sommaren tror jag att jag kan skylla mycket av den dåliga sömnen på värmen. Jag önskar att jag hade någon lösning men det har jag inte. Men jag kan berätta hur vi gör för att försöka hantera det.

För att ta mig igenom den här tiden läser jag böckerna "Somna utan gråt" och "Växa och upptäcka världen" som bjuder på mycket matnyttig information. Jag har försökt se över hans vakentid och sovtid så att han får ungefär den mängd stimulans och sömn han behöver för sin ålder. Märker att han sover bättre när han får lägga sig hyfsat tidigt typ 19-19.30 men det verkar också vara viktigt att han får varva ner ordentligt. Vårat mål är att han ska sova 19-07 med bara något/några kortare uppvak (jag inbillar mig inte att han ska sova 12h utan att vakna) och ca 2-3h totalt på dagen uppdelat på tre pass (eftersom han sover så korta pass). Efter semestern känns det viktigt att vi är konsekventa med hans rutiner så vi kör alltid på samma läggningsrutin som för tillfället är: äta gröt, bada+lite massage, på med pyjamas, "läsa" bok, amma, vagga till sömns i selen (nästan enda sättet han somnar på). Börjar äta gröt vid 17-17.30 ungefär.

Hoppas ni hittar en lösning snart.

• oliviaz

Vår son, 8,5 månad, kan också vakna o bli "pigg" när man lägger honom. Känner helt igen det du skriver! Det som funkar för oss är att bära i sjal eller sele, då kan han somna om (oftast).

Angående sömnen så har de en separationsfas vid 8 månader (har läst att den kallas 8 månaders ångest också) som kan påverka sömnen. Vår son har sovit bra fram till för två veckor sen men nu är det helt omöjligt på nätterna! Har inga tips eller råd att ge då jag själv är på jakt efter svar :)

Svar på tråden 7 månaders sover så otroligt dåligt på natten