• Gitt

Övningsköra 16 år

Hej!

Skulle ni låta er 16-åring följa med i baksätet på bilen då kompisen som också är 16 år övningskör?
    Kompisen har kört i 9 veckor ungefär och är redan ute och kör flera mil på landsväg (90-väg).
    Själv anser jag att jag inte vill utsätta min tonåring för den risken.

• Svar på tråden Övningsköra 16 år
  • Birgitta02
    Gitt skrev 2014-08-07 14:38:26 följande:

Hej!

Skulle ni låta er 16-åring följa med i baksätet på bilen då kompisen som också är 16 år övningskör?
    Kompisen har kört i 9 veckor ungefär och är redan ute och kör flera mil på landsväg (90-väg).
    Själv anser jag att jag inte vill utsätta min tonåring för den risken.

Kompisen övningskör väl med en vuxen som handledare? Då hade det inte varit några problem för mig:)
  • Gitt
    Birgitta02 skrev 2014-08-07 14:43:23 följande:
    Kompisen övningskör väl med en vuxen som handledare? Då hade det inte varit några problem för mig:)
    Jag känner att man behöver mycket mer erfarenhet innan man ger sig ut bland trafik på en 90-väg. Det är så mycket som kan hända...såklart sitter handledaren bredvid men vad kan den göra om någon situation uppstår?
    Jag känner det som en stor ökad risk att utsätta mitt barn för det.

• The past is now

Det ska stå om de reglerna. Har hört att det inte är tillåtet med passagerare mer än den vuxne.

• Birgitta02

Det är inte olagligt att övningsköra med passagerare i bilen. Samma försäkringar som annars skulle ha gällt passagerare gäller även passagerare vid övningskörning.

Ovan är saxat ur Volvia.se.

• Anonym (Kia)

Landsväg känns ganska lugnt för min del och 9 veckor tja jag hade körkort efter 5 veckor.

• Birgitta02
    Gitt skrev 2014-08-07 14:54:50 följande:
    Jag känner att man behöver mycket mer erfarenhet innan man ger sig ut bland trafik på en 90-väg. Det är så mycket som kan hända...såklart sitter handledaren bredvid men vad kan den göra om någon situation uppstår?
    Jag känner det som en stor ökad risk att utsätta mitt barn för det.
    Ja men då så. Det är ju faktiskt du som sätter upp reglerna för ditt barn. Eller hur? Om du känner att han inte ska vara med i bilen så är det bara att säga det. Du är föräldern och du sätter gränserna:)
  • Anonym (volvo)

Ä kör på. Polarna och jag blåste fram i 140 på gamla skogsvägar i gamla 740is. Då var vi runt 13-15 och hade ingen vuxen med oss. Vi klarade oss utmärkt trots att vi sladdade av vägen flera gånger och voltade när vi pressade lite för hårt i kurvorna.

Jag tycker det är lugnt om din son/dotter åker med under under kontrollerade former och en vuxen handledare är med. Antar att ni inte bor i Norrland, härikring kunde alla köra bättre än de flesta vuxna i storstäderna innan 16 års ålder.

Svar på tråden Övningsköra 16 år