• Vickan I

Vilken framåtvänd bilbarnstol rek du?

Behöver hjälp med vilken framåtvänd bilbarnstol vi ska välja?

Stora sonen fyller sex år snart och åker fortfarande bakåt i en Two-Way från Britax. Där har han ok plats och kommer fortsätta åka så en tid till när vi lånar/hyr/bokar egen bil.

Men nu är det ju som sagt så att vi inte har en egen bil och sonen ska samåka med en annan familj (och mig) en dag i veckan under några veckor. I den bilen får inte vår Two-Way plats.

Så vilken framåtvänd stol ska vi välja som är LÄTT och smidig eftersom den flyttas runt mkt, men framförallt ändå säker och som vi kan gå över till när lillebror ska ta över storebrors Two-Way?

De har föreslagit att sonen kan sitta på den bälteskudde som finns fast i deras Volvo att fälla ner eller hur det var, men det känns inte säkert?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-06 22:33
    Vet att Two-Wayen som vi har nu är vändbar, men har hört att man inte ska använda den som framåtvänd, då den inte är bra/säker som framåtvänd stol? Åsikter?

• Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol rek du?
  • pigglet

Det stämmer att bakåtvända stolar inte bör användas framåtvända. Anledningen är dels att de väger så mycket, och det är vikt som barnet får på sig vid en kollision. Och att stolen inte har någon bältesstyrning och eftersom man använder bilens bälte vid framåtvänt åkande så hamnar bältet fel mot kroppen.

Så en framåtvänd stol är det som gäller. Om det räcker med en kudde eller om det behövs en bältesstol beror på dels hur lång barnet är i ryggen och hur bältet i den aktuella bilen är. Så jag brukar säga att man bör ta med barnet och bilen till en välsorterad affär och prova ut vad som passar. Men nu är det ju inte er egen bil, så det är ju lite knepigare. Kanske någon annan som har något klokt att säga ang stolen?

• jjjjo

Jag skulle utan tvekan välja en britax kidfix xp sict!

• Kina79

Jag hade nog köpt en Britax Adventure. Den går inte att dela vilket gör den lättare att bära o flytta runt, den har inga horn, vilket gör att den är smal och får plats i alla bilar.

• Vickan I
    pigglet skrev 2014-08-06 22:39:23 följande:

Det stämmer att bakåtvända stolar inte bör användas framåtvända. Anledningen är dels att de väger så mycket, och det är vikt som barnet får på sig vid en kollision. Och att stolen inte har någon bältesstyrning och eftersom man använder bilens bälte vid framåtvänt åkande så hamnar bältet fel mot kroppen.

Så en framåtvänd stol är det som gäller. Om det räcker med en kudde eller om det behövs en bältesstol beror på dels hur lång barnet är i ryggen och hur bältet i den aktuella bilen är. Så jag brukar säga att man bör ta med barnet och bilen till en välsorterad affär och prova ut vad som passar. Men nu är det ju inte er egen bil, så det är ju lite knepigare. Kanske någon annan som har något klokt att säga ang stolen?

Ja det var det jag hade hört också om vändbara stolar. Det gäller typ 8 tillfällen vi ska åka, men sedan är ju tanken att vi ska ha stolen själva när sonen ska börja åka framåt jämt. Problemet är att det inte får plats en bakåtvänd stol vid dessa 8 tillfällen
    jjjjo skrev 2014-08-06 22:42:14 följande:

Jag skulle utan tvekan välja en britax kidfix xp sict!

Tack, ska kolla.
  • Vickan I
    Kina79 skrev 2014-08-06 22:48:29 följande:

Jag hade nog köpt en Britax Adventure. Den går inte att dela vilket gör den lättare att bära o flytta runt, den har inga horn, vilket gör att den är smal och får plats i alla bilar.

Det lät ju himla bra. Sonen är en smalis också så behöver inte mkt utrymme.
  • Flickan och kråkan

Vi har en bil med möjlighet till isofix. Där har vi en britax kidfix sict. Fått fina betyg i diverse oberoende tester. Den andra bilen har inte möjlighet till isofix och dessutom behövde vi kunna flytta en av stolarna lätt så det blev efter mycket efterforskning maxi cosi rodi xp 2. Läste mycket på tyska tester och där fick den bra resultat både säkerhetsmässigt och vad gäller användarvänlighet. Generellt så är det stolar med isofix som för allra högsta betyg vad gäller säkerhet, men vill man ha en stol utan isofix som ska vara lätt (vilket den bör vara av säkerhetsskäl) så var maxi cosin ett väldigt bra alternativ. Var inne på britax adventure, men den har fått så dåliga testresultat så vi ändrade oss.

• Sisisisi

Jag har britax adventure, kidplus, kidfix och besafe Izi up. Den som är lättast och smidigast är helt klart adventure! Besafen är klumpigast. Om inte jag hade egen bil skulle jag satsat på adventure just för att den är så enkel. Den väger nästan ingenting så barnet bär den lätt själv. Den tar inte upp så stor plats i bilen och det går att sitta i mitten intill den, vilket kan bli svårt med stolarna som har mer sidoskydd. Lång användningstid har den oxå :) Jag har bara läst ett test där adventure testades, där fick den medelbetyg.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Vickan I

Tack för svar! Någon mer?

Så svårt och när man börjar kolla tester blir det ju ännu svårare. Vi åker inte mkt bil. Ngn helg i månaden i snitt, men vill ju självklart ha ngt bra. Priset inte så viktigt.

• magelita80

Vi har en concord transformer xt. Köpte den mest för att den hade fått bäst i test i Norge och nästbäst i Sverige. Den har isofix.

• Vickan I

Maken var i Säkerhetsbutiken idag och Robert Bell där rek oss en Adventure. Detta för att vi oftast kommer åka i bilar utan Isofix. Det absolut viktigaste då är att stolen är så lätt som det bara går. Extra bra sidokrockskydd och andra finesser som låter väldigt bra gör också stolen tyngre vilket blir farligt vid en krock när stolen inte sitter fast. Låter det vettigt?

• Flickan och kråkan
    Vickan I skrev 2014-08-08 16:30:30 följande:

Maken var i Säkerhetsbutiken idag och Robert Bell där rek oss en Adventure. Detta för att vi oftast kommer åka i bilar utan Isofix. Det absolut viktigaste då är att stolen är så lätt som det bara går. Extra bra sidokrockskydd och andra finesser som låter väldigt bra gör också stolen tyngre vilket blir farligt vid en krock när stolen inte sitter fast. Låter det vettigt?

Lätt stol är viktigt, men i de tester som "Which?" i storbritannien gjort på barnbilstolar (som känns rätt gedigna) så säger man så här:

"It gives average side-impact protection - better than the backless boosters we´ve tested, but not as good as some other full-backed seats. But fails to protect the child sufficiently in a front end collision, exposing the child to such high loads that overall the seat only just avoids the Don´t Buy status."

www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats/

Fick medelmåttigt betyg i tyska ADAC:s tester också. Många stolar som fick bättre resultat. Det finns ju fler stolar utan isofix som är lätta. 

• Vickan I
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-07 15:19:35 följande:

Vi har en bil med möjlighet till isofix. Där har vi en britax kidfix sict. Fått fina betyg i diverse oberoende tester. Den andra bilen har inte möjlighet till isofix och dessutom behövde vi kunna flytta en av stolarna lätt så det blev efter mycket efterforskning maxi cosi rodi xp 2. Läste mycket på tyska tester och där fick den bra resultat både säkerhetsmässigt och vad gäller användarvänlighet. Generellt så är det stolar med isofix som för allra högsta betyg vad gäller säkerhet, men vill man ha en stol utan isofix som ska vara lätt (vilket den bör vara av säkerhetsskäl) så var maxi cosin ett väldigt bra alternativ. Var inne på britax adventure, men den har fått så dåliga testresultat så vi ändrade oss.

xp 2 verkar inte säljas längre. Det är bara xp eller airprotect som verkar vara nu. Vet du något om  hur dessa klarat sig i tester? Vad väger er stol?
  • Flickan och kråkan
    Vickan I skrev 2014-08-10 20:58:42 följande:
    xp 2 verkar inte säljas längre. Det är bara xp eller airprotect som verkar vara nu. Vet du något om  hur dessa klarat sig i tester? Vad väger er stol?
    Vi köpte våra två xp2 för bara någon vecka sedan. Vi köpte dem på jollyroom. På hemsidan står det bara xp, men det var xp2 (vet inte varför det stod så på hemsidan?). Ring och kolla med dem. 4kg.
  • Anonym (?)
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-08 21:20:28 följande:

Lätt stol är viktigt, men i de tester som "Which?" i storbritannien gjort på barnbilstolar (som känns rätt gedigna) så säger man så här:

"It gives average side-impact protection - better than the backless boosters we´ve tested, but not as good as some other full-backed seats. But fails to protect the child sufficiently in a front end collision, exposing the child to such high loads that overall the seat only just avoids the Don´t Buy status."

www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats/

Fick medelmåttigt betyg i tyska ADAC:s tester också. Många stolar som fick bättre resultat. Det finns ju fler stolar utan isofix som är lätta. 

Jag kunde inte se testresultaten i din länk. Kan du berätta hur BeSafes iZi up ligger till?
Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol rek du?