• farside

14 månaders vägrar sova på natten. HJÄLP!

Hej,

Ny här på familjeliv och tänkte börja med att be er om lite råd / tips / stöd.

Jag och min sambo har en dotter på 14 månader som krånglar mer och mer desto äldre hon blir.. Tar allt ifrån början , med risk att det blir ett långt inlägg (hoppas ni orkar läsa igenom!)

Våran dotter har alltid vart väldigt lugn och glad av sig och vid 2 månaders ålder började hon sova i sin spjälsäng i sitt rum.
    Hon vaknade till 4-8 gånger / natt för att ammas och somnade sedan om i våran säng och vi kunde då bära in henne till hennes säng igen.

Vid 6 månaders ålder fick vi veta att barn inte behöver äta på natten längre vilket gjorde att vi försökte sluta med natt amningen. Det gick över förväntan och hon accepterade att inte amma på natten och sov i stort sett från kl 19:00 - 05:00 (06:00) varje natt i drygt en månad
    De nätter hon vaknade på nätterna så gick jag in och la ner henne i sängen igen och sa god natt vilket hon accepterade och somnade om.

Vid 9 månaders ålder så ändrades allt.
    Dottern fick feber och vart förkyld vilket gjorde att hon sov dåligt på nätterna vilket gjorde att vi tog till amning.
    Hon somnade fortfarande av att mamman ammar henne men hon vaknade efter ca 1 timma och var ledsen och för att trösta / få henne att lugna ner sig så tog vi till amningen. Och vi var helt plötsligt tillbaka på ruta 1 igen , amning 4-8ggr / natt...

vid 12 månaders ålder så valde vi att göra ett nytt försök , sambon bodde hemma hos sina föräldrar under 2 nätter och jag fick gå och lägga dottern och även ha hand om henne på natten (lägga ner och säga godnatt och hon somnade)
    Det funkade kalasbra i 4 nätter , sen en natt så vaknar dottern och tokgrinar / skriker. jag provar att lägga henne igen men hon är hysterisk vilket gör att vi tar upp henne och lät henne sova i våran säng , och snart var vi tillbaka i samma ekorrhjul igen.

Idag , 4 månader senare så har detta bara eskalerat!
    Hon ammar på dagarna , hon ammar på kvällarna , hon ammar på nätterna , hon ammar på morgonen.
    Nätterna är som sagt värst , med ca 10 -15 amningar / natt.
    Tillråga på allt så har hon helt slutat sova i sitt rum och sover nu mellan oss i våran säng vilket gör att vi båda sover katastrofalt dåligt.
    Försöker vi lägga henne i sin säng så vaknar hon direkt och blir ledsen.
    Det börjar nu gå så långt så hennes humör på dagarna är jätte dåligt , hon grinar i stort sett hela dagarna.
    Hon somnar jätte lätt när sambon ammar henne , men som sagt , hon vaknar efter ca 1 timma för amning....

Kan nån snälla ge oss tips på hur vi skall bete oss för detta är på väg att bli ohållbart!
    Alla tips mottages!

• Svar på tråden 14 månaders vägrar sova på natten. HJÄLP!
  • The Fugly

Vår dotter började också krångla väldigt mycket vid den åldern och några månader senare fattade vi att hon hatade spjälsängen. När hon fick egen säng sov hon mycket bättre och vi kunde ligga bredvid henne tills hon somnade/somnade om vilket gjorde det lättare eftersom vi också kunde sova till skillnad från när vi försökte få ner henne i spjälsängen igen. Vi köpte då en växasäng men fick jag göra om det hade jag köpt en 105-madrass och lagt direkt på golvet. Sen började vi även ta varannan natt, så att vi varannan natt dock sova ostört och varannan natt ha barnjouren. Det var väldigt skönt att få varannan natt ostörd.

• Flickan och kråkan

Sover hon mycket dagtid? Sedan är ju att amma till sömns en vana och när de blir äldre så protesterar de ofta starkare eftersom de har en annan vilja på ett annat sätt. Min yngtsa är 13 månader drygt. Mina två första barn slutade jag nattamma när de var runt 8 månader. Jag gick upp och vaggade istället. Fungerade bra. Med yngsta nu så orkade jag inte riktigt. Minskade på nattamningen istället successivt från det att han var runt 10 månader och ur värsta separationsfasen. Kändes helt ok med att han ammade 1-2 gånger/natt och somnade om snabbt. Runt året började han ha massor med uppvak igen. Jättevanligt med oroligare sömn då. Har med utvecklingen att göra - separationsångest. Kommer en sväng till runt 14-15 månader och sedan har man en rejäl en vid 18 månader. När han började amma massor på nätterna igen och framför allt inte somnade om igen särskilt snabbt så gick jag upp och vaggade istället. Tokledset och tokargt barn, men gick ut med honom och bar i sjal i varm sommarnatt så han hade ju min absoluta närhet hela tiden. Vi upptäckte i samma veva att det var viktigt när han sov på dagen och framför allt inte för sent. Lagom om han somnar vid 11-11.30. Han sover vanligtvis en timma. Uppe och vaggade ett par 2-3 nätter vid uppvak och tidigarelade dagsvilan och det hela blev mycket bättre. Numera vaknar han oftast till någon gång vid 2-tiden, men somnar snabbt om när vi buffar honom lite lätt i rumpan - samsover. Sedan vaknar han gärna vid 05 och då brukar han inte vara så lätt att somna om så då ammar jag honom. Men jag tänker att då är det ändå morgon . Han somnar oftast om och sover någon timme till innan det är dags att gå upp. Det är väldigt varmt ute. Hur dricker han för övrigt? Jag har upplevt att min yngsta som gärna ammar har ammat mycket den här sommaren. Han har varit "dålig" på att dricka vatten så jag antar att han så att säga kompenserar. När vi mer ofta och regelbundet gett honom små klunkar vatten och mer riktigt saftig frukt så har han dragit ner på amningen.

Svar på tråden 14 månaders vägrar sova på natten. HJÄLP!